روش‌های ساده برای مصرف بهینه گاز خانگی

گاز طبیعی یکی از ثروت‌های ملی است که درست مصرف کردن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. صرفه‌جویی، نه به معنای کم مصرف کردن، بلکه به معنی مصرف بهینه گاز خانگی، علاوه بر حفظ منابع طبیعی، از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر بوده و می‌تواند هزینه‌های شما را تا حدی کاهش دهد. همچنین با توجه به محدود بودن ظرفیت گازرسانی، با مصرف بهینه گاز خانگی، می‌توانیم به سایر هموطنانمان نیز کمک کنیم تا بتوانند از نعمت داشتن گاز طبیعی بهره‌مند شوند.

برخی از روش‌های صرفه‌جویی در مصرف گاز به قدری ساده و پیش پا افتاده هستند که احتمالا در صورت اطلاع از آن‌ها بدون معطلی آن‌ها را اجرایی خواهید کرد. در این مطلب به بررسی روش‌هایی برای مصرف بهینه گاز خانگی خواهیم پرداخت.

روش‌های ساده برای مصرف بهینه گاز خانگی

روش‌های ساده برای مصرف بهینه گاز خانگی

مصرف بالای گاز طبیعی در ایران دلایل متعددی دارد. این دلایل را می‌توان به سه دسته‌ی فنی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم کرد. استاندارد نبودن بسیاری از وسایل گازسوز و عایق‌بندی نامناسب خانه‌ها، قیمت نسبتا پایین گاز طبیعی و نبود آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه همگی از دلایل مصرف بالای گاز طبیعی در ایران محسوب می‌شوند. اما هرکدام از ما، با مصرف بهینه گاز خانگی می‌توانیم به کاهش این آمار کمک کرده و از نظر اقتصادی نیز در مخارجمان صرفه‌جویی کنیم. اما برای مصرف بهینه گاز خانگی چه باید کرد؟

بسیاری از روش‌هایی که برای مصرف بهینه گاز خانگی ذکر می‌شوند، مانند دوجداره کردن پنجره‌ها یا تغییر سیستم گرمایشی منازل، هزینه‌ یا زحمت نسبتا زیادی می‌طلبند، هرچند که این هزینه‌ها به مرور زمان جبران می‌شوند، اما ممکن است برخی از افراد امکان استفاده از این روش‌ها را نداشته باشند. در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها، به سادگی و بدون پرداخت هزینه‌های سنگین می‌توانید مصرف گاز طبیعی خود را به مقدار قابل توجهی کاهش دهید.

۱. یکی از نکات ساده‌ای که با رعایت آن می‌توانید تا حدی در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنید، بستن پرده‌ها در شب برای جلوگیری از اتلاف انرژی و باز گذاشتن آنها در روز (در صورت نورگیر بودن منزل) جهت استفاده از انرژی خورشیدی است. همچنین استفاده از پرده‌های ضخیم، می‌تواند به شکل قابل توجهی به کاهش اتلاف انرژی کمک کند.

روش‌های ساده برای مصرف بهینه گاز خانگی

۲. اگر منزل شما به سایر وسایل گرمایی مجهز است، سعی کنید از شومینه استفاده نکنید. همچنین در صورت عدم استفاده از شومینه، پوشاندن درب شومینه به جلوگیری از اتلاف انرژی کمک زیادی می‌کند.

۳. سرویس و تمیزکاری فن کوئل‌ها و هواگیری رادیاتورها شاید هزینه و وقت زیادی نطلبد اما می‌تواند در کاهش مصرف انرژی نقش داشته باشد.

۴. کانال‌های کولر یکی از اصلی‌ترین مجراهای اتلاف گرما و انرژی هستند، پس بهتر است در فصول سرما و در هنگامی که از کولر استفاده نمی‌کنید خروجی کانال‌های کولر را از داخل با پوشش‌های به حدکافی ضخیم بپوشانید.

۵. در صورتی که منزل شما دارای پنجره‌های دوجداره نیست، بهتر است درز همه‌ی پنجره‌ها را با درزگیر بپوشانید.

روش‌های ساده برای مصرف بهینه گاز خانگی

۶. سعی کنید رادیاتورها را پشت مبل و پرده مخفی نکنید. شاید این کار از نظر ظاهری به زیبایی محیط خانه کمک کند اما جلوی انتشار مناسب گرما و پخش شدن آن در محیط خانه را گرفته و در نهایت به افزایش مصرف گاز منتهی می‌شود.

۷. در صورت روشن بودن شعله‌ی گاز و یا استفاده از دیگر لوازمی که به صورت عادی گرمازا هستند، بهتر است حرارت تولیدی از شوفاژ و بخاری را کاهش دهید.

۸. در هنگام آشپزی سعی کنید که ظروف بزرگ را روی شعله‌های بزرگ و ظروف کوچک را روی شعله‌های کوچک بگذارید. همچنین نباید این نکته مهم را از یاد ببرید که زیاد بودن شعله گاز در هنگامی که آب به نقطه جوش رسیده است، تاثیری در سرعت پخت غذا نداشته و کمکی به ادامه‌ی روند آشپزی یا پخت‌وپز نمی‌کند، پس بهتر است هنگامی که آب به نقطه‌ی جوش می‌رسد، برای ادامه پخت‌وپز، شعله آن را تا حد ممکن کم کرد.

روش‌های ساده برای مصرف بهینه گاز خانگی

۹. بهتر است به جای بالا بردن دمای خانه و استفاده از لباس‌های خنک و نازک، دمای هوای خانه را بین ۱۸ تا ۲۲ درجه نگه داشته و در عوض از لباس‌های کمی گرم‌تر استفاده کنید. همچنین در فصول سرد سال، پوشیدن جوراب می‌تواند تا حد زیادی به گرم نگه داشتن شما کمک کند.

روش‌های ساده برای مصرف بهینه گاز خانگی



دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *