eSIM یا سیم کارت الکترونیکی چیست؟

eSIM یا سیم کارت الکترونیکی چیست؟

eSIM یا سیم کارت الکترونیکی یک تکنولوژی جدید است که خیلی‌ها اسمش را هم نشنیده‌اند. گوشی‌ها تنها ابزارهای هوشمندی نیستند که از سیم‌کارت استفاده می‌کنند. امروزه بسیاری از گجت‌های هوشمند هم امکان قرار دادن سیم کارت را دارند. اما سیم‌کارت‌های امروزی هم بیش از اندازه سایز بزرگی برای برخی گجت‌ها دارند و هم تمام نیاز ما را برآورده نمی‌کنند. به همین دلیل نسل جدیدی از سیم‌کارت‌ معرفی شد که هم معایب سیم‌کارت‌های قدیمی را نداشته باشد و هم امکان کاربرد گسترده‌تری داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود این تکنولوژی در آینده جایگزین سیم‌کارت‌های امروزی خواهد شد.

می‌توانید یادداشت روش‌های تبدیل سیم‌کارت اعتباری به دائمی را هم بخوانید.

eSIM یا سیم کارت الکترونیکی چیست؟ 1

سیم‌کارت‌های قدیمی

برای اینکه بگوییم eSIM چیست بهتر است ابتدا مروری بر سیم‌کارت‌های قدیمی داشته باشیم. در سیم‌کارت‌های قدیمی که ما از آن استفاده می‌کنیم، اطلاعات ما درون حافظه سیم‌کارت قرار گرفته و با یک شماره منحصر به فرد از طریق اپراتور اصلی قابل شناسایی است. این اطلاعات غیرقابل تغییر بوده و اگر آن را حذف کنیم سیم‌کارت غیرقابل استفاده خواهد شد. با وجود اینکه سایز سیم‌کارت‌هایی که ما از آن استفاده می‌کنیم با پیشرفت تکنولوژی کوچک و کوچک‌تر شده، باز هم در مقایسه با گجت‌های امروزی بزرگ هستند.

eSIM یا سیم کارت الکترونیکی

همچنین این سیم‌کارت‌ها حافظه‌ای درون خود برای ذخیره کردن پیامک و شماره تلفن مخاطبینمان دارند. سیم‌کارت‌های استاندارد حافظه‌ای بین ۸ تا ۲۵۶ کیلوبایت دارند که می‌توان بیش از ۲۵۰ شماره تلفن در آن ذخیره کرد. که البته امروزه و با وجود تلفن‌های هوشمند فعلی، وجود این حافظه اصلا قابل توجه نیست.

eSIM یا سیم کارت الکترونیکی چیست؟

در حقیقت eSIM نوعی سیم‌کارت داخلی درون گجت هوشمند شما است. eSIM «سیم جاسازی شده» (Embedded SIM) به این معنی است که سیم‌کارت با گجت یکپارچه شده است. eSIM قابل جدا شدن نیست و به عنوان بخشی از پردازنده روی مادربورد دستگاه جاسازی می‌شود. همچنین شما نمی‌توانید آن را حذف کنید یا از بین ببرید، چون بخشی از گجت هوشمند شما است.

این امکان روی گوشی‌های هوشمند جدیدی مثل گوگل پیکسل۴ و آیفون ۱۱ قرار دارد. جالب است بدانید برخی لپ تاپ‌های و ساعت‌های هوشمند مانند اپل واچ هم از این فناوری برخورداند. در آینده نیز گوشی‌های زیادی از این امکان استفاده خواهند کرد و کم‌کم سیم‌کارت‌های قدیمی را به کنار خواهند راند.

مزایا

eSIM یا سیم کارت الکترونیکی چیست؟ 2
  • بزر‌گ‌ترین مزیت eSIM‌ ابعاد کوچک آن است. نانوسیم‌کارت‌ها که کوچک‌ترین سیم‌کارت‌های امروزی هستند ۱۰۸/۲۴ مساحت دارند؛ این در حالی است که سیم‌کارت eSIM تنها ۳۰ میلی متر مربع مساحت دارد. به همین دلیل برای استفاده در گجت‌های پوشیدنی مانند ساعت هوشمند بسیار مناسب است. همچنین ابعاد بسیار کوچک‌ این سیم‌کارت ظرفیت استفاده از آن در دستگاه‌های اکوسیستم اینترنت اشیاء را هم محتمل می‌کند.
  • در گوشی‌های فعلی که از سیم‌کارت‌های کاغذی استفاده می‌شود، سخت‌افزارهایی برای نصب و قرار گرفتن سیم‌کارت وجود دارد. که همه این قطعات در صورت استفاده از سیم‌کارت الکترونیکی حذف خواهند شد. با حذف این قطعات امکان نصب قطعات جدید یا ساخت آن وسیله با ضخامت کمتر پیش روی طراحان قرار خواهد گرفت.
  • در سیم‌کارت‌های eSIM دیگر برای تغییر اپراتور یا تغییر شماره نیازی به تعویض سیم‌کارت نخواهید داشت و این کار به‌صورت مجازی انجام خواهد شد. به عنوان مثال وقتی وارد کشور دیگری می‌شوید، دیگر نیازی نخواهید داشت که یکی از سیم‌کارت‌های آن کشور را تهیه کنید.
  • همچنین شما می‌توانید به‌طور همزمان از چند اپراتور مختلف سرویس بگیرید؛ بدون اینکه نیاز داشته باشید از چند سیم‌کارت جداگانه استفاده کنید.
  • تغییر سیم‌کارت بسیار راحت خواهد بود. شما هی نیازی به وسایل جانبی نخواهید داشت.

معایب

اگر شما فردی باشید که چد تلفن جداگانه دارد، قطعا با این تکنولوژی جدید دردسرهایی برایتان ایجاد خواهد شد. چون این نوع سیم‌کارت‌ها را به راحتی نمی‌توان درآورد و درون گوشی جدیدی قرار داد. یا اگر مشکلی در گوشی‌اتان رخ دهد، می‌توانید از سیم‌کارتتان در دستگاه دیگری استفاده کنید اما این امکان در سیم‌کارت‌های eSIM وجود ندارد.

برای استفاده از سیم‌کارت eSIM علاوه بر اینکه گوشی شما باید از آن پشتیبانی کند، اپراتوری هم باید وجود داشته باشد که این خدمات را ارائه دهد. از اپراتورهای بین‌المللی که این سرویس را ارائه می‌دهند می‌توان به AT&T و T-Mobile اشاره کرد. همچنین اپراتورهای داخلی هم در حال آزمایش و بررسی روی این فناوری جدید هستند. معرف

البته فناوری جدیدتری به نام iSIM هم در این حوزه وجود دارد که به احتمال زیاد تحولات زیادی رو ایجاد خواهد کرد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *