سامانه سخا چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

سامانه سخا از خدمات الکترونیکی جدید برای مشمولان خدمت سربازی است. مشمولان برای انجام خدماتی نظیر درخواست تمدید یا تعجیل در خدمت، امریه، معافیت و … می‌توانند به این سامانه مراجعه نمایند. با ما باشید تا در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی این سامانه و نحوه دریافت کد سخا بپردازیم.

مقدمه

بی‌شک خدمت سربازی و انجام دادن مراحل مربوط به آن، یکی از سخت‌ترین مراحل زندگی سربازان و مشمولان است. سازمان نظام‌وظیفه برای راحت‌تر کردن امور مربوط به خدمت سربازی، یک سری خدمات را به مشمولان ارائه می‌دهد. یکی از این خدمات سامانه سخا سربازی است. سایت سخا بسیاری از امور مربوط به مشمولان را در خود جای داده است و باعث کاهش نیاز به مراجعات حضوری سربازان و مشمولان به دفاتر پلیس +۱۰ یا هر ارگانی مربوطه دیگری شده است.

سامانه سخا چیست؟

سامانه خدمات الکترونیک سخا نظام‌وظیفه به نشانی services.epolice.ir یکی از سامانه‌های مربوط به خدمت وظیفه سربازی است که بسیاری از امور مربوط به مشمولان را به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌دهد. این سامانه به سایت سخا نیز معروف بوده و برای ورود به آن نیاز به کد سخا 5 رقمی و کد ملی است.

افرادی که واجد شرایط برای انجام خدمت سربازی هستند باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و مشخصات خود را به‌صورت کامل ارائه دهند. کد سخا، کدی است در پنج رقم که هر یک از افرادی که در شرف اعزام به پادگان‌ها جهت خدمت نظام‌وظیفه هستند، لزوماً باید آن را در اختیار داشته باشند.

سامانه سخا
سامانه سخا

تمامی افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند باید این کد را جهت انجام کلیه امور سربازی خود مانند مراحل اعزام و غیره دریافت کنند. سامانه خدمات الکترونیک سخا به نشانی services.epolice.ir برای کلیه افراد آماده‌به‌خدمت سربازی در پادگان‌های مختلف، جهت دریافت این کد به‌صورت اینترنتی فعال شد.

چگونه کد سخا بگیریم؟

اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که نحوه دریافت این کد به‌صورت اینترنتی به چه صورت انجام می‌شود؟ و یا این کد را از کجا بگیریم؟ در این نوشته، توضیحاتی درباره سامانه استعلام کد سخا برای شما عزیزان داریم و از طرفی می‌خواهیم درباره نحوه دریافت این کد نیز نکاتی را خدمتتان عرض کنیم.

متقاضیان گرامی دقت فرمایید کلیه امور مربوط به سامانه استعلام اینترنتی خدمات الکترونیک سخا سربازی اعم از ثبت‌نام، ویرایش اطلاعات و ثبت درخواست‌ها به‌صورت اینترنتی از طریق نشانی اینترنتی services.epolice.ir انجام می‌گیرد.

امکانات سامانه سخا

همان‌طور که گفتیم سامانه خدمات الکترونیک سخا نظام‌وظیفه بسیاری از خدمات مربوط به خدمت سربازی را به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌دهد؛ اما این خدمات چه مواردی هستند؟ آیا می‌توان برای انجام تمام امور خدمت سربازی از سایت سخا انتظامی استفاده کرد؟

بعد از ورود شما به سامانه سخا، ابتدا اطلاعات فردی خود را مشاهده می‌کنید. در قسمت راست سایت، یک سری امکانات به شما نمایش داده می‌شود. این امکانات همان امکاناتی است که سامانه خدمات الکترونیک سخا نظام‌وظیفه به شما ارائه می‌دهد.

درخواست تمدید و تعجیل اعزام به سربازی

بعضی از مشمولان به هر دلیلی قصد دارند که سربازی خود را به چند ماه زودتر یا دیرتر موکول کنند. در بعضی از مواقع این امکان وجود دارد. برای درخواست تمدید و تعجیل مشمولان می‌توانند به‌صورت حضوری به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند، ولی خوشبختانه در سامانه سخا نیز این امکان به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

اعتراض به درخواست معافیت پزشکی سربازی

معافیت‌های پزشکی در انواع مختلفی وجود دارند که البته برای دریافت هرکدام از معافیت‌ها باید یک روند مشخص را انجام داد. پس از آمدن جواب معافیت‌های پزشکی، اگر مشمول اعتراضی داشته باشد، می‌تواند به سایت سخا مراجعه کند و اعتراض خود را ثبت کند.

درخواست مجوز خروج از کشور سربازی

بعضی از مشمولان برای تحصیل قصد دارند که به خارج از کشور بروند، یا به هر دلیل دیگری می‌خواهند مجوز خروج از کشور دریافت کنند. برای این کار می‌توان به سامانه سخا سربازی وارد شد و از قسمت امکانات مختلف، درخواست مجوز خروج از کشور و یا معافیت تحصیلی خارج از کشور را انتخاب کرد.

عودت کارت پایان خدمت سربازی

مشمولان می‌توانند با استفاده از این بخش از سایت، تمام اطلاعات مربوط به صدور کارت پایان خدمت و وضعیت آن را بررسی نمایند.

استعلام وضعیت سربازی

یکی از مهم‌ترین امکانات سامانه سخا، بخش استعلام است. در این بخش وضعیت سربازی مشمول به‌طور کامل مشخص می‌شود. به‌طور مثال مشمولان می‌توانند وضعیت انواع معافیت‌های سربازی، امریه‌های نظام‌وظیفه، سابقه خدمت، وضعیت کارت خدمت المثنی، درخواست کارت پایان خدمت و … را در این قسمت مشاهده کنند.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *