با اینترنت 6G از زندگی جلو بزنید

شاید شما هم هنوز در گیر و دار استفاده از اینترنت 5G باشید، اما کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی به فکر اینترنت 6G هستند. این آینده‌نگری و فکر کردن به آینده‌ای که در ذهن بسیاری نمی‌گنجد، از ویژگی‌های یک شرکت یا فرد موفق در حوزه تکنولوژی است.

در واقعیت 6G هنوز وجود خارجی ندارد، اما از لحاظ تئوری شرکت‌ها در حال جمع‌آوری داده و اطلاعات مربوطه هستند تا سرعت زندگی را بیشتر کنند. اما اینترنت 6G چیست؟ چه فوایدی دارد و کی عرضه خواهد شد؟

درباره تفاوت 5G و 5GE بخوانید.

اینترنت 6G چیست؟

اینترنت 6G
6G

فناوری 6G استاندارد نسل ششم فناوری‌های ارتباطات بی‌سیم است که از شبکه‌های داده تلفن همراه و اتومبیل‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند. این فناوری که جانشینی برای اینترنت 5G است، سرعت بیشتر، ظرفیت بالاتر و تاخیر کمتری دارد. دلیل این مزایا استفاده از باندهای رادیویی با فرکانس بالاتر است.

شبکه‌های 6G مانند نسل‌های قبلی، از شبکه‌های سلولی پهنای باند تشکیل می‌شوند که در آن‌ها منطقه خدمات به مناطق کوچک جغرافیایی تقسیم می‌شود. با کمک اینترنت 6G هوش مصنوعی آینده روشنی خواهید داشت؛ تمامی سیستم‌های هوشمند و فضای ابری به راحتی و با سرعت بالاتر با یکدیگر تبادل اطلاعات می‌کنند و زندگی هوشمندی می‌سازند.

مقایسه 6G، 5G و 4G:

اینترنت سرعت دستگاه‌های پشتیبانی‌شده
اینترنت 4G تقریبا ۳۳.۸۸ مگابیت موبایل، تبلت‌های هوشمند و هات‌اسپات
اینترنت 5G ۴۰-۱۰۰ مگابیت موبایل، تبلت‌های هوشمند، هات‌اسپات
زیرساخت‌های شهری و خودروهای اتوماتیک
اینترنت 6G تا ۱ ترابایت (۱۰۰۰۰۰۰ مگابیت) موبایل، تبلت‌های هوشمند، هات‌اسپات
زیرساخت‌های شهری، خودروهای اتوماتیک،
صفحه‌های سلولی و ایمپلنت‌های متصل به وای‌فای
مقایسه نسل چهارم، پنجم و ششم اینترنت

6G چه مزایایی دارد؟

مزایای اینترنت 6G
مزایای اینترنت 6G

6G نسبت به 5G چهار مزیت اصلی دارد:

  • سرعت بیشتر

سرعت مهم‌ترین موضوع در هر نسل ارتباطات بی‌سیم است. در اینترنت 6G شاهد سرعت یک ترابایت خواهیم بود، درحالی‌که این سرعت در نسل پنجم ۲۰ گیگابیت بر ثانیه است؛ این یعنی سرعت 100 برابری

  • آنتن‌دهی سراسری

برای استفاده از فرکانس‌های تراهرتز، فناوری Massive MIMO (که برای mm-Wave 5G ساخته شده است) بهبود خواهد یافت که شامل فناوری‌های مبتنی بر Metamaterial Antennas و RF Front-End و Orbital Angular Momentum است. با کمک ماهواره‌ها دسترسی به اینترنت در نقطه‌های دورافتاده نیز امکان‌پذیر می‌شود.

  • تاخیر کمتر

تأخیر در سرعت انتقال داده به ۱۰۰ میکروثانیه و در نهایت به تاخیر کمتر از ۱۰ میلی‌ثانیه دست پیدا خواهد کرد.

  • انرژی کمتر

فناوری 6G، باقابلیت‌هایی که برای افزایش سرعت و ظرفیت انتقال اطلاعات دارد، مصرف انرژی کمتری دارد که این کاهش مصرف، بهره‌وری و عملکرد دستگاه‌های دیجیتال و همراه را هم بالا می‌برد.

محاسبات دوبخشی یا Split یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب  6G است چراکه اجازه می‌دهد تا محاسبات بین دستگاه تلفن همراه و سرورهای ابری تقسیم شود؛ به این ترتیب می‌تواند منجر به کاهش هزینه و افزایش پردازش دستگاه‌های موبایل شود.

6G کی ارائه می‌شود؟

هرچند زمان خاصی تعیین نشده است، با توجه به گفته دانشمندان و فعالان عرصه تکنولوژی هنوز زیرساخت‌های لازم برای فناوری 6G موجود نیست و چند سال (احتمالا تا سال ۲۰۳۰) تا عرضه آن باقی مانده است. جالب است بدانید فاصله بین ارائه نسل‌های چهارم و پنجم هم ۱۰ سال بوده است.

نقش 6G در آینده

با وجود اینترنت نسل پنجم شاهد پیشرفت‌های چشمگیر هوش مصنوعی و تکنولوژی هستیم. به موازات اینترنت 6G هوش مصنوعی نیز توسعه پیدا خواهد کرد و زندگی هوشمندی برای انسان به وجود می‌آید؛ برای مثال اینترنت 6G می‌تواند با کمک هوش مصنوعی سیستمی ایجاد کند تا خودروهای خودران بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، این یعنی میزان تصادفات به صفر رسیده و ترافیک تا حد زیادی کنترل می‌شود، علاوه بر این شما همیشه از سریع‌ترین و بهینه‌ترین مسیر به مقصد خود خواهید رسید.

در عصر 6G انسان با تکنولوژی‌هایی  مانند سطوح سلولی، ایمپلنت‌های متصل و رابط‌های بی‌سیم بین مغز و کامپیوتر روبه‌رو خواهد شد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *