سامانه سوت‌ زنی قوه قضاییه چیست و چطور کار می‌کند؟

سامانه سوت‌ زنی چیست؟

قوه قضاییه به‌منظور مشارکت مردم در مبارزه با فساد، سامانه سوت‌ زنی را راه‌اندازی کرده است. این سامانه پلی است برای ارتباط با کسانی که می‌خواهند فسادی را در بخش دولتی، عمومی یا خصوصی افشا کنند. با ما همراه شوید تا در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی این سامانه و نحوه کارکرد آن بپردازیم.

اهداف سامانه سوت‌ زنی

گسترش زمینه مشارکت مردمی در امر نظارت همگانی، پیشگیری از بروز تخلف و جرم، ارتقای سلامت نظام اداری، مقابله با فساد و توسعه فرهنگ قانون‌مداری از اهداف سامانه سوت‌ زنی است.

قانون سوت‌زنی شامل حمایت از گزارش دهندگان فساد در هر شرایطی است. اگر کسی تخلفی را مشاهده کرد می‌تواند بدون نگرانی از فاش شدن هویتش با خیال راحت به مراجع ذی‌ربط مراجعه کند و منتظر پیگیری‌های قانونی باشد. همچنین درصورتی‌که فرد مجرم محکوم به پرداخت جریمه شود، بخشی از این جریمه به فرد سوت‌زن اهدا خواهد شد.

منظور از سوت زنی چیست و چرا از این واژه استفاده شده است؟

سوت زنی عبارت است از جمع سپاری کشف فساد. بدین معنی که سوت زنی روش گزارش دهی مردمی و اجتماعی و نظارت مدنی و از پائین به بالا برای مقابله با مصادیق فساد است. بدین‌صورت احتمال تخلف توسط افراد به حداقل می‌رسد؛ چراکه دایره ناظران نامحدود شده و احتمال تبانی به میزان بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

 در دنیا افشای فساد توسط گزارشگران مردمی ۸ برابر بیشتر از کشفیات پلیس و سایر نهادهای نظارتی است. به همین دلیل در بسیاری از کشورها تلاش کرده اند بسترهای حقوقی و تشویقی لازم برای گزارشگران مردمی ضد فساد را فراهم سازند.

سامانه سوت‌ زنی قوه قضاییه

اصطلاح سوت زنی نیز از رفتار مأموران پلیس اقتباس شده است؛ بدین معنی زمانی که پلیس تخلفی همچون نزاع خیابانی، دزدی و … مشاهده می‌کند در سوت خود می‌دمد تا دیگران و سایر افسران پلیس خبردار شوند.

البته استفاده از این تعبیر به جهت استعمال جهانی آن و تقریب به ذهن است؛ چه آنکه اصل موضوع نظارت‌های مردمی تحت عنوان امربه‌معروف و نهی از منکر حق و تکلیف مردم است که در اصل هشتم قانون اساسی ذکر شده است.

چگونه در سامانه سوت‌ زنی قوه قضاییه گزارش فساد بخش دولتی یا خصوصی را اعلام کنیم؟

اگر شاهد فسادی در یکی از بخش‌های دولتی یا خصوصی کشور بوده‌اید می‌توانید در راستای مسئولیت‌پذیری ملی و جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی، آن را از طریق سامانه سوت‌ زنی گزارش کنید. پس از ورود به این سامانه، گزینه «ارسال گزارش فساد در سامانه سوت‌زنی قوه قضاییه» را انتخاب کنید.

سپس به سامانه گزارشگران فساد ارجاع داده خواهید شد. در این سامانه می‌توانید گزارش فساد را اعلام کنید.

لازم به ذکر است اخبار، اطلاعات و گزارش‌های اعلامی بایستی واقعیت داشته و به دور از ابهام باشد. همچنین به بیان آسیب‌ها و فساد در دستگاه‌های اجرایی بپردازد. گزارش‌های مستند و بر اساس شواهد و قرائن متقن در اولویت بررسی و رسیدگی خواهند بود.

ثبت گزارش فساد در سامانه سوت‌ زنی به دو طریق انجام می‌شود، ثبت گزارش به‌صورت ناشناس و بدون درج مشخصات فردی یا ثبت گزارش توسط گزارشگر فساد که نیاز به ثبت‌نام و احراز هویت دارد.

درصورتی‌که می‌خواهید به‌صورت ناشناس، فسادی را در دستگاه‌های اجرایی گزارش دهید گزینه «ثبت گزارش فساد (ناشناس)» را انتخاب کنید. در صفحه جدید بایستی فرم اطلاعات مربوط به گزارش فساد را تکمیل کنید. این فرم شامل موضوع گزارش، دستگاه اجرایی مرتبط با گزارش و شرح فساد موردنظر است.

سامانه سوت‌ زنی قوه قضاییه

موضوع فساد می‌تواند اختلاس، اخذ هدیه از مراجعین مردمی، اسراف و تجمل‌گرایی، اعطای تسهیلات برخلاف قوانین، ایجاد نارضایتی در مراجعین مردمی، تصدی بیش از یک شغل، عدم رعایت قوانین و مقررات در مزایده و مناقصه‌ها و … باشد.

درصورتی‌که مستنداتی برای گزارش خود دارید می‌توانید از طریق بخش فایل پیوست و انتخاب گزینه «افزودن فایل»، مستندات خود را به گزارش الحاق کنید. توجه داشته باشید فایل ارسالی باید یکی از فرمت‌های doc،tif،png،gif،jpg،xls یا pdf با حجم حداکثر ۳ مگابایت باشد.

در آخر نیز بنابر اینکه گزارش ارسالی شما پیش از وقوع، در هنگام وقوع یا پس از وقوع است بایستی نوع گزارشتان را انتخاب و سپس به مرحله بعدی بروید.

در این مرحله بایستی اطلاعات ثبت‌شده را تائید کنید. پس از اطمینان از صحت اطلاعات وارده، کد امنیتی را در کادر مشخص‌شده وارد کرده و روی تائید نهایی بزنید.

پس از تائید نهایی فرم، پیام درخواست با موفقیت ذخیره شد به شما نمایش داده‌ شده و شماره پیگیری و رمز عبور در اختیارتان قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است برای پیگیری گزارش خود، به شماره پیگیری و رمز عبور نیاز خواهید داشت.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *