برای چه مواردی باید با آتش نشانی تماس بگیریم؟

همه ما می‌دانیم اگر جایی آتش بگیرد یا مثلاً سرِ بچه‌ای بین نرده‌ها گیر کند باید به آتش نشانی زنگ بزنیم؛ اما آیا می‌دانید به‌جز این دو موقع، دیگر در چه مواردی باید با آتش نشانی تماس بگیریم؟ با ما همراه شوید تا در این مطلب از خرید به مسائلی که هنگام رخداد آن‌ها باید با شماره ۱۲۵ که شماره آتش نشانی است، تماس بگیریم، بپردازیم.

مقدمه

سازمان آتش‌نشانی در کشور ما یک سازمانی دولتی است که وظیفه مقابله با آتش و برخی دیگر از سوانح و حوادث را بر عهده دارد.در کشور ما، وظیفه آتش‌نشانی فقط به مبارزه با حریق خلاصه نمی‌شود. در ادامه به مواردی که آتش نشان‌ها می‌توانند به کمک ما بیایند، اشاره می‌کنیم.

در این موارد با آتش نشانی تماس بگیرید

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری، شرح وظایف خود را بدین گونه اعلام نموده است:

۱. مقابله با هرگونه آتش‌سوزی

۲. نجات محبوس شدگان در زیر آوار ساختمان، خودروی تصادفی، آسانسور و…

۳. مقابله و پیشگیری از سقوط اجسام و درخت از ارتفاع و احتمال خطر برای شهروندان

۴. نجات سقوط‌کنندگان در چاه، کانال آب، رودخانه، سد، استخر و…

۵. مقابله با حیوانات وحشی و موذی

۶. نجات مصدومان حوادث چرخ‌گوشت، حلقه‌های فلزی، تسمه‌نقاله، دستگاه‌های برش و کارخانه‌ای

۷. کلیه موارد دیگری که در آن جان و مال شهروندان در معرض خطر است.

علاوه بر این، آتش‌نشانی وظایف جنبی دیگری نیز دارد که تعیین صلاحیت و ایمنی برخی شرکت‌ها، افراد و ساختمان‌ها از آن جمله است.

هنگام آتش‌سوزی با ۱۲۵ تماس بگیرید

اولین و واضح‌ترین مورد مشاهده آتش سوزی است. اگر با هر نوع آتش مواجه شدید سریعا با آتش نشانی تماس بگیرید.

انواع آتش‌ وجود دارد؛ حریق‌های مسکونی، تجاری، انواع حریق‌های خودرو و حتی سطل‌های زباله که شاید پیش‌پاافتاده به نظر برسند ولی چون در سطح شهر است مربوط به آتش‌نشانی می‌شود. برای مثال، یکی از معضلات مزاحمت شهری این است که مردم با انداختن ته سیگارشان در سطل‌های زباله که معمولاً که در آن‌ها کاغذ هست، باعث آتش سوزی می‌شوند. این مسئله باعث مصرف زیاد آب می‌شود و هم آتش‌نشان‌ها را به خاطر سهل‌انگاری بعضی مردم به دردسر می‌اندازند.

هنگام تصادف ماشین با آتش نشانی تماس بگیرید

در فضای سبز و پارک‌ها اگر دو خودرو با هم تصادف کنند و نشتی گاز یا بنزین داشته باشند، آتش نشانی برای پیشگیری حتماً باید آنجا حضور داشته باشد یا اگر خودرویی تصادف کرده باشد و چند نفر داخل خودرو مانده باشند، آتش‌نشانی با ستاد نجات، وارد عمل شده و افرادی که محبوس شده‌اند را بیرون می‌کشند.

نجات افراد محبوس در آسانسور

مورد دیگری که در طول روز به آتش نشانی گزارش داده می‌شود، حادثه آسانسور است و کسانی که داخل آسانسور حبس می‌شوند، نجات آن‌ها بر عهده آتش‌نشان‌هاست.

اگر فردی در چاه یا کوهستان گیر کرده با ۱۲۵ تماس بگیرید

حادثه چاه یا فضای معلق کوهستان که در این حادثه‌ها معمولاً با تلفات جانی و حوادث دل‌خراشی مواجه می‌شویم؛ مثلاً کسانی که در چاه افتاده یا فوت کرده باشند یا مقنیانی که خاک روی سرشان آوار شده و حبس ‌شوند، همین‌طور در فضای معلق کوهنوردان یا مبتدیانی که در کوهستان گیر می‌افتند، بچه‌های آتش‌نشانی با کمک بچه‌های هلال‌احمر می‌توانند آن‌ها را نجات دهند.

اگر با حیوانات خطرناک مواجه شدید به آتش نشان‌ها اطلاع دهید

یکی از شایع‌ترین حوادثی که در کل کشور اتفاق می‌افتد، ورود حیوانات موذی مثل مار، سگ، گربه و زنبور (لانه زنبور) به منازل مسکونی است که آتش‌نشان‌ها می‌توانند آن افراد را نجات دهند و بدون آنکه به حیوانات صدمه‌ای بزنند آن‌ها را به دام انداخته سپس در جایی امن رها می‌کنند.

اگر افراد پیر یا کودکان در خانه محبوس شده‌اند با ۱۲۵ تماس بگیرید

کسانی که در خانه یا ماشین محبوس شده‌اند؛ مثلاً افراد مسن یا بچه‌های کوچک که این اتفاق برایشان بیشتر می‌افتد. زمانی که پدر و مادرها از خانه بیرون می‌روند، فراموش می‌کنند کلید را با خودشان ببرند و بچه‌ کوچک یا پیرزن و پیرمردی که ناراحتی قلبی و… دارند در خانه حبس شده و نمی‌توانند در را باز کنند، بچه‌های آتش‌نشانی موظف هستند به محل بروند و در را برای آن‌ها باز کنند و اگر بیماری‌ای دارند با اورژانس هماهنگ می‌کنند و اگر فرد محبوس‌شده بچه باشد، تحویل پدر و مادرشان بدهند.

 آتش نشانی

اگر فردی قصد خودکشی دارد، حتماً با آتش نشانی تماس بگیرید

مسئله دیگر اقدام به خودکشی است. در این‌گونه حوادث، آتش‌نشان‌ها باید روانشناس خوبی باشند و با صحبت کردن، فرد را به آرامش دعوت کنند تا فرد اقدام به خودکشی نکند، یا اگر فرد مصمم است، با پهن کردن تشک‌های نجات در محل حادثه او را از خودکشی نجات دهند و اتفاق خاصی برای این‌گونه افراد نیفتد.

اگر انگشتر یا حلقه در انگشتتان گیر کرد، از آتش نشان‌ها کمک بخواهید

موضوع دیگری که اکثراً برای خانم‌ها یا بچه‌ها اتفاق می‌افتد، گیر کردن حلقه یا انگشتر در انگشتشان است که در این مواقع عضو ورم می‌کند و انگشتر از انگشتشان خارج نمی‌شود و در این مواقع بچه‌های آتش‌نشان به کمک آن‌ها می‌روند که در این موارد حلقه‌ها را می‌برند یا با ترفندهایی که بلد هستند، انگشتر را از عضو متورم خارج می‌کنند.

در چه مواردی نباید با آتش نشانی تماس بگیریم؟

متأسفانه به علت عدم آگاهی مردم در مواجهه با بعضی حوادث، با آتش نشانی تماس می‌گیرند که به این ارگان مربوط نمی‌شود؛ به‌طور مثال ترکیدگی لوله‌ که مربوط به شماره ۱۲۲ است اما بعضی مواقع با آتش نشانی تماس می‌گیرند.

در مواقع قطع برق یا نشتی گاز تماس می‌گیرند که البته از وظایف آتش نشانی است که اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند ولی در ابتدا باید با اداره گاز و شماره تماس ۱۹۴ هماهنگ کنند ولی متأسفانه به دلیل عدم آگاهی مردم ابتدا با آتش نشانی تماس می‌گیرند که آتش نشانی نیرو را اعزام می‌کند و سپس با ۱۹۴ تماس می‌گیرد.

از دیگر مواردی که خیلی با آتش نشانی تماس‌ گرفته می‌شود، مصدومیت‌هایی است که مربوط به ۱۱۵ است و ربطی به آتش‌نشانی ندارد و مردم از آتش نشانی درخواست کمک می‌کنند و این به علت عدم آگاهی مردم است که تلفن‌های امدادی هنوز در کشور برای مردم جا نیفتاده است.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *