جزئیات توزیع بنزین با کد ملی: سهمیه بنزین برای هر کد ملی مشخص شد

هفته گذشته نامه‌‌‌ای از معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، محسن رضایی منتشر شد که به‌موجب آن طرح جدیدی برای توزیع بنزین در مناطق آزاد جزایر کیش و قشم به‌‌‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد تا در صورت موفقیت به کل کشور تسری یابد. این طرح به‌جای اختصاص بنزین به پلاک خودروها، کد ملی افراد را در نظر می‌گیرد.

علاوه بر این، مجری این طرح در کیش می‌‌‌گوید که خریدوفروش بنزین توسط شهروندان در اپلیکیشنی که مختص این امر است با قیمت بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان (و نه بیشتر) انجام خواهد شد. حسین شمسیان تأکید می‌کند که این طرح ابتدا در کیش آغاز می‌شود و در آن افزایشی در قیمت بنزین وجود ندارد.

علاوه بر این، به دلیل نگرانی از کمبود داخلی عرضه، فعلاً صادرات بنزین توسط شهروندان و شرکت‌های خصوصی در طرح دیده نشده است. بااین‌حال، قرار است برای افرادی که به تلفن‌های هوشمند دسترسی ندارند، سازوکارهایی طراحی شود تا همه بتوانند از منافع آن بهره‌‌‌مند شوند. در ادامه گزارش، به جزئیات این طرح از قول مسئولان پرداخته می‌شود.

جزئیات طرح توزیع بنزین با کد ملی

محمدرضا لواسانی، سرپرست منطقه آزاد کیش درباره طرح جدید بنزین موسوم به «بنزین شهروندی» توضیحاتی ارائه کرد که اندکی از ابهامات این طرح را می‌‌‌زداید.

او ادامه داد: ازاین‌پس سهمیه بنزین به دارندگان هر کد ملی دارای خودرو یا فاقد خودرو تعلق می‌گیرد، میزان یارانه تخصیصی به ‌‌‌ازای هر نفر معادل ۲۰ لیتر بنزین به‌‌‌ نرخ ۱۵۰۰ تومان است.

به گفته لواسانی یارانه سهمیه بنزین از هر کارت‌بانکی قابل‌برداشت است و افراد در صورت نداشتن خودرو می‌توانند این یارانه را با اپلیکیشنی که به همین منظور طراحی شده است به فروش برسانند. طبق طرح توزیع بنزین با کد ملی، افرادی که به ‌‌‌هر دلیلی امکان فروش سهمیه خود یا انتقال به دیگری را نداشته باشند، بعد از مدت مشخصی مبلغ آن را به‌‌‌صورت فروش خودکار، در حساب خود دریافت خواهند کرد.

لواسانی با تأکید بر اینکه تمام دارندگان کد ملی مشمول طرح هستند اظهار کرد: با اجرایی شدن طرح جدید سهمیه بنزین، رانندگان وسایل نقلیه عمومی همچنان از سهمیه‌‌‌ خود برخوردارند و هیچ‌گونه تغییری در سهمیه تاکسی‌‌‌ها، خودروهای عمومی و گازوئیلی ایجاد نمی‌شود و اعضای خانواده‌‌‌‌‌‌هایشان نیز مشمول دریافت یارانه سهمیه ۲۰ لیتر بنزین می‌‌‌شوند.

جزئیات توزیع بنزین با کد ملی

به گفته حسین شمسیان مجری این طرح در کیش، سهمیه بنزین به افرادی که حداکثر زمان خروجشان از کشور یک سال باشد، اختصاص داده می‌شود. علاوه بر این، نیازی به ثبت‌نام و اعلام شماره‌حساب نیست و سهمیه بر اساس کد ملی به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. البته این سهمیه به‌صورت پولی نبوده و درواقع، بنزین در کارت‌‌‌های بانکی سرپرست خانوار شارژ می‌شود و فرقی نمی‌‌‌کند از کدام کارت استفاده شود. این روش مانند سال ۸۶ بوده که بدون نیاز به کارت سوخت، زمان کشیدن کارت در پمپ‌بنزین، یارانه لحاظ می‌شود.

همچنین عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس دیروز (چهارشنبه) اظهار کرد: این طرح نمی‌تواند اثر تورمی داشته باشد چراکه قیمت‌‌‌ بنزین تغییری نکرده اما ازنظر توزیع می‌تواند به نفع خانوار باشد؛ حتی خانواری که صاحب خودرو نیست و به هر کد ملی این یارانه بنزینی تعلق خواهد گرفت. البته در اینجا معتقدیم باید برای تعداد افراد مشمول در یک خانوار سقفی (برای مثال ۵ نفر در هر خانوار) در نظر گرفته شود. از سوی دیگر سهمیه بخش حمل‌ونقل عمومی قطع نخواهد شد و جابه‌‌‌جایی بار و مسافر با همان نرخ‌های سهمیه‌‌‌ای انجام خواهد شد.

مجلس و دولت قصد افزایش قیمت بنزین را ندارند

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «مجلس و دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین نبوده و در طرح توزیع بنزین با کد ملی صرفاً هدف توزیع عادلانه یارانه بنزین است.»

هادی بیگی نژاد با اشاره به این‌که مجلس و دولت تصمیم در خصوص افزایش قیمت بنزین اتخاذ نکرده‌اند، بیان کرد: «در خصوص افزایش قیمت بنزین هیچ بحثی نه در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نه در سایر کمیسیون‌های مجلس مطرح نشده است. مجلس و دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارند؛ اما دولت برای عادلانه کردن توزیع یارانه سوخت تصمیم توزیع بنزین با کد ملی را اتخاذ کرده که به‌عنوان یک ایرانی باید بگویم عده‌ای مغرضانه آن را بسیار بد به مردم منتقل کردند.»

توزیع بنزین با کد ملی در راستای عدالت اجتماعی است

وی در ادامه اظهار کرد: «امروز عده‌ای در جامعه اصلاً خودرویی ندارند و به دنبال آن یارانه بنزین نیز دریافت نمی‌کنند که این امر ناعادلانه است. دولت تصمیم گرفت مقدار معینی بنزین یارانه‌ای را توزیع کرده تا به سرپرست خانوارهایی که خودرو ندارند نیز یارانه بنزین داده شود.»

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «دولت تصمیم گرفت در منطقه‌ای کوچک این طرح را اجرا کند تا ببیند از پس اجرای آن برمی‌آید یا نه. تصمیم فقط این بود به‌جای آن‌که یارانه بنزین به خودروها داده شود به سرپرست خانوارها داده شود. این‌گونه افرادی که خودرو دارند و افرادی که خودرو ندارند هر دو از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند.»

وی در ادامه تأکید کرد: «هیچ تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین در مجلس و دولت اتخاذ نشده است. فقط طرح توزیع بنزین با کد ملی مطرح شد که در منطقه‌ای یارانه بنزین به سرپرست خانوار داده شود.»




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *