راه‌های مقابله با مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی مشکلی قدیمی است که از آغاز راه‌اندازی خطوط تلفن تاکنون باعث سلب آرامش استفاده‌کنندگان از آن شده است. پیشرفت روز افزون تکنولوژی نه تنها مشکل را حل ننموده است؛ بلکه سبب شده تا اشکال و اقسام گسترده‌ای از مزاحمت با وسایل مخابراتی و خطوط تلفن همراه ثابت و خصوصاً اعتباری شکل گیرد و مواردی مانند مزاحمت پیامکی نیز به آن افزوده شود. این مزاحمت‌ها می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. در این مقاله ۲ راه مقابله با مزاحم تلفنی را بیان می‌کنیم.

مزاحمت تلفنی

کدام تماس‌ها مزاحمت محسوب می‌شوند؟

مطابق قانون، مزاحمت باید عامدانه و با قصد قبلی انجام بگیرد و همچنین باعث ناراحتی و سلب آسایش و آرامش گیرنده‌‌ی پیام شود. اگر دارای تماس و یا پیامک‌های متعدد هستید که به وسیله‌ آن‌ها، آرامش و آسایش زندگی شما گرفته شده است، تماس‌های مکرر و بدون وقفه به قصد آزار و اذیت دارید، یا به وسیله پیامک و تماس تهدید به قتل، اخاذی، ضررهای مالی یا حیثیتی و یا افشای اسرار شما یا بستگان شده‌اید؛ آن پیام و تماس‌ها مزاحمت محسوب می‌شوند.

مجازات مزاحمت تلفنی

عده‌ای از افراد جهت سرگرمی اقدام به مزاحمت تلفنی از طریق تماس و یا پیامک به دیگران می‌کنند بدون اینکه از مجازاتی که در پیش روی این عمل است خبر داشته باشند و عده‌ای هم با تهدید و توهین و افترا از طریق تماس و پیامک تلفنی رفته رفته اقدام به انجام جرایم دیگر می‌کنند. بنابراین این عمل موجب سلب آسایش عمومی شده و موجب برهم خوردن نظم جامعه می‌گردد؛ به همین جهت در قانون مجازات اسلامی برای آن جرم انگاری شده است و همواره تلاش شده است تا با ایجاد حساسیت بر روی برخورد با این قبیل مزاحمت‌ها، جامعه با آگاهی بیشتر با این اتفاقات مقابله کند.

در ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی آمده است: «هرکس به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر، برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.» برای اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.

شکایت از مزاحم تلفنی

این موارد مزاحمت‌ها هم از سوی شرکت مخابرات، و هم از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری قابل پیگیری است. هرچند شرکت‌های مخابراتی نیز در صورت استمرار مزاحمت در نهایت پرونده را به محاکم قضایی ارسال می‌کنند.

  • شکایت از طریق مخابرات: برای شکایت از طریق مخابرات، مشترك بايد به مركز تلفن محل خود مراجعه كرده و درخواست كشف مزاحم نماید. به موجب تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابرات اگر شخصی تحت عنوان مزاحم تلفنی وسیله مخابراتی نظیر تلفنی‌ که در اختیار دارد را به عنوان وسیله‌ای به منظور ایجاد مزاحمت برای دیگران مورد استفاده قرار دهد و یا عامدانه و با سوء‌ نیت زمینه ایجاد اختلال در ارتباط سایر افراد را فراهم سازد، پس از کشف این موضوع برای بار اول به مدت یک هفته ارتباط تلفنی وی قطع شده و اخطار کتبی نیز برای او به دنبال خواهد داشت. در این صورت پس از گذشت مدت زمان یک هفته و به منظور تجدید ارتباط مجدد لازم است مزاحم تلفنی نسبت به پرداخت هزینه‌های مربوطه اقدام نماید. برای آگاهی از خدمات غیرحضوری مخابرات این مقاله را بخوانید.
  • شکایت از طریق دادسرا: مزاحمت تلفنی از جمله جرایمی است که علاوه بر پیگیری از طرف شرکت مخابرات، امکان پیگیری آن در چهارچوب شکایت کیفری و از طریق دادسرا نیز میسر می‌باشد. برای شکایت از مزاحم تلفنی به دادسرا باید به نزدیک‌ترین دادسرا به محل کار یا سکونت مراجعه کرد البته انتخاب نزدیک‌ترین دادسرا، بر اساس خط تلفنی که مزاحم با آن تماس می‌‌گیرد، صورت می‌‌پذیرد. فرد در این مرحله می تواند شکایت خود را تحت عنوان مجرمانه «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک و یا تماس تلفنی» بر روی یک برگه کاغذ درج کرده و در صورتی که مورد توهینی شدید قرار گرفته است، تقاضای اعاده حیثیت نماید.



دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *