۱۰ نکته برای افزایش امنیت گوشی هوشمند

۱۰ نکته برای افزایش امنیت گوشی هوشمند کدامند؟ امروزه امنیت تلفن‌های هوشمند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تقریبا ما تمام اطلاعات مهم زندگی خود را در تلفن همراه هوشمندمان ذخیره می‌کنیم؛ از عکس‌های خانوادگی و چت‌های خصوصی گرفته تا اطلاعات مربوط به کارت بانکی. فقط یک اشتباه کوچک کافی است تا اطلاعات محرمانه ما دست هکرها و افراد ناباب بیفتد. پس نباید اهمیت مراقبت از حریم خصوصی و امنیت تلفن همراه هوشمندمان را دست کم بگیریم.

در ادامه ۱۰ نکته برای افزایش امنیت گوشی هوشمند را با هم بررسی می‌کنیم.

۱۰ نکته برای افزایش امنیت گوشی هوشمند

۱۰ نکته برای افزایش امنیت گوشی هوشمند

۱- از قفل صفحه نمایش استفاده کنید

روش‌های مختلفی برای قفل صفحه نمایش وجود دارد. استفاده از پین، رمز عبور، الگو، اسکنر تشخیص چهره و اثر انگشت روش‌هایی هستند که می‌توانید با استفاده از آن تلفن همراه هوشمندتان را قفل کنید. استفاده از پین و الگو تا حدی امن است ولی ممکن است کسی از روی دست شما نگاه کند و آن را یاد بگیرد. اگر تلفنتان به حسگر اثر انگشت مجهز باشد، روشی امن و مطمئن برای قفل کردن گوشی است؛ بهتر است هر پنج انگشت خود را به تنظیمات اثر انگشت اضافه کنید. استفاده از رمزهای سخت و خلاقانه که فقط خودتان از آن سر در می‌آورید هم از دیگر روش‌های مطمئن قفل صفحه نمایش تلفن همراه هوشمند به شمار می‌رود.

در ضمن مطمئن باشید که قفل خودکار گوشی‌تان فعال باشد

۲- در استفاده از WiFi عمومی احتیاط کنید

بسیار پیش می‌آید که در محلی عمومی ناچار به استفاده از وای فای شوید. گزارشات زیادی مبنی بر دزدیده شدن اطلاعات شخصی توسط هکرها در استفاده از وای فای‌های عمومی ثبت شده است. بهتر است در استفاده از وای فای‌های عمومی با احتیاط رفتار کرده و از ارسال پیام‌های حاوی اطلاعات شخصی و انجام کارهای بانکی آنلاین خودداری کنید.

۳- به روز باشید

یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش امنیت گوشی هوشمند نصب به‌روزرسانی‌های مختلفی است که توسط شرکت‌های توسعه‌دهنده سیستم عامل منتشر می‌شود. ممکن است یک باگ امنیتی در اندروید یا آی او اس باشد که در به‌روزرسانی‌های جدید این خطا برطرف شده باشد. پس، از به‌روزرسانی گوشی خود غافل نباشید.

۴- رمز دو مرحله‌ای خود را فعال کنید

برای حساب گوگل، توییتر، اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و هر شبکه اجتماعی دیگری که استفاده می‌کنید، تایید رمز دو مرحله‌ای خود را فعال کنید. این کار تاثیر بسزایی در افزایش امنیت تلفن هوشمند شما خواهد داشت. در این صورت اگر هر کسی جز شما بخواهد وارد حسابتان شود، پیامکی برای شما ارسال می‌شود. شما به راحتی متوجه خواهید که کسی می‌خواهد وارد حسابتان شود و همچنین از ورود آن جلوگیری کنید. لطفا تایید رمز رو مرحله‌ای را جدی بگیرید و حتما آن را فعال کنید.

برای تایید رمز دو مرحله‌ای در واتس‌اپ می‌توانید ترفندهای پنهان واتس‌اپ را بخوانید.

۱۰ نکته برای افزایش امنیت گوشی هوشمند

۵- برنامه‌ها را از منابع معتبر دانلود و نصب کنید

از هر منبعی برنامه‌های خود را دانلود نکنید. برای اندرویدی‌ها بهترین جای دانلود برنامه گوگل پلی و برای آی او اسی‌ها اپ استور است. برنامه‌هایی که در گوگل پلی و اپ استور هستند مرتب چک شده و نرم افزارهای مخرب شناسایی و حذف می‌شوند. به همین دلیل برنامه‌هایی که در آنجا هستند از امنیت خوبی برخوردارند.

۶- لینک‌های ناشناس را باز نکنید

ممکن است پیامکی برای شما بیاید یا فردی ناشناس برای شما لینکی بفرستید. هرگز لینک‌ها ناشناس را باز نکنید. ممکن است با باز کردن آن لینک گوشی شما هک شود و اطلاعاتتان به سرقت برود.

۷- دسترسی برنامه‌های مختلف را چک کرده و برنامه‌های بی‌استفاده را پاک کنید

دقت داشته باشید که با نصب هر برنامه‌ای روی گوشی خود، یک سری امکان‌ها و دسترسی‌ها به آن می‌دهید. دسترسی‌های برنامه‌های مختلف را چک کنید. به عنوان مثال ممکن است برنامه‌ای داشته باشید که امکان دسترسی به پوشه‌ عکس‌های شما را داشته باشد، در صورتی که اصلا به آن نیازی ندارد. بهتر است به تنظیمات گوشی خود بروید و دسترسی آن برنامه را محدود کنید.

 اکثر برنامه‌ها به طور مرتب به روز رسانی می‌شوند و نقص‌های امنیتی خود را برطرف می‌کنند اما خیلی از آن‌ها هم به روز رسانی نمی‌شوند. بهتر است از شر برنامه‌هایی که از آن استفاده نمی‌کنید راحت شوید. هرچقدر اپلیکیشن‌های موجود در گوشی شما کمتر باشد، احتمال نفوذ به آن هم کمتر می‌شود.

۸- از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

اگر در گوشی خود اطلاعات مهمی دارید، بهتر است حتما از آن یک بک‌آپ داشته باشید. همچنین دقت کنید آن نسخه پشتیبان را هم در جای امنی نگهداری کنید. مکن است به هر دلیل گوشی شما گم شود یا توسط هکرها مورد حمله قرار بگیرد. بنابراین داشتن یک نسخه پشتیبان از اطلاعات شخصی‌اتان کار هوشمندانه‌ای است.

۹- وای فای و بلوتوث خود را خاموش نگه دارید

وقتی به وای فای و بلوتوث احتیاجی ندارید آن را خاموش کنید. این کار نه تنها باعث افزایش عمر باتری شما می‌شود بلکه گوشیتان هم امن‌تر نگه می‌دارد. وقتی بلوتوث گوشی روشن باشد، دائما در حال یافتن ارتباطات احتمالی است.

۱۰- مدیریت از راه دور گوشیتان را فعال کنید

این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که اگر گوشی شما ربوده شد، بتوانید اطلاعات شخصی خود را پاک کنید.

در گوشی‌های اندروید با Android Device Manager می‌توانید از راه دور موقعیت دستگاه را روی نقشه بیابید، صدای زنگ دستگاه را فعال كنید، رمز آن را تغییر دهید، پیام دلخواهتان را روی صفحه دستگاه به نمایش درآورید و حتی با استفاده از گزینه بازگشت به تنظیمات كارخانه، اطلاعات ذخیره شده روی حافظه دستگاه را پاك كنید.

در گوشی‌های آی او اس نیز با استفاده از Find my iPhone می‌توانید گوشی خود را از راه دور مدیریت کنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *