نکاتی درباره مصرف بهینه برق

امروزه مصرف بهینه برق به یکی از دغدغه‌های اساسی مسئولین و افراد جامعه تبدیل شده است. بحران مصرف بی‌رویه برق، آب و انرژی یکی از مشکلات جامعه امروز است و مصرف بهینه برق و انرژی نیز به یک وظیفه همگانی برای همه افراد جامعه تبدیل شده است. با بهینه‌سازی مصرف برق می‌توان گام مثبتی برای کاهش آلودگی محیط زیست، گرم‌شدن زمین و پایین‌ آوردن هزینه‌های مصرف انرژی برداشت. در این مطلب به بررسی نکاتی در رابطه با مصرف بهینه برق خواهیم پرداخت.

نکاتی درباره مصرف بهینه برق

مصرف بهینه برق

پیش از این در وبلاگ خریدشارژ درباره‌ی قطعی‌های مداوم برق، ساعات اوج مصرف برق و لزوم صرفه‌جویی در این ساعات گفته بودیم. اما علاوه بر این‌ها مصرف بهینه برق مزایای دیگری از جمله حفظ محیط زیست و کاهش هزینه‌های خانوار نیز دارد. به خصوص با توجه به این نکته که با مصرف بهینه برق و قرار گرفتن در دسته‌ی مشترکین کم‌مصرف، علنا هزینه‌ی برق شما رایگان محسوب می‌شود.

پس در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی نکاتی بپردازیم که رعایت آن‌ها می‌تواند در مصرف بهینه برق تاثیر به سزایی داشته باشد.

۱. از نور طبیعی بهره ببرید: در طول روز، خورشید را اولین منبع نور خود بدانید و خانه و محل‌کارتان را طوری ترتیب دهید که بتوانید از نور آفتاب نهایت استفاده را ببرید. پرده‌ها را کنار بکشید و اجازه دهید نور به طور کامل فضای خانه را روشن کند.

۲. لامپ‌هایتان را عوض کنید: لامپ‌های قدیمی بیشتر انرژی خود را به صورت گرما هدر می‌دهند تا اینکه نور تولید کنند. آنها را با لامپ‌های LED یا فلورسنت جایگزین کنید که هر دو آنها انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

نکاتی درباره مصرف بهینه برق

۳. استفاده از نورهای بیرونی را به حداقل برسانید: شاید بسیاری افراد این موضوع را ندانند که لامپی که در کوچه دم در خانه یا در حیاطشان در تمام طول شب روشن نگه می‌دارند چقدر هزینه‌شان را بالا می‌برد. بهتر است تصمیم بهتری برای روشن نگه داشتن این لامپ‌ها بگیرید. برای کاهش مصرف برق می‌تواند در راهرو‌ها از لامپ‌های دارای سنسور حرکتی و در حیاط از لامپ‌های خورشیدی استفاده کنید.

۴. در استفاده از وسایل برقی دقت کنید: بسیاری از وسایل برقی در محیط زندگی ما وجود دارند که با استفاده مناسب و درست از آن‌ها می‌توانیم تا حد زیادی از مصرف برق خود را کاهش دهیم. در ادامه به بررسی برخی از این وسایل و نکات مربوط به استفاده از آن‌ها خواهیم پرداخت:

کولر های آبی و گازی:

  • از کولرهای آبی برای مناطق معتدل و از کولرهای گازی برای مناطق گرم و مرطوب استفاده کنید.
  • هرساله نسبت به تعویض پوشال‌های کولر اقدام کنید و پیش از فصل گرما نسبت به سرویس آن اقدام نمایید.
  • نصب سایبان برروی کولرها در پشت‌بام‌ها در صرفه‌جویی انرژی موثر است .
  • از روشن نگه داشتن دائم کولر خودداری کنید و سعی کنید از ترموستات‌های خانگی برای کنترل درجه حرارت محیط استفاده نمایید.
  • تا حد ممکن از سرمایش موضعی استفاده کنید، یعنی دریچه فضاهایی که مورد نیاز نیستند را مسدود کنید، با این کار زمان استفاده از کولر نیز کاهش می‌یابد .
  • کولرهای گازی از پرمصرف‌ترین وسایل خانگی هستند، بنابراین اگر ضرورتی به استفاده از آن وجود ندارد در استفاده از آنها خودداری نموده و در ساعات اوج مصرف از آن‌ها استفاده نکنید.
  • کولرهای گازی عموما دارای ترموستـات تنظیم دما هستند. دمای مناسب برای کولرهای گازی در فصل‌های گرم سال بین ۲۲ تا ۲۰درجه سانتی‌گراد است.
  • نصب کندانسور های گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف مقدار قابل توجهی انرژی خواهد شد.

ماشین ظرف‌شویی و لباسشویی:

  • دقت کنید که هر بار که دستگاه را روشن می‌کنید، کاملا پر باشد.

یخچال و فریزر:

  • نوار لاستیکی درب یخچال و فریزر را کنترل کنید و در صورت کوچکترین نشتی هوا بلافاصله آنها را تعویض نمایید .
  • مراقب باشید که لوله های پشتی خچال و فریزر که مخصوص هدایت گرما به بیرون هستند به خوبی در معرض جریان هوا قرار داشته و حداقل ۲۰ سانتی‌متر با دیوار فاصله داشته باشند. همچنین گردگیری لوله‌های پشت یخچال و فریزر حداقل سالی دوبار انجام شود .

۶. استفاده در ساعت‌های کم‌بار: ساعاتی در طول روز هست که به دلیل خاموش بودن تلویزیون و برخی وسایل دیگر، از پیک مصرف خارج است. معمولا نیمه شب تا صبح نیز جزو این ساعات محسوب می‌شود که می‌توانید فعالیت‌هایی مثل استفاده از ماشین لباسشویی یا ظرفشویی را در این زمان برنامه‌ریزی کنید. هزینه برق شما نیز در این ساعات کاهش می‌یابد.

نکاتی درباره مصرف بهینه برق 1

ساعات اوج مصرف در فصول مختلف سال را می‌توانید در این مطلب ببینید.

۷. دیوار اتاقها را به رنگ روشن رنگ آمیزی کنید و حباب لامپ‌ها را مرتب تمیز نمایید: شاید به نظر بی‌تاثیر به نظر برسد اما انجام همین‌کارهای به ظاهر کوچک نیز می‌تواند روشنایی اتاق شما را تا حد زیادی افزایش داده و به کاهش مصرف برق کمک کند.

۸. خاموش کردن کامپیوتر در زمان عدم استفاده: بهتر است کامپیوتر و لپ‌تاپ خود را به نحوی تنظیم کنید که مانیتور پس از دو سه دقیقه بیکار بودن خاموش شود و خود سیستم پس از ۲۰ دقیقه عدم استفاده به حالت خواب (sleep) برود

۹. نکته‌ی آخر و از همه مهمتر این است که سعی کنید تا حد امکان چراغ‌های اضافه را خاموش کنید: روشن بودن لامپ‌های اضافه علاوه بر مصرف برق و افزایش هزینه‌ها به معنای اصراف و هدر رفتن انرژی است، بنابریان سعی کنید هنگامی که در اتاقی حضور ندارید چراغ‌های آن اتاق را خاموش کنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *