چند راهکار مفید برای افزایش شتاب خودرو

شتاب خودرو معمولاً از مسائل مهم در نظر رانندگان است و اکثراً به دنبال راهکار‌هایی برای افزایش شتاب خودرو خود هستند. اگر شما نیز از شتاب پایین و سرعت کم خودروی خود خسته شده‌اید، با ما همراه باشید تا در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ، چند روش ساده و کم‌هزینه برای افزایش شتاب خودرو را به شما آموزش دهیم.

مقدمه

کسانی که عاشق ماشین و رانندگی پرهیجان هستند به شتاب خودرو بسیار اهمیت می‌دهند و در پی خرید خودروهایی هستند که شتاب بالا داشته باشد؛ اما اکثر برند‌های خودروسازی داخلی به دلیل مشکلات امنیتی، ایمنی و محیط‌زیست با استفاده از برخی از روش‌های محدودکننده، درنهایت میزان سرعت و شتاب خودروی شما را به‌شدت محدود می‌کنند؛ و خودرو را طوری می‌سازند که به حداکثر شتاب نرسد. البته این مسئله شاید چندان بد هم نباشد. شتاب و سرعت بالا احتمال بروز تصادف و حادثه را افزایش می‌دهد.

به‌هرحال اگر به دنبال افزایش شتاب خودرو خود هستید، باید از روش‌های دیگری استفاده کنید تا بتوانید به میزان قابل‌توجهی به افزایش شتاب خودرو خودتان کمک قابل‌توجهی داشته باشید. از طرفی، هر چه شتاب بالاتر باشد، مصرف سوخت هم بالاتر می‌رود. جدای از این مسائل، حتی اگر شتاب خودروتان در ابتدای خرید، بالا باشد پس از مدتی سواری با خودرو متوجه کم شدن شتاب آن خواهید شد. این به دلیل استهلاک قطعات خودرو است.

چند راهکار برای افزایش شتاب خودرو

عواملی که به جهت بالا بردن میزان شتاب و سرعت در خودرو‌ها استفاده می‌شوند، تعداد بالایی دارند و بررسی آن‌ها در یک مطلب صرفاً کار درست و بسزایی نیست! چراکه در این روش ما می‌خواهیم به معرفی چند نمونه از برترین روش‌هایی بپردازیم که با بهره‌گیری از آن می‌توانید به میزان قابل‌توجهی به شتاب و همچنین سرعت خودروی خود کمک کنید.

کنترل‌کننده دریچه گاز را تنظیم کنید

تنظیم کنترل‌کننده دریچه گاز یکی از اولین موارد مهم و تأثیرگذار در جهت افزایش شتاب خودرو‌های نسل جدید است. در خودرو‌های نسل قدیم به دلیل آنکه تنظیم دریچه گاز به‌صورت دستی و مکانیکی بود، صرفاً شاهد کاهش شتاب و سرعت خودرو بودیم.

اما در نسل‌های جدید به دلیل آنکه کنترل دریچه گاز توسط کامپیوتر خودرو یا همان ECU انجام می‌شود می‌توان شاهد افزایش سرعت و شتاب در این نوع از خودرو‌ها بود؛ اما چطور؟

توجه داشته باشید که در خودرو‌هایی که کامپیوتر یا همان ECU وجود دارد، زمانی که شما پا بر روی پدال گاز می‌فشارید، ECU بر اساس موقعیتی که به آن ارسال شده است می‌تواند کنترل خوبی بر اساس تنظیم باز و یا بسته نمودن دریچه گاز داشته باشد.

افزایش شتاب خودرو با چه روش هایی امکان پذیر است؟

منیفولد را تعویض کنید

یکی از راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید اقدام به افزایش شتاب خودرو کنید، تعویض منیفولد هوا با تراتل است. منیفولد قطعه‌ای هست که در موتورهای درون‌سوز قرار می‌گیرد و عمل هدایت و خارج کردن دود حاصل از احتراق سوخت در موتور را به عهده دارد. این قطعه در دو نوع اصلی تقسیم‌بندی می‌شود: منیفولد ورودی که برای هواست و منیفولد خروجی که برای دود است. منیفولد برای هر چهار سیلندر موتور، یک ورودی دارد.

شما می‌توانید با نصب تراتل چهارتایی، یک ورودی هوای مجزا برای هر سیلندر تعبیه کنید. درنتیجه ورود هوا بهتر صورت می‌گیرد و درنتیجه آن به احتراق کمک می‌شود؛ احتراق بهتر، شتاب بالاتر خودرو را در پی دارد.

کیت مکش اضافه کنید

علاوه بر تعویض منیفولد، اضافه کردن کیت مکش هم می‌تواند به هوای ورودی به داخل تراتل‌ها کمک کند و یک احتراق تازه‌نفس را ایجاد کند. هوای تازه‌تر و بیشتر، احتراق بیشتر و درنهایت افزایش شتاب را به همراه دارد.

توربوشارژ استفاده کنید

چون ورود و خروج هوا و درنتیجه احتراق موتور با شتاب ارتباط مستقیم دارد؛ یکی از راه‌های افزایش شتاب خودرو، قطعاً استفاده از توربوشارژ است. توربوشارژ هوا را با فشار به داخل سیلندر می‌فرستد. با این کار هوای بیشتری به داخل سیلندر وارد می‌شود و فضای سیلندر را پر می‌کند؛ درنتیجه راندمان موتور بالاتر می‌رود.

همان‌طور که می‌دانید برای انجام عمل احتراق، به هوا یا به عبارت بهتر، به اکسیژن نیاز است. توربوشارژ با دمیدن اکسیژن بیشتر به محفظه احتراق، باعث بالا رفتن بازده موتور می‌شود. توربوشارژ برای متراکم کردن هوا، نیروی خود را از گازهای خروجی می‌گیرد.

افزایش شتاب خودرو با چه روش هایی امکان پذیر است؟

وزن خودرو را کاهش دهید

وزن، از دیگر عوامل مهم و تأثیرگذار در افزایش شتاب خودرو است که با کاهش آن می‌توان به افزایش شتاب و سرعت خودرو اضافه نمود. در حالت کلی روش‌های متفاوتی برای این موضوع وجود دارد و شما می‌توانید با استفاده از ترفند‌هایی که وجود دارد، به کاهش وزن خودروی خود کمک کنید.اما باید بدانید که کم نمودن وزن باید به‌صورت کاملاً اصولی و حرفه‌ای انجام شود! بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً از یک مکانیک ماهر در این امر استفاده کنید. یکی از روش‌های جالبی که می‌توان به کاهش وزن خودرو کمک نمود، حذف باربند و تعویض ترمز‌های فابریک خودرو با ترمز‌های روتور دوتایی است.

سر سیلندر را پورت و پولیش کنید

با پورت و پولیش سر سیلندر هم می‌توانید شتاب خودرو را افزایش دهید. برای اینکه سر سیلندر به احتراق کامل کمک کند؛ لازم است که پولیش‌کاری شده و صیقلی باشد. از طرفی گشاد کردن پورت ورودی و خروجی سر سیلندر هم باعث می‌شود که ورودی هوا و سوخت بزرگ‌تر شود. مواد اولیه برای احتراق، بیشتر وارد محفظه احتراق شده و شتاب خودرو بالاتر رود.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *