همه‌چیز درباره نئوبانک و خدمات آن

اصطلاح نئوبانک تقریباً از سال ۲۰۱۶ و با مجوز گرفتن استارلینگ در انگلستان، به‌صورت جدی بر سر زبان‌ها افتاده و تبدیل به یک کلیدواژه در حوزه تکنولوژی شده است. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ قصد داریم شما را با نئوبانک‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهند آشنا کنیم. با ما باشید.

بانک‌ها، از گذشته تا به امروز

احتمالاً هر بار که کلمه «بانک» به گوشتان می‌خورد یاد فضای بسته و شلوغی می‌افتید که باید دقایق زیادی را به انتظار بنشینید و نگران پایان ساعت اداری باشید تا مثلاً چک پاس کنید، افتتاح حساب انجام دهید یا کارتتان را تمدید کنید؛ اما در سیستم جدید بانکداری خبری از انتظار و شعبه فیزیکی نیست و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز در دسترس است.

قدمت بانکداری در جهان به قرن‌ها پیش و زمانی که انسان‌ها تصمیم گرفتند شیء باارزشی را جایگزین مبادله کالا به کالا کنند بازمی‌گردد. طی سده‌های مختلف این صنعت دچار تغییر و تحولات شده و اکنون با ظهور نئوبانک‌ها شاهد انقلابی در این زمینه هستیم.

نئوبانک چیست؟

نئوبانک یک بانک مجازی و کاملاً آنلاین است و از طریق برنامه‌های تلفن همراه تجربه کاملی از بانکداری دیجیتال را فراهم می‌کند. این بانک‌ها ارزان‌تر و سریع‌تر از بانک‌های سنتی هستند و می‌توانند کل نمونه کارهای مالی را در یک سیستم‌عامل واحد ادغام کنند.

نئوبانک‌ها چگونه کار می‌کنند؟

نئوبانک‌ها از هر لحاظ بسیار متفاوت از بانک‌های سنتی هستند. مدل کسب‌وکاری که آن‌ها ارائه می‌دهند کاملاً متفاوت از مدل یک بانک سنتی است. نئو بانک‌ها مشتری مدار هستند و خدمات شخصی یا سفارشی‌تری ارائه می‌دهند. ازآنجاکه این بانک‌ها کاملاً دیجیتالی هستند، فناوری نقش مهمی در مدل کار آن‌ها دارد. نئو بانک‌‌ها بیشتر روی مدل تصمیم‌گیری کار می‌کنند که بر اساس تصمیمات مبتنی بر داده انجام می‌شود. آن‌ها داده‌ها را جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. الگوی نحوه رفتار مشتریان خود را بررسی می‌کنند و بر اساس آن نتایج را پیش‌بینی می‌کنند.

ویژگی‌ها

افتتاح حساب آسان و سریع

نئوبانک‌‌ها کاملاً دیجیتالی هستند و کاربران می‌توانند بدون مراجعه به بانک‌ها و طی کردن پروسه‌های طولانی، حساب کاربری ایجاد کنند.

رابط کاربری مناسب

نئوبانک‌ها مشتری مدار هستند و خدمات شخصی یا سفارشی‌تری ارائه می‌دهند.

هزینه‌های پایین‌تر

نئوبانک‌‌ها به دلیل نداشتن زیرساخت فیزیکی، تعمیر و نگهداری شعب فیزیکی و دستگاه‌های خودپرداز، هزینه‌های پایین‌تری دارند و اغلب خدمات خود را بدون هزینه یا با هزینه بسیار کمتری ارائه می‌دهند.

نئوبانک

تفاوت نئوبانک‌‌ها با بانک‌های سنتی

  • بانک‌های سنتی دارای یک بستر خدمات و شعبه‌های خدمات بانکی فیزیکی هستند، درحالی‌که نئو بانک‌ها برنامه‌های موبایل کاملاً دیجیتالی هستند و شعبه‌های فیزیکی ندارند.
  • بانک‌های سنتی هزینه‌های اضافی مانند هزینه‌های ساختمان، برق و غیره دارند که از مشتریان به‌صورت خدماتی مانند صورت‌حساب بانکی دریافت می‌کنند درحالی‌که نئو بانک‌‌ها چنین هزینه‌هایی ندارند.
  • برای بانک‌های سنتی مجوز کامل بانکی به‌منزله مجوز است درحالی‌که نئو بانک‌‌ها دارای مجوز جزئی یا کامل هستند.
  • هر فرآیند بانکی مانند تائید یا افتتاح حساب در مورد بانک‌های سنتی طولانی است زیرا به‌صورت دستی انجام می‌شود اما نئوبانک‌ها خدمات خود را به‌صورت اتوماتیک و با سرعت زیادی انجام می‌دهند.
  • بانک‌های سنتی برای پشتیبانی مشتری به شخص یا تلفن متکی هستند درصورتی‌که نئوبانک‌‌ها برای پشتیبانی از بات و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

چالش‌های پیش رو

در کنار تمامی مزیت‌ها، نئوبانک‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که می‌تواند روی گسترش فعالیت‌های آن و جذب مشتریان جدید تأثیر بگذارد.

برخی از نئوبانک‌ها در سایه بانک‌های سنتی راه‌اندازی می‌شوند اما نمونه‌هایی هم هستند که می‌خواهند مستقل از بانک‌ها راه‌اندازی شوند که نیاز به دقت جدی امنیتی و کنترلی در صدور مجوز و البته نظارت بر انجام فعالیت‌ها دارد. از طرفی نیز اعتمادسازی برای مشتریان فرآیندی طولانی خواهد بود چراکه با عدم وجود شعبه‌های فیزیکی برای برخی از مردم نگرانی‌هایی برای سپردن پول به آن‌ها وجود دارد.

ضمناً با توجه به بودجه اندک ابتدایی نئوبانک‌های مستقل، احتمالاً امکان پرداخت وام‌های سنگین به مشتریان وجود ندارد که می‌تواند روی اقبال عمومی به آن‌ها تأثیر بگذارد. بحث پول‌شویی و احراز هویت آنلاین درست مشتریان نیز از دیگر چالش‌های پیش روی این صنعت نوین است.

همچنین با توجه به تمام دیجیتالی بودن این بانک‌ها می‌بایست روی آموزش افراد جامعه کار کرد و سواد آن‌ها را در این زمینه افزایش داد. اما یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های مردم در مورد نئوبانک‌ها و به‌طورکلی خدمات آنلاین این است که آیا امنیت مالی‌شان حفظ می‌شود یا خیر؟ از همین روی بانک‌های دیجیتال می‌بایست تیم‌های بزرگ امنیتی را استخدام کنند تا خیال مشتریانشان را بابت هک و از دست رفتن پولشان راحت کنند.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *