افزایش قیمت برق برای ۵ میلیون مشترک پرمصرف

قرار است که مصرف‌کنندگان پرمصرف برق با افزایش قیمت برق مواجه شوند. آن‌طور که سخنگوی صنعت برق گفته است دولت به دنبال طرحی است که در صورت تصویب بالغ بر ۵ میلیون مشترک مصرف برق که دولت آن‌ها را در دسته پرمصرف قرار داده است باید بهای برق را مطابق بهای تمام‌شده پرداخت کنند.

مقدمه

مدیریت تولید و مصرف حامل‌های انرژی مسئله بسیار مهمی است و کشورهای مختلف دنیا نیز در اتخاذ سیاست‌های خود بر ضرورت اهمیت آن تأکید دارند. عدم مدیریت مصرف و کاهش تولید برق در کشور طی روزهای گرم تابستان امسال که با خاموشی‌های گاه‌وبیگاه همراه شد، خود را نمایان کرد. این نوسانات که با قطعی برق در بخش‌های تولیدی و صنعتی به وجود آمد، آسیب‌های زیادی را بر میزان تولید کارخانه‌ها وارد کرد و اثر خود را بر بازار خریدوفروش محصولات مختلف گذاشت.

افزایش قیمت برق

به گزارش خریدشارژ به نقل از تسنیم مصطفی رجبی مشهدی، با بیان این خبر افزود: پیرو بند ی تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای اصلاح تعرفه‌های مشترکان خانگی، مراحل کارشناسی طرحی به پایان رسیده که در صورت تصویب آن در هیئت دولت، با کاهش یارانه برق پرداختی به این دسته از مشترکان، نرخ برق مصرفی مشترکان پرمصرف با قیمت تمام‌شده محاسبه خواهد شد و آن‌ها با افزایش قیمت برق مواجه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: رفتار مصرفی مشترکان پرمصرف به‌گونه‌ای است که گاه بین ۱۵ تا ۲۰ برابر یک مشترک کم‌مصرف، از برق استفاده می‌کنند. رجبی مشهدی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته از آثار منفی این روند مصرفی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشانگر آن است که اگر این مشترکان در پیک تابستان امسال مصرف خود را مدیریت می‌کردند، دچار خاموشی نمی‌شدیم.

افزایش قیمت برق

مشترکان پرمصرف در اقلیت قرار می‌گیرند

رجبی مشهدی با تقسیم مشترکان به سه گروه کم‌مصرف یا خوش مصرف، پرمصرف و بسیار پرمصرف افزود: از بین ۳۰ میلیون مشترک خانگی، ۸۵ درصد یعنی حدود ۲۵ میلیون در رده کم‌مصرف و خوش مصرف قرار می‌گیرند که قبض برق آن‌ها به‌طور میانگین کمتر از ۳۰ هزار تومان است.

سخنگوی صنعت برق تعداد مشترکان پرمصرف را حدود ۵ میلیون مشترک عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: ازاین‌بین حدود ۸۵۰ هزار مشترک بسیار پرمصرف هستند که بیش از دو برابر الگو برق مصرف می‌کنند.

رجبی مشهدی گفت: بر اساس طرحی که در حال بررسی‌های کارشناسی است، در راستای افزایش قیمت برق مشترکان پرمصرف، هزینه برق مصرفی مشترکان بسیار پرمصرف با نرخ تمام‌شده و غیر یارانه‌ای محاسبه خواهد شد که جزییات آن پس از تصویب در هیئت محترم وزیران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با دعوت از همه مشترکان برای مدیریت در مصارف خود، افزود: این طرح نیز در صورت تصویب توسط هیئت دولت اجرایی خواهد شد، در راستای تحقق عدالت و تغییر رفتار مصرفی مشترکان است چراکه مشترکان پرمصرف در حال حاضر با مصرف بیشتر، از یارانه بیشتری هم بهره‌مند می‌شوند.

راهکارهای کنترل رفتار مصرف مشترکان

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق علاوه بر افزایش قیمت برق، یکی دیگر از راهکارهای کنترل رفتار مصرف مشترکان بسیار پرمصرف را به‌کارگیری کنتورهای هوشمند عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در حال حاضر در راستای افزایش قیمت برق مشترکان پرمصرف، برای نصب ۵ میلیون کنتور هوشمند برای مشترکان پرمصرف برنامه‌ریزی شده است که امیدواریم با انجام آن، این برنامه نیز در پیک تابستان سال ۱۴۰۱ مورداستفاده قرار گیرد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *