دلیل اختلال در GPS شهر تهران

اگر شما نیز به واسطه‌ی کار یا فعالیتتان با جی‌پی‌اس سر و کار داشته باشید احتمالا درباره‌ی اختلال در GPS سطح شهر تهران شنیده‌اید و یا آن را تجربه کرده‌اید. اما منشا اختلال در GPS ها چیست و این ماجرا از کجا نشأت می‌گیرد؟

طی چندهفته‌ی گذشته گزارش‌های متفاوتی از اختلال در سیگنال جی‌پی‌اس در مناطقی از تهران، از جمله در شرق و شمال تهران به گوش می‌رسید که باعث اختلال در کار دستگاه‌‌هایی که از تکنولوژی GPS استفاده می‌کنند از جمله تلفن‌های همراه می‌شد و مکان اشخاص را بدون در نظر گرفتن موقعیت واقعی آنها در مکان دیگری و عموما در باند فرودگاه مهرآباد نمایش می‌داد. مشکلی که در ابتدا نارضایتی مردم و خصوصا اعتراض رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را در پی داشت، اما پس از وقوع حادثه‌ی دردناک جان باختن تعدادی از کوهنوردان ایرانی و مطرح شدن احتمال دخیل بودن اختلالات جی‌پی‌اس در این حادثه، خبر آن نیز رسانه‌ای شد و سوالات زیادی در اذهان مردم ایجاد کرد.

اختلال در GPS شهر تهران

 

مشنأ اختلال در GPS از کجاست؟

رئیس سازمان تنظیم مقررات در گفت‌وگو با ایرنا گفت که منشأ این اختلالات عمدی بوده و این موضوع قبلا نیز بارها اتفاق افتاده است. حسین فلاح خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این موضوع قبلا نیز بارها رخ داده، علاوه بر ایجاد خطر برای امنیت هواپیماها موجب نارضایتی شدید کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی نیز می‌شود.

جوشقانی ادامه داد: منبع اختلال شناسایی و به مراجع هم گزارش شده اما متاسفانه تاکنون اقدامی جهت توقف این اختلالات صورت نگرفته است.

طبق این گزارش اختلال عمدی در جی‌پی‌اس پیش از این نیز سابقه داشته و مرتبا گزارش می‌شده که با وجود تاکید مراجع امنیتی از جمله شورای عالی امنیت ملی مبنی بر غیر قانونی بودن این اختلالات و دستور توقف آن، همچنان وجود دارد که سازمان این موضوع را به مراجع قضایی هم منعکس و پیگیری خواهد کرد.

حادثه دردناک مرگ کوهنوردان ایرانی

حادثه‌ی دردناکی که در روز پنجم دی ماه رخ داد و باعث گیر افتادن برخی افراد و مرگ ۱۲ نفر از هم‌وطنانمان در ارتفاعات توچال، کلکچال، دارآباد و آهار شد بار دیگر بحث اختلال در GPS در مناطق شمالی شهر تهران را نیز بر سر زبان‌ها انداخت.

بسیاری افراد با توجه به نقش و اهمیت جی‌پی‌اس در مسیریابی و به خصوص پیدا کردن مسیر در فصل زمستان که کوه‌ها پوشیده از برف‌اند، اختلال در جی‌پی‌اس را باعث گم شدن کوه‌نوردان ایرانی و عوامل دخیل در آن را در این زمینه مقصر دانستند.

به گزارش تابناک، علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد: با صحبتی که با رئیس فدراسیون کوهنوردی داشتم اعلام کرد به رغم وجود اختلال در GPS در برخی روزها، موضوع اختلال در GPS با حادثه روز جمعه که برای کوهنوردان و شهروندان کشور رخ داده ارتباط نداشته است. طبق صحبت‌هایی که با وزارت ارتباطات داشتیم، GPS روز جمعه اختلال نداشته است.

اختلال در GPS شهر تهران

ربیعی گفت: رییس جمهوری در خصوص این حادثه، دستور پیگیری دادند و مقرر شد ستاد پیشگیری توسط فدراسیون کوهنوردی و زیرنظر ستاد بحران استان تهران فعال شود.

او همچنین اضافه کرد: موضوع اختلال در GPS از قبل با دستور رئیس جمهور در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *