نکات ایمنی برای پیشگیری از گازگرفتگی با شومینه‌های گازی

با فرا رسیدن فصل سرما ضروری است نکات ایمنی مهم برای پیشگیری از گازگرفتگی با شومینه‌های گازی را بررسی کنیم. متاسفانه سالانه تعداد زیادی از هم‌وطنان ما به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست می‌دهند. آمارها نشان می‌دهد که هر سال تعداد مرگ به دلیل گاز گرفتگی، در فصل سرما بیشتر می‌شود. خوب است بدانید با رعایت نکات ساده‌ای می‌توان از بسیاری از خطرات جبران ناپذیر جلوگیری کرد.

 پیشگیری از گازگرفتگی با شومینه‌های گازی

چگونه گازگرفتگی باعث مسمومیت و حتی مرگ می‌شود؟

در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و زغال چوب، گاز خطرناک مونوکسید کربن (CO) تولید می‌شود. مونوکسید کربن تمایل زیادی برای ترکیب با هموگلوبین خون دارد. جالب است بدانید تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین 250 الی 300 برابر بیشتر از تمایل اکسیژن برای ترکیب با هموگلوبین است. این گاز فرآیند اکسیژن‌رسانی به مغز و دیگر بافت‌های بدن را دچار اختلال می‌کند. اگر غلظت این گاز در هوا خیلی زیاد شود، باعث مرگ فرد می‌شود.

مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و باعث ایجاد مسمومیت می‌شود. علائم مسمومیت با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، استفراغ، تهوع، درد در ناحیه شکم، بیهوشی، تشنج و اغما است. همچنین از دیگر علائم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، نفس نفس زدن، کاهش فشار خون و گاهی تنگی مردمک چشم اشاره کرد.

نکات ایمنی مهم برای پیشگیری از گازگرفتگی با شومینه‌های گازی

در چند سال اخیر استفاده از شومینه در دکوراسیون داخلی منازل طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این وسایل گرمایشی علاوه بر زیبایی، هدر رفت انرژی زیادی دارند. چون احتراق در شومینه در فضای باز صورت می‌گیرد، این وسیله از سایر وسایل گرمایشی خطرناک‌تر است. همچنین اگر در نصب و نگهداری از شومینه‌های گازی دقت کافی نداشته باشید، ممکن است بسیار خطرساز شوند. در ادامه نکات ایمنی مهم برای پیشگیری از گازگرفتگی با شومینه‌های گازی را با هم بررسی می‌کنیم.

  • برای جلوگیری از نشت گاز، شومینه شما حتما باید به ترموکوپل و شیر جداگانه قطع و وصل مجهز باشد.
  • تنوره آجری شومینه باید به نحوی ساخته شود که به راحتی گازهای حاصل از احتراق را بمکد. از طرفی دیواره‌های آجری شومینه باید بتواند گازهای حاصل از احتراق را به سمت بالا و دودکش فلزی تعبیه شده هدایت کند.
  • اجاق شومینه باید دقیقا زیر دودکش قرار بگیرد تا گازهای حاصل از احتراق به فضای اتاق نفوذ نکند.
  • دودکش شومینه باید بدون درز و شکاف و به طور مستقیم تا بالای پشت بام ادامه داشته و دارای کلاهک H شکل باشد. بهتر است از دودکش‌های آجری استفاده نکنید. زیرا احتمال نفوذ گاز مونواکسید کربن به داخل ساختمان را افزایش می‌دهد.
  • به هیچ عنوان شعله‌های شومینه را برای زیبایی زردسوز نکنید. شعله زرد به معنی تولید گاز سمی مونوکسید کربن است.
  • حتما شیر شومینه باید خارج از آن قرار داده شود تا در هنگام آتش‌سوزی احتمالی به راحتی بتوان گاز را قطع کرد.
  • ارتفاع دهانه دودکش نباید آنقدر زیاد باشد که بخشی از گازهای حاصل ز احتراق به محل سکونت شما نفوذ کند. حتما برای ساخت و طراحی شومینه دلخواهتان با کارشناسان معتبر مشورت کنید.
  • شیر اصلی گاز باید از لوله‌های مسی فشار قوی و اتصالات مطمئن باشد. در غیر اینصورت ممکن است حرارت باعث خرابی شیر و نشت گاز شود.
  • قبل از روشن کردن شومینه از باز بودن دریچه شومینه (دمپر) مطمئن شوید. اگر دمپر بسته باشد، تمام گازهای سمی حاصل از احتراق به فضای مسکونی برمی‌گردد. که این امر بسیار خطرناک است.

نکات

  • برای پیشگیری از گازگرفتگی با شومینه‌های گازی، در ساختمان‌ها و آپارتمان‌های کوچک بهتر است از شومینه استفاده نشود. می‌توانید بخاری‌های گازی با سایز مناسب را جایگزین شومینه‌های گازی پرخطر کنید.
  • شیر شومینه را در پایان فصل سرما ببندید و خروجی را به‌وسیله درپوش مسدود کنید.

برای اطلاعات بیشتر راه‌های پیشگیری از گاز گرفتگی در فصل سرما را بخوانید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *