ثبت چک صیادی از خودپردازها

از ابتدای سال خدمات چک صیادی ارائه شده است؛ این عمل به خاطر حجم زیاد چک‌های برگشتی و جرایم این حوزه بوده است. با استفاده از ثبت اطلاعات در سامانه صیاد، عملکرد هر شخص و میزان چک­‌های صادرشده و چک­‌های پاس‌نشده به عنوان وضعیت اعتباری وی مشخص خواهد بود؛ سابقه صادرکننده چک در معاملات قبلی و وضعیت تعهدی حال حاضر وی برای گیرندگان چک قابل بررسی است. با این کار میزان چک‌های برگشتی کاهش خواهد یافت و معاملات شفاف‌تر خواهند بود.

حالا با صدور چک صیادی و نیاز به ثبت یا استعلام آن که از طریق اینترنت صورت می‌گیرد، مشکلاتی ایجاد شده است؛ تکلیف کسانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند و به اینترنت و گوشی‌های هوشمند دسترسی ندارند، چیست؟

روش‌های ثبت چک صیاد

چک صیادی

ثبت این چک‌ها به روش‌های زیر ممکن است:

آماده‌سازی خودپردازها برای ثبت و استعلام چک‌های صیاد نیز در دستور کار بانک‌ها قرار دارد؛ در ادامه در این باره بیشتر بخوانید.

ثبت و استعلام چک صیادی از طریق خودپردازها

با توجه به اهمیت اجرای مرحله تازه‌ای از قانون صدور چک، عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی در یک برنامه درباره تلاش شبکه بانکی برای اجرای این قانون گفت: «قانون جدید چک به خوبی در حال اجرا است و بانک‌ها هم در حال تجهیز هستند و برای دسترسی مردم به سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن‌ها و سایر روش‌ها تلاش می‌کنند».

همتی

وی ادامه داد: «قانون جدید چک، قانون خوبی است و بانک مرکزی در اجرای آن جدی است. در این زمینه با کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم همکاری خوبی صورت گرفته است و ما تلاش می‌کنیم اجرای قانون جدید چک را در کشور نهادینه کنیم».

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به راهکارهای تسهیل دسترسی مردم به سامانه صیاد عنوان کرد: «ما به دنبال این هستیم که خودپردازها هم به سامانه صیاد وصل شوند البته این کار از نظر فنی مشکل است و یک تا دو ماه زمان می‌برد اما ثبت چک را ساده‌تر می‌کند».

بر اساس اعلام بانک مرکزی، امکان ثبت چک در سامانه صیاد خودپردازهای بانکی به زودی فراهم می گردد.

در حال حاضر مسئولین مربوطه در تلاشند تا امکان ثبت، تأیید و انتقال چک از مسیر خودپردازها (ATM) را فراهم آورند تا به این ترتیب مردم در روستاها هم بتوانند به راحتی چک‌های خود را ثبت و تأیید کنند. همچنین زیرساخت‌های لازم برای اطلاع رسانی پیامکی به گیرندگان چک را فراهم کند تا از این به بعد در صورت ثبت اطلاعات برگه چک توسط صادرکننده یا انتقال آن، پیامکی برای اطلاع‌رسانی به گیرنده ارسال و از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

خودپرداز
Close-up of hand entering PIN/pass code for a money transfer, on a ATM/bank machine keypad outside

قرار بود که امکان ثبت چک صیادی در خودپردازهای تمامی بانک‌ها تا پایان تابستان ایجاد شود، اما در حال حاضر تنها چند بانک این امکان را فراهم کرده‌اند.

  • آینده
  • ایران زمین
  • سامان
  • پارسیان
  • شهر

برای دیدن جدیدترین لیست این بانک‌ها کلیک کنید.

ثبت چک صیادی با پیامک

بانک مرکزی در خصوص فراهم‌آوردن امکان ثبت، تأیید، انتقال و استعلام چک به‌صورت پیامکی نیز در تلاش است. پس از ساخت زیرساخت‌ها و فراهم آمدن این امکان، کسانی که به گوشی‌های هوشمند و اینترنت دسترسی ندارند می‌توانند از طریق سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ خدمات مربوط به چک صیادی را دریافت کنند.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *