همه‌چیز درباره اهدای عضو: چگونه کارت اهدای عضو بگیریم؟

«اهدای عضو، اهدای زندگی است.» شاید این جمله‌ که آن را بارها شنیده‌ایم بهترین توصیف برای این عمل انسانی باشد. کارت اهدای عضو یکی از بزرگ‌ترین نمادهای فرهنگی در زمینه ارتقای فرهنگ اهدای عضو است. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی روند دریافت کارت اهدای عضو می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

مقدمه

سالانه چیزی حدود ۵ تا ۸ هزار نفر در ایران، جان خود را با مرگ مغزی از دست می‌دهند که نیمی از آنان اعضای قابل پیوند دارند و می‌توانند زندگی را به ۲۵ هزار بیمار نیازمند به پیوند اعضا هدیه کنند؛ اما کمتر از یک‌سوم خانواده‌ها با اهدای عضو عزیز ازدست‌رفته‌شان موافقت می‌کنند؛ درحالی‌که اگر فقط نیمی از اعضای خاک‌سپاری شده به بیماران می‌رسید، هیچ بیمار نیازمند به پیوند عضو در لیست انتظار فوت نمی‌کرد. از همین روی داشتن کارت اهدای عضو باوجود نداشتن وجهه قانونی، در اخذ تصمیم خانواده به اهدای عضو عزیزشان کمک کرده و آمارها نشان می‌دهد بالغ‌بر ۹۵ درصد آن‌ها رضایت به این کار می‌دهند.

اهدای عضو و پیوند اعضا چیست؟

اهدای عضو فرایندی است که در آن یک اندام یا بافت از بدن یک فرد (اهداکننده عضو) برداشته شده و به بدن شخص دیگر (گیرنده عضو) پیوند زده می‌شود. عمل پیوند یکی از عمل‌های جراحی ضروری است، چون عضو مدنظر در فرد گیرنده ازکارافتاده یا در اثر بیماری یا جراحت آسیب‌دیده است. پیوند اعضا یکی از پیشرفت‌های بزرگ پزشکی مدرن است. متأسفانه نیاز به اهداکنندگان عضو بسیار بیشتر از افرادی است که اعضای بدن خود را اهدا می‌کنند.

پیوند عضو یعنی اینکه تمام یک عضو یا بخشی از یک عضو را از بدن فردی زنده یا فوت شده خارج کنند و در بدن فرد دیگری بگذارند، هدف از پیوند، جایگزین کردن یا ترمیم عضو صدمه‌دیده یا ازکارافتاده در شخص گیرنده است. پیوند موفق انسان به انسان سابقه‌ای نسبتاً طولانی در زمینه مهارت‌های کاربردی دارد که این مهارت‌ها مدت‌ها پیش از تشخیص لزوم مراقبت‌های بعد از پیوند کشف‌شده‌اند. پس زدن و عوارض جانبی راه‌های جلوگیری از پس زدن عضو (به‌خصوص عفونت و نفروپاتی) همیشه مشکلاتی مهم در این موضوع بوده‌اند.

شرایط دریافت کارت اهدای عضو

دریافت کارت اهدای عضو هیچ محدودیت سنی ندارد و این کار علاوه بر فرهنگ‌سازی، نشان از رضایت فرد نسبت به این فرآیند داشته اما همان‌طور که ذکر شد وجاهت قانونی ندارد. افراد در هر سنی می‌توانند اهداکننده احتمالی عضو باشند. هنگامی‌که فردی از دنیا می‌رود، بر اساس سابقه پزشکی و سن، ازنظر مناسب بودن برای اهدای عضو ارزیابی می‌شود.

تعیین مناسب بودن شرایط جسمانی فرد برای اهدای عضو بر عهده گروه پزشکی است. بر اساس قانون ایران و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا، رضایت خانواده برای اهدای عضو ضروری نیست. بااین‌حال به دلیل تبعات احتمالی اهدای عضو بدون رضایت خانواده، جلب رضایت خانواده برای اهدای عضو ضروری است و به‌رغم وجود کارت اهدای عضو، اگر اعضای خانواده رضایت ندهند، اهدای عضو انجام نمی‌شود.

کارت اهدای عضو

برای اهدای اعضای بدن هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. تصمیم‌گیری در خصوص اهدای عضو بر اساس معیارهای پزشکی و بررسی سلامت عضو انجام می‌شود و ربطی به سن ‌و سال فرد اهداکننده ندارد. اجازه بدهید که پزشکان تصمیم بگیرند اعضای بدن شما برای پیوند به فرد دیگر مناسب است یا نه. تصور نکنید که سن بالا باعث می‌شود اعضای بدن شما به کار نیاید.

چگونه کارت اهدای عضو بگیریم؟

جهت ثبت‌نام برای دریافت کارت اهدای عضو بایستی به وب‌سایت رسمی مرکز اهدای عضو مراجعه کنید. در ابتدا نیاز به واردکردن اطلاعات شناسنامه‌ای از قبیل نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، محل و تاریخ تولد است. سپس از کادر مشخص‌شده بایستی سطح تحصیلات خود را مشخص کنید.

قسمت بعدی به اطلاعات شغلی شما اختصاص دارد و در فیلدهای مشخص‌شده از شما درباره شغل، تلفن محل کار، تلفن همراه پرسیده می‌شود. سپس بایستی تلفن منزل، استان محل سکونت و آدرس دقیق خود به همراه کد پستی را وارد کنید. در ادامه نیز آدرس پست الکترونیکی خود یا همان ایمیل را وارد کنید.

سپس با انتخاب گزینه‌های تعیین‌شده می‌توانید مشخص کنید تمایل به اهدای چه اعضایی پس از مرگ مغزی دارید.

همچنین از شما پرسیده می‌شود که از چه طریقی با سایت اهدای عضو آشنا شدید که می‌توانید یکی از گزینه‌های لیست نمایش داده‌شده را انتخاب کنید. درصورتی‌که تمایل به دریافت خبرنامه از این سایت ندارید حتماً تیک گزینه عضویت در خبرنامه را بردارید.

در انتها با واردکردن کد امنیتی نمایش داده‌شده، روی گزینه ثبت بزنید تا فرآیند ثبت‌نام شما انجام شود. سپس کارت شما نمایش داده‌شده که می‌توانید آن را چاپ کنید یا با ذخیره عکس آن، در گوشی خود به همراه داشته باشید. توجه کنید که برخلاف سال‌های گذشته دیگر کارت به‌صورت فیزیکی ارسال نمی‌شود و تنها فایل این کارت به شما داده می‌شود.

شناسه کاربری و رمز عبور نیز در پایین تصویر کارت اهدای عضو درج شده که برای دسترسی مجدد به حساب کاربری خود در سامانه موردنیاز است.

توجه داشته باشید در صورت فراموشی رمز، تنها راه بازیابی کارت اهدای عضو از طریق ایمیل ثبت شده است و درصورتی‌که ایمیل خود را هنگام ثبت‌نام وارد نکرده‌اید با رفتن به قسمت ویرایش اطلاعات، ایمیلتان را ثبت کنید.

درصورتی‌که از تصمیم خود منصرف شدید با ارسال نام، نام خانوادگی، کد ملی و درخواست لغو عضویت به آدرس info@ehda.ir، می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *