برگ سبز خودرو سند مالکیت شد

تا به حال برای خرید و فروش و معامله خودرو، برگ سبز خودرو کافی نبود و به ثبت در دفاتر اسناد رسمی نیاز بود، اما از این به بعد طبق نظر پلیس راهور، برگ سبزی که تحت عنوان سند مالکیت هنگام معامله خودرو صادر شده؛ سند قطعی خودرو محسوب می‌شود و دیگر نیازی به ثبت سند در دفاتر رسمی و پرداخت هزینه اضافه توسط طرفین برای صدور سند نیست.

برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز خودرو سندی است که پلیس راهنمایی و رانندگی پس از تعویض پلاک، بررسی اصالت وسیله نقلیه، تایید هویت مالک صدور می‌کند. در قسمت بالایی این سند علاوه بر کلمه «سند مالکیت خودرو»، شماره سنا یا همان شماره مالکیت خودرو نیز درج شده است. در این برگ مشخصات خودرو و صاحب خودرو درج شده و سند رسمی مالکیت شماست.

برگ سبز خودرو

برگ سبز؛ سند مالکیت؟

داستان از کجا شروع شد؟

از سال ۱۳۸۹ میان نیروی انتظامی و کانون سردفتران بر سر الزامی بودن ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی اختلاف وجود دارد. در آن زمان قانونی در مجلس به تصویب رسید که طی آن گفته شده بود همه افراد باید برای تنظیم سند خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. بنابراین رانندگان موظف بودند پس از تعویض پلاک، پروسه نهایی دریافت سند رسمی خودرو را در این دفاتر طی کنند. همزمان نیروی انتظامی معتقد بود کلیه مراحل صدور گواهینامه، اسناد مالکیت و پلاک خودرو بر عهده نیروی انتظامی است و نیازی به مراجعه به دفترخانه برای ثبت سند وجود ندارد.

سند مالکیت خودرو

اختلافات به کجا ختم شد؟

چند روز پیش اخبار جدیدی درباره برگ سبز خودرو منتشر شد. دادستان کل کشور، محمدجعفر منتظری، اعلام کرد که برگ سبز خودرو از این پس سند مالکیت محسوب می‌شود و دیگر نیازی به تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیست. البته طرفین معامله می‌توانند همچنان برای تنظیم و ثبت سند خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند اما دیگر ضرورتی برای این کار وجود ندارد.

او همچنین اعلام کرد با هماهنگی وزارت اقتصاد، سامانه دریافت مالیات انتقال خودرو در مراکز تعویض پلاک پلیس راهور به زودی رونمایی شده تا دیون مردم به دولت پرداخت گردد.

با استناد به ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی، سند رسمی سندی است که یا در دفاتر اسناد رسمی و یا توسط مامورین صلاحیت‌دار صادر می‌شود؛ بنابراین برگ سبز صادر از سوی پلیس، سند رسمی محسوب می‌شود.

برای انتقال دادن سند خودرو از طریق دفترخانه به این مدارک نیاز دارید:

  • برگ سبز خودرو که در مرکز تعویض پلاک به نام شما صادر شده است
  • تایید انتقال خودرو که از مرکز تعویض پلاک دریافت کرده‌اید
  • اصل مدارک شناسایی شما و صاحب قبلی خودرو
  • بیمه‌نامه شخص ثالث
  • کارت سوخت خودرو
  • اسناد مالکیت شامل سند کمپانی خودرو یا برگ گمرک یا سند قبلی
  • برگ تسویه‌ حساب عوارض شهرداری

همچنین بخوانید:

پس از سرقت پلاک خودرو چه باید کرد؟

مزایای سند بودن برگ سبز خودرو

  • کاهش هزینه‌های نقل و انتقال خودرو
  • نبود الزام تنظیم سند خودرودر دفترخانه
  • کاهش زمان نقل و انتقال سند و معامله خودرو
  • کاهش هزینه و زمان معاملات خودروهایی که فروشنده و خریدار در دو شهر مختلف هستند.

مخالفت و موافقت نهادها

اتحادیه خودروی تهران در نامه‌ای به اعضای اتحادیه اعلام کرد برای سند خودرو همان برگ سبز کافی است. بر این اساس، با توجه به ابطال بندهای ۲ و ۳ بخشنامه معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، درباره اجباری یا اختیاری بودن تنظیم سند خودرو در دفتر اسناد رسمی کشور، برگ سبز خودرو به‌ عنوان سند مالکیت تلقی و نقل و انتقال خودرو با ثبت مشخصات متعاملان (فروشنده و خریدار) و مشخصات خودرو در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع است.

اما برخلاف اتحادیه خودروی تهران، دبیرخانه مجمع عمومی شورای عالی کانون‌ها و مجامع سر دفتری کشور با ارسال نامه‌ای به سران دفاتر اسناد رسمی، از مخالفت صریح کانون‌های سردفتران و دفتریاران سراسر کشور با بخشنامه دادستان کل کشور مبنی بر الزامی نبودن تنظیم سند مالکیت خودرو در دفاتر اسناد رسمی خبر داد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *