از اینترنت ماهواره‌ای بوئینگ چه می‌دانیم؟

اینترنت ماهواره‌ای بوئینگ نیز به‌تازگی پس از دریافت تائیدیه‌اش از سازمان FCC به رقابت با استارلینک می‌پردازد. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی اینترنت ماهواره‌ای می‌پردازیم. با ما باشید.

مقدمه

اینترنت ماهواره‌ای بوئینگ برای رقابت با اسپیس ایکس و آمازون در راه است. این شرکت به‌تازگی برای پرتاب ۱۴۷ ماهواره به مدار زمین از کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) مجوز دریافت کرد.

شرکت بوئینگ به‌تازگی موفق به دریافت مجوز از کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) برای اینترنت ماهواره‌ای بوئینگ شد تا بتواند طی ۹ سال ۱۴۷ ماهواره را به مدار زمین بفرستد. این شرکت قصد دارد با ارائه اینترنت ماهواره‌ای بوئینگ به رقیب جدی پروژه استارلینک اسپیس ایکس و پروژه کویپر آمازون تبدیل شود. بوئینگ با این پروژه می‌خواهد برای تمام کاربران در نقاط مختلف این سیاره اینترنت پرسرعت را ارائه دهد. گفتنی است درخواست بوئینگ برای این پروژه در سال ۲۰۱۷ به FCC ارسال شده بود، اما کمیسیون ارتباطات فدرال اکنون پس از چهار سال با اجرای این پروژه موافقت کرد.

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

اینترنت ماهواره‌ای (به انگلیسی: Satellite Internet access) یکی از انواع دسترسی به اینترنت، از راه ماهواره است. اینترنت ماهواره‌ای بیشتر در مواردی به کار می‌رود که دسترسی معمولی به اینترنت (کابلی، فیبر نوری، دایال-آپ، بی‌سیم،Xdsl) امکان‌پذیر نیست (مانند جاهای دورافتاده)، یا از کیفیت پایینی برخوردار است. این سرویس معمولاً در مدار زمین‌ایستا داده می‌شود و در بعضی مناطق مانند مناطق قطبی، به علت کم شدن زاویه دید ماهواره از روی زمین، کیفیت خوبی ندارد.

به‌طورکلی در تعریف این نوع از اینترنت باید گفت امواج از طریق ماهواره ارسال می‌شود و کاربر برای دریافت آن باید از تجهیزات مخصوص آن یعنی دیش و دریافت‌کننده امواج استفاده کند. اگر این نوع از اینترنت فراگیر شود احتمال تولید تجهیزات آن با قیمت کمتر وجود دارد. یا حتی سیم‌کارت‌هایی مانند آنچه در تلفن ماهواره‌ای استفاده می‌شود تولید شود. دو نوع سرویس جدا در این نوع اینترنت ارائه می‌شود اول آپلود و دیگری دانلود است. سرعت این نوع اینترنت با افزایش تعداد ماهواره‌ها بیشتر می‌شود و بر اساس آزمایش‌های اخیر سرعت قابل‌توجهی است.

جزئیات اینترنت ماهواره‌ای بوئینگ

در پروژه اینترنت ماهواره‌ای بوئینگ ۱۳۲ ماهواره در مدار پایین زمین و در ارتفاع ۱۰۵۶ کیلومتری زمین قرار خواهند گرفت. ۱۵ ماهواره نیز قرار است در مدار غیر زمین ثابت در ارتفاع حدود ۲۷ هزار و ۳۵۵ کیلومتری تا ۴۴ هزار و ۲۲۱ کیلومتری مستقر شوند. بوئینگ اعلام کرد از این ماهواره‌ها برای ارائه خدمات اینترنت و خدمات ارتباطی به کاربران عادی و کاربران دولتی استفاده خواهد کرد. این پروژه در ابتدا در آمریکا و در ادامه در دسترس تمام کاربران سراسر جهان قرار خواهد گرفت.

طبق اعلام بوئینگ، تمام ۱۴۷ ماهواره در باند V پخش می‌شوند؛ چراکه نسبت به باندهای Ka و Ku استارلینک و پروژه کویپر از فرکانس بالاتری از طیف بی‌سیم بهره می‌برند. ضمن این‌که در باند V اینترنت ماهواره‌ای بوئینگ داده‌ها با سرعت بیشتری انتقال پیدا خواهند کرد، اما ریسک تداخل بیشتری در این باند وجود دارد؛ چراکه فرکانس‌های بالاتر هنگام نفوذ به اجسام جامد با مشکل بیشتری مواجه خواهند شد.

البته اسپیس ایکس در پروژه استارلینک برای استفاده از باند V در برخی از ماهواره‌هایی که در آینده به فضا پرتاب خواهد کرد، برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است. همچنین باندهای Ka و Ku نیز از سوی ماهواره‌هایی به کار گرفته می‌شوند که اینترنت را در زمان پرواز در خطوط هوایی تجاری ارائه می‌دهند.

اینترنت ماهواره‌ای بوئینگ

اسپیس ایکس و اینترنت ماهواره‌ای بوئینگ

گفتنی است اسپیس مدتی قبل اعلام کرده بود استفاده بوئینگ برای پرتاب ماهواره به مدارهای پایین شلوغ باعث افزایش خطر برخورد با سایر ماهواره‌ها خواهد شد. درواقع اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۹ به FCC هشدار داد شبکه بوئینگ خطری برای تداخل ماهواره‌ها خواهد بود. ماهواره‌های استارلینک در ارتفاعی در حدود ۵۵۰ کیلومتر در حال گردش به دور سیاره هستند. همچنین ماهواره‌های وان وب نیز در همین ارتفاع فعالیت دارند. این شلوغی حتی در ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی می‌توانست میان ماهواره‌های اسپیس ایکس و وان وب برخورد شدیدی را به وجود آورد، اما این دو شرکت طی یک عملیات دشوار مانع این برخورد شدند.

بوئینگ فقط ۶ سال فرصت دارد تا ۵۰ درصد از ماهواره‌های موردنظر خود را به فضا بفرستد. هرچند این پروژه ظرف مدت ۹ سال تکمیل خواهد شد، اما بوئینگ خواستار ارسال فقط ۵ ماهواره در ۶ سال اول بود و از FCC خواست تا به‌جای ۹ سال به این شرکت ۱۲ سال فرصت دهد، اما کمیسیون فدرال با این درخواست مخالفت کرد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *