چطور به‌صورت آنلاین نوبت قضایی بگیریم؟

دریافت نوبت قضایی‌ به‌صورت غیرحضوری: دستگاه قضا در راستای تکریم و مدیریت مراجعین، جلوگیری از تضییع زمان آن‌ها و کنترل تردد به واحدهای قضایی اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای جهت نوبت‌دهی قضایی کرده است. با ما همراه شوید تا در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به نحوه دریافت نوبت قضایی آنلاین بپردازیم.

مقدمه

حسن روحانی نیا مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از ایجاد سامانه نوبت‌دهی الکترونیک در ایام کرونایی خبر داد و گفت: شیوع ویروس کرونا، شرایط را به‌گونه‌ای کرد که تلاش کردیم مانع از ازدحام جمعیت مراجعه‌کنندگان به دفاتر شویم. وی افزود: از روز اول روش‌های بسیاری را پیشنهاد دادیم که یکی از آن‌ها نوبت‌دهی الکترونیک بود.

روحانی‌نیا گفت: بنابراین در این ایام اخیر برنامه‌ریزی‌های لازم شد تا نوبت‌دهی الکترونیک محقق شود تا حضور مردم به حداقل برسد چراکه قبل از راه‌اندازی سامانه، مردم به‌صورت حضوری مراجعه می‌کردند، نوبت قضایی می‌گرفتند و پشت باجه می‌نشستند. مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: هر یک از دفاتر در سراسر کشور خدمات را آنلاین ارائه خواهند داد و این دفاتر از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ عصر در تهران و در هر استان به فراخور ساعت‌های اداری اعلام‌شده، خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: این اتفاق برای تسهیل در دسترسی آحاد افراد جامعه به خدماتی که از سوی نظام قضایی کشور ارائه می‌شود و همچنین تدابیری در راستای کاهش زمان حضور افراد در دفاتر خدمات الکترونیک و افزایش ضریب نفوذ بهره‌مندی از امکانات فضای مجازی است.

چگونه به‌صورت آنلاین نوبت قضایی بگیریم؟

در صورت لزوم مراجعه به دستگاه قضا می‌بایست ابتدا از طریق درگاه خدمت الکترونیک قضایی جهت گرفتن نوبت قضایی اقدام و سپس بر اساس زمان تعیین‌شده به واحد مربوطه مراجعه کنید. با ورود به سایت درگاه خدمت الکترونیک قضایی، از ستون سمت راست گزینه «سامانه نوبت‌دهی قضایی» را انتخاب کنید.

نوبت قضایی

سپس در صفحه جدید بایستی بر اساس شخصیت حقیقی یا حقوقی بودن، با درج شماره ملی و رمز شخصی وارد سامانه شوید. توجه داشته باشید جهت استفاده از این خدمت ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت‌نام کنید. درصورتی‌که کد ثنا دارید اما رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید از گزینه «رمز عبور خود را فراموش کرده‌ام!» استفاده کنید. پس‌ازاین که شماره ملی و رمز خود را درج کردید، رمز پویا برای گوشی شما ارسال می‌شود تا بتوانید وارد سامانه شوید.

نوبت قضایی

با وارد شدن به سامانه می‌توانید جهت اخذ نوبت برای «واحد قضایی و شبه قضایی» و «سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور» اقدام کنید. اخذ نوبت قضایی بر اساس شماره پرونده، شماره ابلاغیه یا واحد قضایی میسر است.

توجه داشته باشید درصورتی‌که اخذ نوبت قضایی با روش شماره پرونده یا ابلاغیه باشد، در این قسمت واحد قضایی با توجه به اطلاعات پرونده یا ابلاغیه به‌صورت خودکار بازیابی و انتخاب خواهد شد و بایستی سمت یا در صورت داشتن میز پاسخگو (دادورز) انتخاب گردد.

درصورتی‌که اخذ نوبت با روش واحد قضایی باشد؛ بایستی از فهرست درخت‌واره مربوط به واحد قضایی که به رنگ زرد در سمت چپ کادر مستطیلی قرار دارد، واحد مربوطه را جهت اخذ نوبت انتخاب کرده و سپس سمت موردنظر را از فهرست سمت‌ها انتخاب کنید. در مرحله بعد نوبت به مشخص کردن علت مراجعه می‌رسد که می‌توانید از کادر آبی‌رنگ «فهرست علت‌ها» آن را مشخص کنید.

پس از مشخص شدن علت مراجعه، مدارک موردنیازی که بایستی همراه خود داشته باشید به شما نمایش داده می‌شود. در مرحله بعد بایستی روز و ساعت مراجعه خود را مشخص و درنهایت گزینه ثبت و دریافت نوبت را انتخاب کنید. سپس کد رهگیری به شما نمایش داده می‌شود؛ و در صفحه جدید اطلاعات ثبت‌شده را می‌توانید مشاهده کنید.

با استفاده از این کد و از طریق بخش «چاپ نوبت» در صفحه اول، بایستی نوبت خود را چاپ و روز مراجعه به همراه داشته باشید. همچنین از صفحه اول سامانه با مراجعه به بخش ابطال نوبت و با واردکردن کد رهگیری خود می‌توانید جهت ابطال نوبت اقدام کنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *