راهنمای خرید محافظ برق

قطعی برق و نوسانات برق از اتفاقاتی هستند که مخصوصا در فصول گرما مکررا اتفاق می‌افتند و اگر دستگاه‌های الکتریکی شما به محافظ برق متصل نباشند، این اتفاقات می‌توانند خسارت زیادی به شما وارد کنند. محافظ برق علاوه بر آسان کردن کار شما و وصل کردن چند وسیله الکترونیکی در یک مکان، این وظیفه را به عهده دارد تا ولتاژهای بیش‌ از حد را شناسایی کرده و آن را به سمت زمین منحرف کند، درنتیجه از نوسانات و شوک‌های الکتریکی احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

راهنمای خرید محافظ برق

محافظ‌های برق انواع مختلفی دارند که با توجه به نیازها و کاربرد آن‌ها می‌توانند از دستگاه‌های الکتریکی شما محافظت کنند. مخصوصا امروزه با افزایش قیمت‌ها و هزینه‌ی بالای خرید و تعمیر وسایل الکتریکی مختلف، استفاده از محافظ برق بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین در ادامه این مطلب با بررسی نکات مهم درباره‌ی خرید برق با ما همراه باشید.

چرا باید از محافظ برق استفاده کنیم؟

قیمت وسایل برقی بسیار گران است، و در صورت خرابی یکی از وسایل برقی مثلا یخچال، شما باید هزینه بسیار بالای را برای خرید و یا تعمیر آن بپردازید. با خرید محافظ برق برای یخچال، تلویزیون و یا هر وسیله برقی گران قیمت دیگر، می‌توانید از خرابی این وسایل در اثر نوسانات برق جلوگیری نمایید.

راهنمای خرید محافظ برق

محافظ برق دستگاهی است که در مسیر برق ورودی به دستگاه قرار می‌گیرد و در صورتی که برق ورودی با مشکلی (قطع و وصل، نوسانات، رعد و برق و…) مواجه شود برق را قطع می‌کند و دیگر نوسانات برق بر روی دستگاه تاثیری منفی نمی‌گذارد.

راهنمای خرید محافظ برق

در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که در هنگام خرید محافظ برق می‌تواند به شما کمک کند

۱. تعداد اتصالات محافظ برق

اولین موضوعی که باید در نظر داشته باشید تعداد اتصالات همزمان محافظ برق است. به طور مثال ممکن است در هنگام کار به ۶ اتصال همزمان نیز داشته باشید. (لپ تاپ، موبایل، تبلت، مانیتور، قهوه ساز، شارژر هندزفری و…). این ها تجهیزاتی هستند که در شلوغ‌ترین ساعات ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشید. یا به طور مثال ممکن است در آشپزخانه به چهار پریز برای اتصال یخچال، فریزر، لباسشویی و ماکروفر نیاز داشته باشید.

راهنمای خرید محافظ برق

بهتر است پیش از خرید، در مورد این موضوع فکر کنید و تعداد اتصالاتی که به آن نیاز دارید را به خوبی محاسبه کنید. این کار باعث می‌شود که پس از خرید محافظ با کمبود تعداد اتصالات مواجه نشوید و دستگاه‌های شما بدون محافظ نمانند.

۲. طول کابل محافظ جهت اتصال به پریز اصلی برق

راهنمای خرید محافظ برق

نکته بعدی در تهیه محافظ برق توجه به محل نصب محافظ و فاصله‌ی آن تا پریز اصلی برق و لوازم الکتریکی که قرار است به محافظ متصل کنید است. محافظ‌ها با کابل‌هایی با طول‌های متفاوت از جمله ۱.۲ متری، ۲ متری، ۵ متری و… وجود دارند. در صورتی که در هنگام خرید به این نکته دقت نکنید بعدا نیازمند هزینه دوباره برای خرید کابل و افزایش طول کابل خواهید شد.

 ۳. فاصله اتصالات و اندازه آداپتورها

راهنمای خرید محافظ برق

​آداپتورهای مختلف اندازه‌های متفاوتی دارند، احتمالا برای شما نیز این اتفاق پیش آمده که نتوانسته‌اید از آداپتور لپ‌تاپ و مودم ADSL در کنار هم استفاده کنید. در صورتی که تمامی دستگاه‌هایی که به چندراهی متصل می‌کنید آداپتورهای نسبتا بزرگی دارند، باید از ابتدا به فاصله درگاه‌های محافظ برق دقت کنید وگرنه برخی از اتصالات بی‌مصرف خواهند ماند.

 ۴. قابلیت اتصال کابل USB

این روزها تجهیزاتی که از کابل های USB جهت شارژ شدن استفاده می‌کنند کم نیستند. موبایل، تبلت، پاور بانک و… جزو تجهیزاتی هستند که با استفاده از پورت USB شارژ می‌شوند. در صورتی که محافظ برقی شما دارای پورت USB باشد می‌توانید از شر حمل و نقل آداپتور موبایل یا تبلت‌تان خلاص شوید. از طرفی نیز ممکن است در جایی مانند آشپزخانه به این قابلیت احتیاج نداشته باشید. بنابراین خرید محافظ دارای پورت USB در چنین موقعیتی می‌تواند هزینه اضافی محسوب شود.

۵. بررسی دستگاه‌ها و میزان انرژی لازم

قبل از خرید محافظ برق دستگاه هایی را که می خواهید بدان متصل کنید را یک بار مرور کنید. مسلما برای اتصال تلویزیون، یخچال و سایر وسایل پرمصرف تر نسبت به لوستر یا لامپ های معمولی به محافظ های قدرتمندتری احتیاج دارید. با این کار می‌توانید در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید.

۶. توجه به UL و عبارت سرکوبگر ولتاژ گذرا

هنگام خرید محافظ برق اطمینان حاصل کنید که محصول در آزمایشگاه های مختلف تست شده باشد. به استاندارد ۱۴۴۹ UL نیز روی دستگاه دقت کنید. برچسب سرکوبگر ولتاژ گذرا نشانگر رعایت این استاندارد در دستگاه خواهد بود.

۷. بررسی میزان جذب انرژی محافظ

میزان جذب انرژی همان ولتاژی است که توسط دستگاه قبل از قطع برق و هدر رفت آن قابل جذب است و می تواند وسایل الکتریکی را برای مدتی تغذیه کند. میزان جذب انرژی دستگاه به صورت ایده آل باید بین ۶ تا ۷۰۰ ژول و بالاتر باشد.

۸. ولتاژ عبوری محافظ

فاکتور بعدی clamping voltage یا ولتاژ مجاز عبوری است که در آن محافظ برق بلافاصله هدایت جریان الکتریسیته اضافی را از دستگاه‌های متصل شده شروع می‌کند. این ولتاژ باید ۴۰۰ ولت یا کم‌تر باشد.

۹. نوع اتصالات محافظ برق

راهنمای خرید محافظ برق 1

چندراهی‌های برق جهت استفاده در کشورهای مختلف طراحی و تولید شده و نوع پریز آن‌ها ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد. برخی از چندراهی‌ها نیز قابلیت کارکرد با چند مدل مختلف از دو شاخه‌ها یا سه‌شاخه‌ها را دارند. در صورتی که که چندراهی مناسبی انتخاب کنید می‌توانید از شر مبدل‌ها رهایی پیدا کنید.

۱۰. کلید خاموش روشن

راهنمای خرید محافظ برق 2

برخی از محافظ‌ها دارای کلید خاموش روشن نیستند. این قابلیت برای استفاده در مواردی چون یخچال و فریزر که باید دائما روشن باشند شاید کاربردی نباشد اما در موارد دیگر مانند اتصال تلویزیون یا کامپیوتر بهتر است از محافظی استفاده کنید که دارای کلید خاموش روشن باشد. همچنین در مواقعی که از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنید و یا در سفر هستید بهتر است محافظ را خاموش کرده تا از هدر رفتن برق جلوگیری کنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *