دلایل قطع شدن تلفن ثابت توسط مخابرات

قطع شدن تلفن ثابت از اتفاقاتی است که ممکن است به دلایل زیادی برای افراد اتفاق بیافتد. ممکن است شما هم این صحنه تجربه کرده باشید که پس از برداشتن تلفن برای گرفتن تماس، به جای بوق ممتد، با بوق اشغال یا پخش نشدن صدا مواجه شده‌اید و متوجه شده‌اید که تلفن ثابت شما به اصطلاح قطع شده است. اما در این مطلب به بررسی دلایل قطع شدن تلفن ثابت و نحوه‌ی بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

دلایل قطع شدن تلفن ثابت توسط مخابرات

دلایل قطع شدن تلفن ثابت

قطع شدن تلفن ثابت می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، به طور کلی این قطع شدن می‌تواند از طریق مخابرات و به دلایلی که در ادامه ذکر می‌کنیم باشد و یا به دلیل بروز مشکل در سیم‌کشی ساختمان، اختلال خط در مسیر و… باشد. تقریبا در تمامی موارد می‌توان علت را به سادگی تشخیص داده و آن را برطرف کرد پس اگر خط تلفن ثابت شما قطع شده جای نگرانی وجود ندارد. در ادامه دلایل قطع شدن تلفن ثابت از سوی مخابرات را مطرح کرده‌ایم.

قطع به سبب عدم پرداخت صورت‌حساب یا بدهی اقساط در مهلت مقرر:

صورتحساب تلفن هر دو ماه یکبار صادر و برای مشترکین ارسال می شود. در صورت قطع تلفن به دلیل پرداخت نکردن صورتحساب در مهلت مقرر، برای وصل مجدد مشترکین می‌توانند از طریق سایت مخابرات به نشانی www.tct.ir و یا سامانه ۱۸۱۸ از میزان بدهی خود مطلع شوند و قبض را پرداخت کنند و تلفن مجدد وصل می‌شود. همچنین مشترکان می‌توانند برای وصل مجدد، با قبض پرداختی به مرکز مخابراتی مربوطه نیز مراجعه کنند. در صورت عدم پرداخت صورتحساب، تلفن شما قطع و پس از طی مراحل قانونی تخلیه و سلب امتیاز می‌شود. همچنین می‌توانید از وب‌سایت خریدشارژ نیز برای پرداخت سریع و به موقع قبوض خود استفاده کنید.

دلایل قطع شدن تلفن ثابت توسط مخابرات 1

قطع به سبب سواستفاده از تلفن و ایجاد مزاحمت‌ برای مشترکان دیگر:

در صورتی که از خط تلفن شما برای ایجاد مزاحمت برای دیگران استفاده شده باشد شخص مورد نظر می‌تواند به مخابرات شکایت کرده و مخابرات پس از بررسی و تایید، می‌تواند تلفن شما را قطع کند. البته مزاحمت تلفنی در صورت اثبات، به جز قطع شدن خط تلفن ثابت می‌تواند منجر به مجازات‌های سنگین‌تر و کشیدن پای مشترک به دادگاه هم بشود.

قطع به علت دخالت در سیم کشی و منصوبات و تغییر مکان غیر مجاز و گرفتن انشعاب:

در صورتی که به صورت خودسر و بدون مجوز در سیم‌کشی تلفن خارج از منزل خود دخالت کنید و به هدف گرفتن انشعاب یا تغییرمکان غیرمجاز و… در آن‌ها تغییراتی را ایجاد کنید، مخابرات می‌تواند در صورت متوجه شدن این قضیه، خط تلفن شما را قطع کند.

قطع به دستور مراجع قضایی به سبب وجود شاکی:

اگر که شخص حقیقی یا حقوقی از شما در مراجع قضایی شکایت کرده باشد، دادگاه می‌تواند به دلایل مختلف دستور به قطع شدن تلفن ثابت شما بدهد.

قطع شدن تلفن ثابت به علت بدهی سایر خطوط:

اگر که بیش از یک خط تلفن ثابت به نام شما باشد، در صورت پرداخت نکردن قبوض و داشتن بدهی برای یکی از خطوط، مخابرات می‌تواند سایر خطوطی که به نام شما هستند را نیز قطع کند.

روش‌های زیادی برای پیگیری دلایل قطع شدن تلفن ثابت وجود دارد که یکی از آن‌ها تماس با مرکز پیگیری خرابی تلفن است. برای این منظور می‌توانید با تلفن ثابتی که البته سالم باشد، شماره ۲۰۱۱۷ را بگیرید و بعد از شنیدن صدای بوق شماره خط خراب خودتان را ثبت کنید یا اگر تلفن سالم در دسترس ندارید با تلفن همراه کد دستوری #۲۰۲۰ * را شماره‌گیری کنید و شماره خط خراب را ثبت کنید. با مراجعه به سایت مخابرات هم می‌توانید شماره تلفن خراب‌تان را برای پیگیری ثبت کنید.

البته موارد بالا در صورتی است که مشکل از سیم‌کشی داخلی ساختمان شما نباشد، پس اگر متوجه شدید که تلفن شما قطع شده است بهتر است ابتدا سیم‌کشی و اتصالات داخلی را چک کرده و از سالم بودن تلفن خود مطمئن شوید و اگر مشکلی در سیم‌کشی داخلی پیدا نکردید و همچنین از پرداخت به موقع قبض‌های خود مطمئن بودید، سپس اقدام به ثبت خرابی تلفن کنید. به دلایل زیادی ممکن است که فراموش کنید قبض تلفن خود را به موقع بپردازید و اگر به هر دلیل پس از گذشتن از مهلت پرداخت، تلفن شما قطع شد، می‌توانید با پرداخت آن از طریق روش‌هایی که بالاتر ذکر کردیم دوباره برای وصل کردن آن اقدام کنید.

علاوه‌براین تقریبا در تمامی موارد، برای حل مشکل، مالک خط تلفن می‌تواند شخصا به شرکت مخابراتی منطقه مراجعه و مشکل را پیگیری کند.

دلایل قطع شدن تلفن ثابت توسط مخابرات
Old, vintage phone on the table

همچنین اگر بعد از ۲۴ ساعت مشکل هم‌چنان برطرف نشد؛ لازم است به مرکز مخابرات منطقه خودتان مراجعه کنید یا با واحد ارتباط مردمی شرکت مخابرات استان خودتان تماس بگیرید. شماره تماس واحد ارتباط مردمی شرکت مخابرات استان تهران ۲۰۲۱ است.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *