SIP Phone چیست و چه مزایایی دارد؟

اهمیت ارتباطات و افزایش کمیت و کیفیت آن باعث شده است تا استفاده از SIP Phone یا تماس در بستر شبکه هر روز مخاطبان بیشتری پیدا کند. اما SIP Phone چیست و چه کاربردی دارد؟

SIP Phone چیست؟

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که برای کسب‌وکار خود نیاز به خط تلفن داشته باشید اما در محل شما امکان ارائه زوج سیم بابت تلفن ثابت آنالوگ وجود نداشته باشد، یا اینکه در حال حاضر خط تلفن داشته باشید اما شماره کنونی مناسب شما نباشد و یا بعد از مدتی قصد جابه‌جا شدن داشته باشید و امکان جابه‌جایی خط نباشد، یا حتی به چندین خط نیاز داشته باشید و نیاز به تقاضا برای هر خط به صورت جداگانه و همچنین مشکلات سیم‌کشی ممکن است برایتان آزار دهنده باشد.

در موارد یاد شده شاید استفاده از SIP Phone یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد. اما برای اینکه بدانید SIP Phone چیست و چه مزایایی دارد در ادامه با ما همراه باشید.

SIP Phone چیست؟

SIP یک پروتکل برای انتقال صدا در بستر اینترنت می‌باشد. این پروتکل را می‌توان قدرتمندترین راه ارتباطی در این زمینه دانست. کلیه‌ی محصولاتی که از پروتکل سیپ پشتیبانی می‌کنند می‌توانند به راحتی در بستر اینترنت با هم ارتباط برقرار نمایند.

SIP PHONE در واقع تلفن‌هایی هستند که از تکنولوژی VOIP برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. بنابراین SIP PHONE، تلفن‌هایی هستند که برای برقراری ارتباط از طریق شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند و افرادی که در محیط خود از اینترنت ADSL مخابرات استفاده می‌کنند می‌توانند با استفاده از این قابلیت یک یا چند خط را روی بستر اینترنت راه‌اندازی نمایند.

SIP Phone چیست؟

برای راه‌اندازی این سرویس و دریافت خط تلفن روی اینترنت علاوه بر مودم ADSL، به تجهیزات دیگری نیز نیاز دارید که می‌توانید به سه روش زیر این تجهیزات را تهیه و استفاده کنید:

۱. استفاده از تلفن IP

بر اساس تعداد خط تلفنی که تهیه کردید و یا مورد نیاز دارید، یک IP Phone با همان تعداد اکانت انتخاب کنید. با توجه به اینکه تلفن‌های تحت شبکه IP قابلیت تعریف تعداد متفاوتی اکانت SIP دارند می‌توانید این انتخاب را بر اساس نیازهای شرکت انجام دهید. می توانید از تلفن نرم‌افزاری یا Soft Phone که در رده‌ی تلفن‌های IP دسته‌بندی می‌شود نیز برای این کار استفاده کنید.

۲. مبدل VOIP یا همان ATA

با استفاده از این مبدل می‌توانید خطوط تلفن اینترنتی را به خط تلفن آنالوگ برای اتصال به گوشی تلفن معمولی تبدیل کنید. گیت‌وی های VOIP دارای ظرفیت‌های متفاوتی هستند که بر اساس تعداد خطوط مورد نیاز باید انتخاب شوند. برای اتصال خط اینترنتی به تلفن‌های معمولی باید از مبدل یا گیت‌وی FXS استفاه نمایید.

۳. استفاده از مرکز تلفن IP یا سرور VOIP

این روش برای مشترکین شرکت یا سازمانی است که میخواهند از چند خط تلفن اینترنتی برای تعدادی از کارمندان خود استفاده کنند. در این روش SIP PHONE ها به مرکز تلفن IP یا سرور VOIP متصل می‌شوند و کاربرانی که به این سانترال IP یا سرور متصل هستند از این خطوط استفاده می‌کنند.

SIP Phone چیست؟

مزایای استفاده از SIP Phone چیست؟

یکی از بزرگترین ظرفیت‌هایی که با راه‌اندازی این سرویس برای مشترکین فراهم شد تحت پوشش قرار گرفتن مناطقی بود که امکان ارائه خط از طریق مخابرات به علت تکمیل شدن ظرفیت کابلی یا سوییچ های مخابراتی مقدور نبود و به همین جهت مشترکین برای تهیه خط یا افزایش خطوط تلفن دچار مشکلاتی شده بودند. ارائه سرویس خط تلفن روی بستر اینترنت امکان فعال کردن چند خط تلفن را روی یک زوج سیم و استفاده توامان برای اینترنت و خط تلفن فراهم کرد و مشکلات بسیاری از مشترکین حقیقی و سازمانی را از این طریق رفع کرد.

به طور کلی درباره‌ی مزایای استفاده از SIP PHONE می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ارائه ی خدمات به مناطق مختلف و دارای محدودیت

یکی از مهم‌ترین مزایای تلفنهای سیپ را می‌توان ارائه‌ی خدمات به مناطقی دانست که به دلایل مختلف از تکمیل شدن ظرفیت کابلی یا سوئیچ‌های مخابرات امکان تهیه و استفاده از خطوط جدید تلفن وجود نداشت.

این کار باعث می‌شود تا مناطقی که به خوبی تحت پوشش قرار نگرفته‌اند از طریق SIP PHONEها به راحتی قابل استفاده باشند.

امکان فعال کردن چند خط به صورت همزمان

برای پاسخ قانع‌کننده‌تر به سوال «چرا SIP PHONE؟» بهتر است به سراغ یکی دیگر از مزایای این تلفن‌ها یعنی فعال کردن چند خط تلفن بر روی یک خط تلفن و یا زوج سیم برویم. با استفاده از این تکنولوژی افرادی که از طریق یک زوج سیم اینترنت ADSL دریافت نموده‌اند می‌توانند با راه‌اندازی خطوط مختلف از قابلیت SIP PHONEها استفاده نمایند.

کاهش هزینه‌ها از طریق کاهش کابل‌کشی

یکی دیگر از مزایایی استفاده از تلفن سیپ کاهش هزینه‌ها برای خرید تلفن‌ها به صورت فیزیکی و البته کاهش هزینه‌های سازمان به دلیل عدم نیاز به کابل‌کشی می‌باشد. زمانی که کابل‌کشی در محیط انجام نشود، نظم بیشتری مشاهده می‌شود که این خود می‌تواند یکی از مزایای استفاده از SIP PHONE برای مشتریان باشد.

علاوه بر این با مالکیت دائمی خطوط، زمانی که شرکت یا سازمان به مکان جدید منتقل شود لازم نیست هزینه‌های اضافی برای انتقال تجهیزات پرداخت شود و به راحتی می توان از آن در محیط جدید نیز استفاده نمود.

کیفیت برقراری تماس

اصلی‌ترین دلیلی که می‌تواند باعث استقبال از این تکنولوژی در محیط‌های مختلف شود، کیفیت بسیار بالای انتقال صدا در آن است. این کیفیت بسیار بالا به خصوص برای سازمان‌هایی که از قطع و وصل شدن تماس در هنگام برقراری تماس با خطوط عادی به ستوه آمده‌اند می‌تواند بسیار پراهمیت باشد. دلیل اصلی کیفیت بالای SIP PHONE ها استفاده از بستر شبکه برای برقراری تماس می‌باشد. انعطاف‌پذیری و امنیت بالاتر نیز از جمله دیگر مزایای استفاده از این تلفن‌ها هستند.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *