معرفی اینترنت بومی

اینترنت بومی

با توجه به اینکه در سند الزامات شبکه ملی اطلاعات، بر بومی‌سازی خدمات در فضای مجازی تأکید شده است. بنابراین ایجاد ظرفیت برای شکل گیری اینترنت بومی مورد توجه قرار گرفت، تا این شبکه متناسب با نیازهای کاربران طراحی شود و خدمات بومی روی آن به صورت مستقل از اینترنت بین‌المللی، قابل ارائه و استفاده باشد.

از این رو در راستای ایجاد بستر مناسب و تحقق چشم‌اندازهای اینترنت بومی، اپراتورهای تلفن همراه مانند ایرانسل، رایتل و همراه اول نیز با هدف حمایت از خدمات و محصولات بومی استارت‌آپ‌ها، سرویس دهندگان و رسانه‌های دیجیتال ایرانی طرح اینترنت بومی خود را ارائه کرده‌اند.
بر این اساس تعرفه مصرف آزاد و بسته اینترنت همراه مشترکین خود را برای سایت‌های پر مراجعه ایرانی که در داخل کشور میزبانی می‌شوند را ۵۰ درصد کاهش دادند. 
همچنین به منظور حمایت و توسعه فعالیت پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی نیز، سقف تعرفه پیام‌رسان‌های مجاز را به میزان یک سوم سقف تعرفه ترافیک بین الملل کاهش دادند.
علاوه بر این شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنتی نیز قیمت ترافیک داخلی را به‌صورت نیم‌بها (نصف تعرفه ترافیک اینترنت بین‌الملل) محاسبه می‌کنند. همچنین در مواردی پیرو توافق‌های صورت گرفته میان این شرکت‌ها و بعضی از وب‌سایت‌ها و برای جلب رضایت بیشتر کاربران محتوای برخی از سایت‌های داخلی  را به صورت کاملا رایگان نیز ارائه می‌دهند.

بر اساس دستورالعمل جدیدی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پیام‌رسان‌های بومی و خدمات‌دهندگان از این پس  باید هرگونه سرویس جدیدی را هم‌زمان با راه‌اندازی به رگولاتوری و اپراتورها اطلاع دهند.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز، به صورت دوره‌ای، آی‌پی (IP) وب‌سایت‌های داخلی و پیام‌رسان داخلی مجاز را به اپراتورها ابلاغ می‌کند. همچنین فهرست وب‌سایت‌ها و پیام‌رسان‌های موجود در «سامانه متمرکز درخواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران» به صورت ماهانه‌ به‌روز‌رسانی می‌شود.

 

 




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *