VoLTE یا سرویس تماس از طریق شبکه LTE چیست؟

تمامی اپراتورها به دنبال افزایش کیفیت صدای تماس‌های صوتی‌شان هستند. VoLTE روشی یکپارچه برای خلق، تدارک و مدیریت خدمات صوتی، تصویری و پیام‌رسانی سرعت‌بالا در یک شبکه‌ی بی‌سیم 4G فراهم می‌کند و از این طریق امکان یک تماس پرسرعت و با کیفیت را فراهم می‌کند.

VoLTE چیست؟

حتما شما هم تجربه کرده‌اید که هنگام تماس صوتی و مکالمه با دیگران اینترنت خط شما قطع شود؛ این به این دلیل است که حتی با وجود پشتیبانی تلفن همراهتان از فناوری 4G یا همان LTE، تماس بر روی شبکه 3G یا 2G برقرار می‌شود. سرویس تماس از طریق شبکه LTE یا Voice over Long-Term Evolution امکان برقراری تماس بر بستر LTE را فراهم می‌کند که نه‌ تنها باعث سوییچ شبکه و قطع اتصال اینترنت شما در هنگام تماس نخواهد شد بلکه مزایای فراوانی هم دارد.

با اینترنت 6G از زندگی جلو بزنید.

مزایای تماس بر بستر شبکه LTE

کیفیت بهتر صدا

احتمالا متوجه کیفیت بهتر تماس صوتی در پیام‌رسان‌هایی مثل واتسپ نسبت به تماس معمولی شده‌اید. مزیت اصلی VoLTE کیفیت تماس صوتی بسیار بیشتر نسبت به تجربه ارتباطات صوتی در 2G و 3G است. در شبکه 4G دیتا به مراتب با سرعت بیشتری منتقل می‌شوند و این سرعت بالا امکان تجربه کیفیت HD را می‎دهد.

بهبود پوشش و اتصال

سرعت اتصال تماس‌ها در VoLTE تا دوبرابر سریع‌تر از 3G و 2G است. باندهای فرکانسی مورد استفاده در این شبکه توانایی نفوذ بیشتری در موانع دارند. همچنین با فراگیر شدن 4G و استفاده کمتر از 2G/3G برخی از طیف‌های فرکانسی آن‌ها برای افزایش ظرفیت شبکه‌های 4G به کار می‌روند.

VOLTE

هزینه برابر

تماس با کیفیت HD بر بستر شبکه 4G هزینه بیشتری برای کاربران ندارد و هزینه اضافه‌ای برای شما منظور نخواهد شد.

باتری بیشتر

هنگام برقرای تماس بدون استفاده از VoLTE تلفن همراه باید مدام بین شبکه‌های 2G، 3G و 4G در جست‌وجوی سیگنال باشد و این کار باعث استفاده بیشتر از باتری می‌شود. با استفاده از این سیستم تا ۴۰ درصد عمر باتری گوشی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

تماس تصویری

از لحاظ تئوری برقرار تماس ویدئویی، همانند اتفاقی که در اسکایپ می‌افتد، در شبکه 4G امکان‌پذیر است؛ با این تفاوت که در این حالت شما تنها از شماره تلفن خود و برنامه اصلی تماس گوشی خود استفاده می‌کنید و دیگر نیازی به نصب برنامه‌های مخصوص تماس ویدئویی و ایجاد حساب کاربری در آن‌ها ندارید. دیگر برقراری تماس ویدئویی وابسته به این نخواهد بود که هر دو طرف تماس یک برنامه مشترک را نصب کرده باشند و می‌توانید از هر شخصی که به VoLTE دسترسی دارد تماس دریافت کنید. همچنین علاوه‌ بر تماس تصویری، قابلیت این وجود دارد که سرویس‌های دیگری مانند انتقال فایل، ترجمه همزمان زبان و صندوق پستی تصویری جزو امکانات ذاتی گوشی‌ها و شبکه‌‌های اپراتورها شوند.

VoLTE در ایران

در ایران دو اپراتور ایرانسل و همراه اول امکان تماس از طریق شبکه LTE را می‌دهند.

VOLTE

ایرانسل

ایرانسل در حال حاضر امکان تماس صوتی با کیفیت HD را برای گوشی‌های هوآوی و سامسونگ S8+/S8 تقریبا در سراسر کشور فراهم کرده است.

برای استفاده از این سرویس در اپراتور ایرانسل باید:

  • گوشی شما از سرویس VoLTE پشتیبانی کند.
  • سیم‌کارت 4G یا NFC ایرانسل داشته باشید. برای اطمینان از 4G بودن سیم‌کارت خود یا ثبت درخواست تبدیل سیم‌کارت به یوسیم، #۳۴*۵۵۵* را شماره‌گیری کنید.
  • آخرین نسخه سیستم‌عامل روی گوشی شما نصب شده باشد.
  • در قسمت تنظیمات (Settings) گوشی خود، گزینه VoLTE را فعال کرده باشید.

وقتی در مناطق تحت پوشش شبکه 4G باشید، آیکون VoLTE در بالای صفحه گوشی شما نمایان می‌شود که نشان می‌دهد شما می‌توانید از این سرویس استفاده کنید.

همراه اول

برای برقراری تماس روی شبکه LTE با اپراتور همراه اول باید:

  • دارای تلفن همراه با سیستم عامل Android 8 و بالاتر، سیستم عامل iOS 13 و بالاتر یا گوشی‌های مندرج در سایت همراه اول باشید.
  • به منظور استفاده از VoLTE همراه اول، بایستی سیم کارت USIM داشته باشید.

فعال‌سازی سرویس تماس از طریق شبکه LTE

VOLTE
  • هوآوی: مسیر Settings > More > Mobile Network را بپیمایید و گزینه VoLTE Calls را فعال کنید.
  • سامسونگ: مسیر Settings > Connection > Mobile Network را بپمایید و گزینه VoLTE Calls را فعال کنید.



دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *