نکات نگهداری و مراقبت از خودرو در هوای سرد

نگهداری و مراقبت از خودرو در هوای سرد، به خصوص برای کسانی که از پارکینگ سرپوشیده در منزل یا محل کار خود برخوردار نیستند یکی از معضلاتی است که همواره با آمدن فصل سرما، با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ماندن خودرو برای مدت طولانی در هوای سرد می‌تواند برخی از عملکردهای آن را با اختلال مواجه کرده و در صورت عدم رعایت نکات لازم برای نگهداری از اتوموبیل، باعث آسیب رساندن به اجزای داخلی آن شود.

نکات نگهداری خودرو در هوای سرد

در این مطلب به آموزش نکات نگهداری و مراقبت از خودرو در هوای سرد خواهیم پرداخت.

نگهداری و مراقبت از خودرو در هوای سرد

نگهداری و مراقبت از خودرو در هوای سرد احتیاج به تخصص یا دانش ویژه‌ای ندارد و تنها با رعایت نکات ساده‌ای که در ادامه نیز به برخی از آنها خواهیم پرداخت می‌توانید مشکلات ناشی از سرما که باعث کاهش عمر مفید خودرو و قطعات اتوموبیل از جمله باتری و موتور ماشین می‌شوند را تا حدود زیادی کاهش دهید. پس در ادامه با نکات نگهداری و مراقبت از خودرو در هوای سرد با ما همراه باشید.

استفاده از ضد یخ

نکات نگهداری خودرو در هوای سرد

یکی از نخستین نکاتی که با فرا رسیدن فصل سرما باید به آن توجه کنید، استفاده از ضد یخ برای رادیاتور خودرو است. ضد یخ با جلوگیری از یخ زدن آب درون رادیاتور خودرو در هوای سرد، در سلامت اتوموبیل شما نقش به سزایی داشته و یکی از ضروری‌ترین موارد در فصول سرد سال محسوب می‌شود. همچنین برای بالاتر بردن کارایی آن توصیه می‌شود که هر دو سال یک بار مایع موجود در رادیاتور را کاملا عوض کنید.

نسبت ترکیب ضد یخ با آب رادیاتور (ترجیحا آب مقطر و فاقد املاح) بسته به دمای هوا روی قوطی حاوی ضد یخ درج شده است، اما به‌طور کلی برای آب و هوای ایران معمولا ترکیب ٢٥ تا ٥٠ درصد ضد یخ با آب رادیاتور کافی خواهد بود.

مراقبت از باتری

باتری، یکی از حساس‌ترین قطعات خودرو در هوای سرد محسوب می‌شود و یکی از اصلی‌ترین دلایل روشن نشدن خودرو در هوای سرد باتری آن است. به طور کلی واکنش‌های شیمیایی که باید برای تولید و ذخیره‌سازی الکتریسیته انجام ‌شوند در هوای سرد با سرعت پایین‌تری صورت می‌گیرند و از طرفی ظرفیت نگهداری شارژ باتری نیز در هوای سرد کمتر می‌شود. کاهش سرعت واکنش‌های شیمیایی باعث می‌شود که انرژی کمتری در باتری تولید شود و در نتیجه در هنگام استارت زدن نیز انرژی کمتری در دسترس باشد.

نکات نگهداری خودرو در هوای سرد

در دمای صفر درجه باتری تقریبا نیمی از قدرت خود را برای استارت خودرو از دست می‌دهد، بنابراین اگر قرار است که مثلا خودرو شما ۲۴ ساعت در هوای سرد باقی بماند، بهتر است آن را روشن کنید و به موتور اجازه دهید که ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کار کند تا از شارژبودن باتری مطمئن شوید یا در هوای سردتر از مرگ آن جلوگیری کنید.

همچنین در صورتی که خودروی شما با یک بار استارت زدن روشن نشد از استارت زدن‌های پشت سر هم امتناع کنید زیرا این کار باعث خالی شدن یا به اصطلاح مرگ باتری می‌شود. اگر خودروی شما با یک بار استارت زدن روشن نشد بهتر است برای استارت بعدی حدود یک دقیقه صبر کنید و به باتری کمی زمان دهید.

یک توصیه‌ی کلی در زمان استارت خودرو این است که قبل از استارت زدن کلیه‌ی لوازم الکترونیکی خودرو، مثل چراغ‌ها، بخاری، رادیو، گرمکن شیشه و صندلی و … را خاموش کنید و اجازه دهید تمام انرژی الکتریکی ایجاد شده توسط باتری برای روشن شدن موتور خودرو به کار گرفته شود.

همچنین عمر مفید باتری خودرو اصولا بین سه تا چهار سال و یا حدود ۸۰هزار کیلومتر تخمین زده می‌شود و در صورت گذر از این مدت‌ زمان ممکن است با مشکل مواجه شود؛ بنابراین لازم است سلامت باتری را نیز مد نظر قرار دهید.

کنترل روغن موتور

استفاده از روغن موتور مرغوب و متناسب با مکانیک خودرو یکی از عوامل بسیار مهم در کارکرد صحیح پیشرانه خودرو است. البته بهتر است با تغییر فصل، روغن موتور خودرو را نیز تعویض کنید. استفاده نکردن از روغن موتور مناسب می‌تواند باعث آسیب به موتور خودرو شده و هزینه‌ی سنگینی به همراه داشته باشد.

نکات نگهداری خودرو در هوای سرد

یکی از مشخصاتی که در هنگام استفاده از روغن موتور باید به آن توجه شود غلظت یا ویسکوزیته‌ی روغن موتور می‌باشد. ویسکوزیته‌ی روغن موتورها توسط شاخص گرانروی و به صورت علائمی مانند 20W50 یا 10W40 نشان داده می‌شود. عدد قبل از حرف W نشان دهنده‌ی ویسکوزیته‌ی روغن در سرما بوده و عدد بعد از W نشان دهنده‌ی ویسکوزیته‌ی روغن در دمای کارکرد موتور است. استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته‌ی بالا برای خودرو در هوای سرد باعث می‌شود که قطعات موتور خودرو، به خصوص در دقایق ابتدایی به خوبی روانکاری نشوند و قطعات داخلی موتور به مرور آسیب ببینند.

پایین‌تر بودن عدد قبل از W نشان‌دهنده‌ی رقیق‌تر بودن و شل‌تر بودن روغن موتور در سرماست. به طور کلی استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته‌ی پایین در فصل سرما توصیه می‌شود اما در این خصوص باید به توصیه‌ی سازنده‌ی خودرو نیز توجه کرد زیرا استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته‌ی بیش از اندازه پایین نیز می‌تواند باعث آسیب رسیدن به موتور خودرو شود. همچنین بهتر است با تعویض روغن موتور فیلتر روغن نیز تعویض شود.

گرم‌کردن خودرو پیش از حرکت

نکات نگهداری خودرو در هوای سرد

یک باور نادرست در میان عموم مردم شایع شده است که بهتر است خودرو در هوای سرد، بعد از استارت‌زدن، چند دقیقه به صورت درجا کار کند تا گرم شود. اما در واقع بهترین روش برای گرم‌کردن موتور این است که بعد از استارت آرام آرام شروع به حرکت کرده و از فشار‌های ناگهانی روی پدال گاز بپرهیزید، بعد از چند دقیقه حرکت با دنده سنگین و عادی‌شدن وضع موتور می‌توانید سرعت خود را افزایش دهید.

این روش علاوه بر اینکه از اتلاف سوخت و آلودگی بی‌دلیل هوا جلوگیری می‌کند، باعث می‌شود که انتقال دما در بخش‌های مختلف موتور بهتر انجام شود و همچنین گیربکس و سیستم انتقال نیرو نیز همزمان با موتور به تدریج گرم و آماده استفاده شوند.

همچنین در صورتی که در فصول سرما قصد سفر به مناطق سرد کشور را دارید توصیه می‌کنیم حتما زنجیر چرخ با خود به همراه داشته باشید. قبلا در این مطلب نحوه‌ی استفاده از زنجیر چرخ را توضیح داده‌ایم




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *