مقایسه اپراتورهای تلفن همراه، کدام‌یک بهتر است؟

امروزه تقریباً همه ما از تلفن‌های همراه و از یک سیم‌کارت که توسط یک اپراتور ارائه‌شده است استفاده می‌کنیم و درگیر مسئله مقایسه اپراتورهای تلفن همراه شده‌ایم؛ اما به‌راستی کدام اپراتور در کشور ما بهتر عمل می‌کند؟ با ما باشید تا دراین‌باره بیشتر بدانید.

مقدمه

خرید سیم‌کارت ازجمله کارهای ساده‌ای به نظر می‌رسد که ممکن است گاهی اوقات بسیار مهم و دشوار باشد؛ چراکه عوامل متعددی ممکن است در انتخاب اپراتور و نوع سیم‌کارت موردنظر شما تأثیرگذار باشد. این انتخاب گاهی می‌تواند شما را از بسیاری جهات به‌پیش ببرد و اگر هم با دقت انجام نشود، ممکن است شما را در خیلی مسائل عقب بیاندازد. درواقع به‌جز موضوع سیم‌کارت رند و استفاده تجاری از آن، موضوع دیگری که شاید بیش از آن اهمیت داشته باشد، انتخاب اپراتور سیم‌کارت موردنظر است. درواقع این انتخاب که سیم‌کارت همراه اول خریداری کنید یا ایرانسل یا رایتل و یا… نخستین گام برای خرید سیم‌کارت محسوب می‌شود.

اپراتورها در ایران

همان‌طور که می‌دانید در ایران سه اپراتور وجود دارد. در مقایسه اپراتورهای تلفن همراه هر سه اپراتور در رقابت تنگاتنگی قرار دارند. این رقابت باعث شده تا اپراتورها تلاش کنند تا بهتر و بهتر باشند؛ اما قطعاً هنوز تفاوت‌هایی بین اپراتورها وجود دارد! قیمت اینترنت همراه یا تعرفه‌های تماس در هرکدام متفاوت است؛ اما کدام اپراتور ارزان‌تر است یا کدام اپراتور بهتر است؟ قبل از این سؤال اصلاً باید ببینیم که اپراتورها قابل‌مقایسه هستند یا نه؟ شاید در آخر بهترین اپراتور معلوم نشود. دلیل این موضوع هم بسیار ساده است. اپراتورها به دلیل تنوع خدماتی، به‌طور مطلق بهترین یا بدترین نیستند.

در مقایسه اپراتورهای تلفن همراه رقابت بین اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل باعث شده هرکدام در ارائه خدمات از هم پیشی بگیرند. در این مقاله تست سرعت اینترنت و میزان پوشش دهی اینترنت هر سه اپراتور بررسی‌شده است تا بفهمیم پرسرعت‌ترین اینترنت سیم‌کارت در ایران کدام است؟

مقایسه اپراتورهای تلفن همراه

تاریخچه

همراه اول

یکی از شرکت‌های تابعه مخابرات ایران است که در سال ۱۳۷۲ با هدف ارائه خدمات تماس صوتی تلفن همراه تاسیس شد و هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی کشور ازنظر تعداد مشترکین است.

ایرانسل

در پاییز ۱۳۸۵ در ۳ شهر بزرگ کشور شروع به ارائه سرویس با هدف عرضه اینترنت همراه نمود (شرکت MTN آفریقای جنوبی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران این شرکت است) و هم‌اکنون دومین اپراتور بزرگ کشور ازنظر تعداد مشترکین است. این شرکت علاوه بر تلفن همراه، درزمینهٔ اینترنت همراه وایمکس نیز فعالیت می‌کند که می‌توان گفت در این بخش نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد.

رایتل

تأسیس این شرکت به سال ۱۳۸۶ برمی‌گردد، اما مجوز ارائه خدمات آن به دلیل برخی مشکلات در سال ۱۳۸۹ صادر و واگذاری سیم‌کارت‌ها را از این سال آغاز نمود. هدف این شرکت تلاش برای برقراری مکالمه تصویری و ارائه نسل سوم تلفن همراه بود که هم‌اکنون سرویس مکالمه تصویری مسدود شده است.

مقایسه اپراتورهای تلفن همراه

تکنولوژی‌ها

همراه اول

در آغاز تنها برقراری مکالمات صوتی را در دستور کار خود داشت که پس از گذشت ۱۰ سال سرویس پیام کوتاه راه‌اندازی شد و ۵ سال بعدازآن اینترنت به لیست سرویس‌های همراه اول وارد شد. سرویس‌های این شرکت بر پایه نسل چهارم تلفن همراه ارائه می‌شود که برخی ارتقاها در آن صورت گرفته است.

ایرانسل

از ابتدا هدف این شرکت اینترنت بود، پس باقدرت شروع به کار کرد و اینترنت خود را به‌عنوان اولین اپراتور در این بخش ارائه داد تا مشترکین ایرانی هم از این تکنولوژی بهره‌مند شوند. این شرکت دو سال پس از شروع فعالیت، سیستم خود را به نسل ۲.۷۵ بهینه‌شده ارتقا داد. هم‌اکنون سرویس‌های این شرکت بر پایه نسل چهارم تلفن همراه ارائه می‌شود.

رایتل

بهینه‌سازی برای رایتل بی‌معنی است، چون باقدرت و سرعت بیشتری از دو اپراتور وارد عمل شد و مستقیماً نسل سوم را به ایرانیان شناساند و در حال حاضر سرویس‌های نسل سوم را ارائه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در مقایسه اپراتورهای تلفن همراه طبق آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات در خصوص وضعیت توسعه ارتباط سلولی و تلفن همراه در کشور تا پایان سه‌ماهه ابتدایی سال 98، کل خطوط دائمی واگذارشده به مشترکین 23 میلیون و 341 هزار و 5 عدد، خطوط اعتباری 152 میلیون و 425 هزار و 566 عدد و مجموع کل خطوط شامل اعتباری و دائمی در همه اپراتورهای کشور به 175 میلیون و 766 هزار و 571 عدد رسیده و ضریب نفوذ مجموع (بدون همپوشانی) به 139.55 درصد رسیده است. در این خصوص اپراتور همراه اول بالاترین تعداد خطوط واگذارشده و درصد پوشش شبکه در هر دو بحث جاده‌ای و ریلی را دارد، اپراتور ایرانسل بزرگ‌ترین شبکه خطوط اعتباری را داشته و رایتل بالاترین درصد برقراری تماس‌های موفق را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مقایسه اپراتورهای تلفن همراه شرکت ایرانسل با کسب 51 درصد از آرا مخاطبان اقتصاد آنلاین در صدر اپراتورهای برتر ارائه‌دهنده خدمات تلفن و اینترنت همراه قرار گرفت که از رضایت مردمی بیشتری برخوردار است. اپراتور همراه اول هم با اختصاص 34 درصد از آرا مردم رتبه دوم را کسب کرده است. گفتنی است؛ اپراتور رایتل و تالیا به ترتیب با کسب 13 و 2 درصد از رضایت مردمی در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

مقایسه اپراتورهای تلفن همراه

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌صورت رسمی اعلام کرد: بر اساس ارزیابی‌ها و رده‌بندی‌های این سازمان مقایسه اپراتورهای تلفن همراه، ایرانسل بهترین اپراتور تلفن همراه کشور بوده و رتبه اول را از آن خودساخته است. دکتر محمدعلی فرقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی کشور در گفتگو با وب‌سایت این سازمان و در تشریح فرآیند ارزیابی اپراتورهای فعال در حوزه ICT گفت: «به‌منظور حمایت از کاربران و اپراتورها و توسعه کیفی و کمی خدمات از طریق ایجاد فضای رقابتی سالم، ارزیابی و رتبه‌بندی اپراتورها به‌صورت سالانه، از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی انجام می‌شود و در این ارزیابی، اپراتورهای تلفن همراه با هفت معیار مدیریت و رهبری، منابع انسانی، نتایج کلیدی عملکرد، فرایندهای سازمانی، نتایج مشتری، نتایج جامعه و منابع و مشارکت با شاخصهای مختلف سنجیده می‌شوند.» رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: بر اساس این شاخص‌ها در سال جاری، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل رتبه اول و شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) رتبه دوم را در ارزیابی اپراتورهای شبکه سیار ایران کسب کرده‌اند.

درنهایت شاید بتوان گفت انتخاب بهترین اپراتور با توجه به نیاز هر فرد و با توجه نوع استفاده خاصی که از سیم‌کارتش می‌کند صورت می‌گیرد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *