آیا زنگ خطر قطع گاز در زمستان به صدا درآمده؟!

اخیراً موضوع کمبود و قطع گاز به بحث مهمی تبدیل‌شده است و بیم آن می‌رود که در زمستان امسال با کمبود گاز و قطعی آن مواجه شویم. علل این موضوع و راه چاره آن چیست؟ امروز در وبلاگ خریدشارژ برای شما به این موضوع می‌پردازیم. با ما باشید.

مقدمه

ظاهراً قرار است قطع گاز بازهم گریبان ایران را بگیرد، آن‌هم برای کشوری که دومین ذخایر بزرگ گاز در جهان را زیر پا دارد و با احتساب ذخایر نفتی، بزرگ‌ترین ابرقدرتِ انرژی فسیلی در جهان (و یک غول انرژی) محسوب می‌شود.

به گزارش خریدشارژ به نقل از تجارت‌نیوز، ماجرا ازاین‌قرار است که جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم، چند روز پیش، از کمبود ۲۵ درصدی ذخایر و مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها به ‌نسبت سال ۱۳۹۹ خبر داده و گفته بود که «امسال در فصل سرما، روزی تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز داریم.» به‌این‌ترتیب، حالا پس از یک تابستان همراه با خاموشی و کمبود شدید برق (که دودش اگرنه در چشم مردم که در چشم صنایعی مانند فولاد و سیمان رفت) باید انتظار یک زمستان همراه با قطعی گاز را داشته باشیم؛ اما چرا ایران باید به این وضع بیفتد؟

قطع گاز

پیش‌بینی وزیر جدید نفت از قطع گاز در فصل سرما در حالی است که به گفته او، از دو ماه پیش صادرات فرآورده‌های نفتی نیز کاهش یافته است. بااین‌همه، کمبود تولید گاز در کشور با کاهش صادرات و حتی تولیدِ نفت در کشور قابل‌مقایسه نیست. داده‌هایی که در سال ۲۰۱۹ میلادی به‌روز شده‌اند، نشان می‌دهند که ایران، پس از ایالات‌متحده آمریکا و روسیه، سومین تولیدکننده بزرگِ گاز در جهان است که تولید سالانه گاز آن در زمان مقایسه، به ۲۴۴ میلیارد مترمکعب می‌رسیده است. (دقت کنید که این آمار تولید است و نه آمار صادرات)

به گزارش خریدشارژ به نقل از ایرنا، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه ۸۰ درصد گاز تولیدی کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود، گفت: اگر مدیریت مصرف از طرف مشترکان بخش خانگی و تجاری انجام نشود، در زمستان شاهد قطع گاز و برق خواهیم بود.

آیا در زمستان شاهد قطع گاز خواهیم بود؟

مجید چگنی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در زمستان پیش ‌رو شاهد قطع گاز خانگی و صنایع خواهیم بود یا خیر؟ گفت: نمی‌توان به‌طورقطع در این خصوص اظهارنظر کرد، زیرا این مهم به میزان مصرف و صرفه‌جویی مردم، همچنین شرایط آب و هوایی بستگی دارد، درواقع در صورت سرد شدن هوا و افزایش مصرف، امکان اعمال محدودیت و مدیریت مصرف گاز وجود دارد.

وی با بیان اینکه هرقدر صرفه‌جویی از سوی مردم انجام و دمای منازل در حد دمای رفاه کنترل شود به همان میزان به پایداری شبکه کمک خواهد شد، افزود: در این شرایط می‌توان علاوه بر منازل در سراسر کشور به صنایع بزرگ و کوچک و پتروشیمی‌ها نیز سوخت‌رسانی کرد و مانع از تعطیلی آن‌ها و ورود ضرر اقتصادی به کشور شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: اگرچه در حالت اضطراری تمام تلاش خود را همسو با استفاده صرف از سوخت گازوئیل خواهیم کرد، اما اگر شرایط سخت شود به‌ناچار باید از سایر سوخت‌های مایع نیز در نیروگاه‌ها استفاده کرد.

راه‌حل چیست؟

اول گام برای مدیریت مصرف متعادل کردن قیمت گاز است. با این قیمت‌ها مصرف همچنان رو به بالا است و تولید رو به پایین. سرمای زمستان گریبان سیاست‌گذار را خواهد گرفت در مرحله دوم افزایش بهره‌وری است.

اخیراً علی‌آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارشی ارائه کرده و در آن نشان داده که در ۵۰ سال اخیر سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی ایران در حد صفر بوده است. درحالی‌که این سهم در بسیاری از کشورهای دیگر بالای ۳۰ درصد است. هنگامی‌که سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی برای بلندمدت صفر شود، یعنی یک جای کار در مدیریت عمومی و ساختار کلی اقتصادی دچار مشکل جدی است و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد. تا هنگامی‌که بهره‌وری انرژی در ایران طی یک برنامه مشخص حداقل دو برابر رقم فعلی نشود، باید منتظر اتلاف بیشتر منابع و کمبود انرژی باشیم.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *