چگونگی ثبت جریمه‌های اشتباهی و راه‌های پیگیری آن

شاید این مشکل برای شما نیز به وجود آمده باشد که در هنگام گرفتن خلافی اتوموبیل خود با جریمه‌های اشتباهی مواجه شده باشید که متعلق به شما نبوده و یا پیامکی مبنی بر جریمه‌ شدن اتوموبیل شما برایتان ارسال شده، در حالی که شما در آن زمان، اصلا در آن مکان حضور نداشته‌اید. اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟ دلیل ثبت این جریمه‌های اشتباهی چیست و چگونه می‌توان به آن‌ها اعتراض کرد؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

جریمه‌های اشتباهی به چه دلیل ثبت می‌شوند؟

چگونگی ثبت جریمه‌های اشتباهی و راه‌های پیگیری آن

یکی از دلایلی که جریمه‌های اشتباهی برای افراد ثبت می‌شود، وجود افراد متخلف است که علاوه بر تخلف در رانندگی، با پوشاندن یا ایجاد تغییر در شماره پلاک خود باعث ایجاد دردسر برای دیگران نیز می‌شوند و در صورت دریافت دستور توقف توسط پلیس نیز، علت آن را گذشتن از یک دوربین برای رسیدن به منزل یا محل کار خود اعلام می‌کنند. اما به هر حال دوربین‌های ثبت تخلف از خودروی مورد نظر عکس گرفته و در صورت مخدوش بودن پلاک جریمه‌های اشتباهی برای افرادی ثبت می‌شود که اصلا در آن مکان حضور نداشته‌اند.

یکی از راهکارهای قانونگذار برای حل این مشکل، در نظر گرفتن مجازات‌های سنگین برای این‌گونه از تخلف‌های به ظاهر ساده اما در اصل خطرناک و همینطور غیر انسانی است که این مجازات‌ها در برخی موارد شامل مجازات زندان نیز می‌شوند.

چگونگی ثبت جریمه‌های اشتباهی و راه‌های پیگیری آن

یکی دیگر از مواردی که به کم شدن این موارد کمک می‌کند هوشمندتر شدن سامانه‌های ثبت تخلف است. در حال حاضر سیستم‌های اعمال قانون‌، موارد ثبت شده را با دست‌افزارها تطبیق می‌دهند، به طور مثال شماره‌ای که دوربین ثبت کرده، از پلاک یک دستگاه خودرو برداشته شده اما بعد از تصحیح معلوم می‌شود که این شماره ،پلاک‌ یک کامیون است و با اطلاعات ثبت شده مغایرت دارد. این قابلیت در گذشته وجود نداشت اما هم‌اکنون با سامانه سپهر این امکان مهیا شده است. 

در این میان امکان اشتباه به صورت سهوی توسط پلیس صادر کننده‌ی جریمه یا اشتباه دوربین‌ها نیز وجود دارد که احتمال آن بسیار بسیار کم بوده و در صورت وقوع قابل پیگیری‌ست.

چگونگی ثبت جریمه‌های اشتباهی و راه‌های پیگیری آن

اما در صورت ثبت اشتباه جریمه چه باید کرد و به کجا باید مراجعه کرد؟

نحوه‌ی اعتراض به جریمه‌های اشتباهی

به طور کلی برای رسیدگی به اعتراضات تخلفات رانندگی خودروها دو فرآیند وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها شکایت خود را ثبت کنید و اعتراض خود را نسبت به خلافی ثبت شده در سوابق رانندگی خود نشان دهید.

فرآیند اول اعتراض برای زمانی‌ست که شما نسبت به قبض جریمه‌ی صادر شده شکواییه داشته باشید. در این حالت شما باید به مرکز اجراییات پلیس راهور مراجعه کنید و شکایت خود را در آنجا مطرح کنید تا مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد و احتمالا در صورت وارد بودن اعتراض شما، اصلاح شود.

فرآیند دوم اعتراض نیز برای هنگامیست که شما به صورت وضعیت تخلفات رانندگی خود اعتراض داشته باشید. در این صورت شما باید به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کرده در آنجا اعتراض خود را نسبت به خلافی خودروی خود ثبت کنید. در این حالت درخواست شما از طریق ارتباطات الکترونیکی ثبت شده و به مرکز اجراییات کل کشور ارسال می گردد. مرکز اجراییات، ظرف ۲۴ ساعت به شکایت شما رسیدگی می‌کند و پاسخ آن برای شما ارسال می گردد.

پیش از این در مطلبی از وبلاگ خریدشارژ نحوه‌ی اعتراض به جریمه‌های اشتباه رانندگی و مراکز رسیدگی به اعتراضات تخلفات رانندگی را معرفی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم که برای اطلاعات بیشتر در این مورد این مطلب را نیز مطالعه کنید




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *