اگر مدارک هویتی را گم کردیم باید چه کار کنیم؟

گم کردن مدارک هویتی مانند کارت ملی و گواهینامه از مشکلات بزرگ است و دریافت دوباره این مدارک هم دردسرهای خود را دارد، اما اگر مدارک گم‌شده به پست تحویل داده شود، می‌توان آن‌ها را در سامانه پست‌یافته به‌راحتی پیدا کرد.

به گزارش خریدشارژ به نقل از ایسنا، یکی از مشکلاتی که افراد ممکن است با آن مواجه شوند، گم کردن مدارک هویتی ازجمله شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه و کارت‌های بانکی است. باوجوداین حتی اگر فردی مدارک هویتی خود را گم کرده باشد، می‌توان امیدوار بود فرد دیگری که این مدرک را پیدا کرده، آن را به پست تحویل دهد و بدین ترتیب می‌توان مدرک‌ گم‌شده را از شرکت پست رهگیری کرد.

چگونه مدارک هویتی گم‌شده را پیدا کنیم؟

شرکت پست چند سالی است با طراحی سامانه‌ای به نام «پست‌یافته» شرایطی ایجاد کرده تا افراد بتوانند با مراجعه به سایت این شرکت به پیگیری وضعیت مدارک هویتی مفقودشده خود بپردازند. براین اساس فرد با ورود به سایت شرکت پست و قسمت پست‌یافته با واردکردن نام، نام خانوادگی و نام پدر خود می‌تواند مطلع شود آیا مدارکش به دفاتر پستی تحویل داده شده یا خیر.

اگر مدارک هویتی را گم کردیم باید چه کار کنیم

شناسنامه، کارت ملی و مدارک بانکی (مانند دسته‌چک، کارت عابر بانک) و مدارک خودرو (مثل کارت ماشین) ازجمله اسنادی است که توسط مردم به پست تحویل داده می‌شود و پستچی‌ها، مدارک موردنظر را به واحد پست‌یافته شرکت تحویل می‌دهند. درصورتی‌که در میان مدارک شما مدرکی مفقودشده باشد با یک جست‌وجوی ساده درصورتی‌که مدرک مربوطه به دفاتر پستی تحویل داده شده باشد به شما اعلام شده و حتی تاریخ تحویل آن هم اعلام می‌شود.

مدارکی که می‌توان از طریق این سایت جست‌وجو کرد، شامل شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارت‌های نظامی، کارت ملی، اسناد مالکیت، عقدنامه، وصیت‌نامه، دفترچه بیمه، مدارک بانکی، کارت‌های اعتباری بانکی، کارت دانشجویی و مدارک تحصیلی، کارت بیمه وسایط نقلیه، سند، معاینه فنی و سایر مدارک خودرو، پروانه‌ها و گواهی‌ها، لوازم خانگی، انواع چک، طلا، جواهر و اشیا قیمتی، انواع کیف، انواع کارت شناسایی، اوراق سهام و کارت هوشمند سوخت می‌شود.

چگونه مدارک هویتی یافت شده را دریافت کنیم؟

دریافت مدارک یافت شده از دو طریق امکان‌پذیر است. متقاضی می‌تواند از طریق مراجعه مستقیم به واحد پستی محل نگهداری مدارک، در قبال مدرک شناسایی معتبر اسناد خود را تحویل بگیرد. نوع دوم آن این است که افراد از طریق مراجعه به نزدیک‌ترین واحد پستی (برای دریافت مدارک)، فرم درخواستی را تکمیل کنند تا پست مدارک را از طریق سرویس پست پیشتاز (که هزینه ارسال آن را از شخص متقاضی دریافت کرده)، به نشانی موردنظر ارسال کند.

چنانچه مدرک موردنظر شما پس از جستجو یافت نشد، می‌توانید با پرداخت مبلغ ۵۰۰۰ تومان به ازای هر مدرک، درخواست جست‌وجوی الکترونیک یک‌ساله کنید. در صورت ثبت درخواست جستجوی الکترونیک در طول یک سال آتی، هر زمان مدارک شما یافت شد، شرکت پست با شما تماس خواهد گرفت و محل نگهداری آن‌ها را به شما اطلاع خواهد داد و دیگر نیازی به مراجعات مکرر به سایر اماکن و یا ادارات پست نیست.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *