احراز برخط هویت در دفاتر اسناد، ازدواج و ثبت شرکت‌ها

معاون امور اسناد سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور از احراز برخط هویت در دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و ثبت شرکت‌ها خبر داد.

احراز برخط هویت در دفاتر اسناد رسمی

مهدی اقبال در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، درباره تصدیق الکترونیکی افزود: احراز هویت در سازمان ثبت در سه حوزه هم‌اکنون در حال انجام است، حوزه اول، ثبت شرکت‌هاست که اعضای هیئت‌مدیره ثبت شرکت‌ها از طریق وصل شدن سامانه ثبت شرکت‌ها با سامانه ثبت‌احوال، هویت اشخاصی که به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره انتخاب می‌شوند محرز و از طریق این سامانه تشخیص داده می‌شود.

احراز برخط هویت

وی ادامه داد: حوزه دوم بحث سامانه ازدواج و طلاق است، به‌محض اینکه سردفتر ازدواج می‌خواهد ثبت واقعه ازدواجی را انجام دهد، ملزم است که از طریق وصل شدن به سامانه ثبت‌احوال، احراز هویت را انجام دهد که درواقع تمامی سامانه‌های ما اکنون این شرایط را دارد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور گفت: حوزه سوم نیز دفاتر اسناد رسمی است، طبق آیین‌نامه داخلی اصلاحی دفاتر اسناد رسمی (تنظیم‌کننده آن خود سازمان ثبت است و به امضای ریاست وقت قوه قضائیه رسیده است) که از اردیبهشت ۱۴۰۰ ابلاغ شد، به‌موجب ماده ۳۲ این آیین‌نامه اقداماتی در بحث احراز هویت به دفاتر اسناد رسمی تکلیف و مقرر شد که سازمان ثبت اقدامات الکترونیکی آن‌ها را انجام دهد.

وی افزود: نخستین مورد سامانه ثنا بود که اکنون در بحث تنظیم سند، احراز هویت اصحاب معامله را از طریق سامانه ثنا داریم و به‌محض اینکه اصحاب معامله، معاملات خود را به ثبت می‌رسانند، از طریق سامانه (اگر شخص در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده باشد) پیامی به ثنای شخص ارسال می‌شود.

معاون امور اسناد سازمان ثبت گفت: دومین مورد از طریق ارسال پیامک کوتاه شاهکار وزارت ارتباطات است و به‌محض اینکه شماره تلفن شخص وارد سامانه ثبت آنی می‌شود، پیام کوتاه مبنی بر تنظیم سند مربوطه (حتی مبلغ) از طریق پیام کوتاه به اصحاب معامله ارسال می‌شود.

وی افزود: یکی از مواردی که جزو وظایف ذاتی سردفتران است، بحث احراز هویت است که از تکالیف قانونی است و اگر چنانچه در احراز هویت اشتباهی انجام بدهد مسئولیت‌های مدنی و کیفری آن بر طبق قانون بر عهده سردفتر است.

اقبال گفت ما برای اینکه این مسئله احراز هویت را حل‌وفصل کنیم و درگیر مشکلات ناشی از جاعلان و کلاه‌برداری نشویم این چند کار را (برای احراز هویت افراد) انجام دادیم که از طریق سامانه ثنا پیام به اصحاب معامله، از طریق پیام کوتاه شاهکار وزارت ارتباطات به اصحاب معامله درباره تنظیم سند پیام ارسال می‌شود

وی تصریح کرد: سومین مورد که در دسترس دفاتر اسناد رسمی و به‌صورت احراز برخط هویت است دو تصدیق است یک تصدیق اصالت سند توسط دفترخانه اسناد رسمی که این تکلیف قانونی و بخشنامه است که اگر چنانچه دفترخانه‌ها تفویض وکالتی را تنظیم کنند ملزم هستند وکالت اولیه را از طریق سامانه ثبت «آنی ما» که سامانه تصدیق اصالت و «ثبت من» است استعلام کنند و درواقع هویت آن سند را مشخص کنند.

مورد دوم هم احراز هویت اشخاص است، هویت اشخاص نیز از طریق وصل شدن به سامانه ثبت‌احوال که به‌صورت احراز برخط هویت است انجام می‌گیرد و سران دفاتر ما می‌توانند از طریق سامانه ثبت‌احوال نسبت به شخص و هویت شخص به‌صورت آنلاین استعلام کنند.

اکنون هم دفاتر اسناد رسمی، هم دفاتر ازدواج و هم ثبت شرکت‌های ما به سامانه ثبت‌احوال اتصال دارند و به‌صورت احراز برخط هویت هستند.

اقبال گفت: اگر کوچک‌ترین قطعی در سامانه ثبت‌احوال بروز پیدا کند همکاران ما در سامانه‌های ثبت شرکت‌ها، ثبت ازدواج و دفاتر اسناد رسمی نمی‌توانند نسبت به تنظیم سند یا ثبت شرکت‌ها اقدام کنند.

وی افزود: از طریق کارت هوشمند و شناسنامه اگر سندی وکالتی تنظیم داشته باشیم، تصدیق اصالت سند از طریق سیستم سامانه، صورت می‌گیرد و از طریق اتصال به سامانه ثبت‌احوال به‌صورت احراز برخط هویت است و استعلام را انجام می‌دهد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *