انواع پلاک خودروها در ایران

در این مطلب به معرفی انواع پلاک خودروها در ایران خواهیم پرداخت.

احتمالا شما نیز تاکنون در خیابان‌ها و رفت‌وآمد با خودروهایی با پلاک‌های گوناگون برخورد داشته‌اید و این سوال در ذهنتان شکل گرفته که این پلاک‌ها چه معنایی دارند و متعلق به کدام دسته‌، ارگان و یا نهاد هستند. هرچند تشخیص معنای بعضی از این پلاک‌ها، مانند پلاک‌های زرد با حروف «ت» که متعلق به تاکسی‌ها هستند آسان‌تر است اما این قضیه درباره همه آنها صدق نمی‌کند. اگر می‌خواهید با انواع پلاک خودروها در ایران آشنا شوید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

معرفی انواع پلاک‌ خودروها

پلاک‌های سفید

بیشترین تعدادی پلاکی که در کشور تردد می‌کند مربوط به پلاک‌های سفید یا شخصی است. خودرو‌های پلاک سفید به سه دسته تقسیم می‌شوند.

انواع پلاک خودروها در ایران

پلاک‌های عادی: خودرو‌های پلاک سفید با حروف الفبا به جز «گ»، خودرو‌های شخصی هستند که روزانه شمار زیادی از آن‌ها در کشور در حال تردد هستند و طبیعی است که بیشترین تعداد پلاک خودرو نیز مربوط به این نوع باشد.

پلاک‌های ویژه معلولین و جانبازان: پلاک سفید با نشانه ویلچر نیز متعلق به افراد جانباز و معلول است که تعدادشان زیاد نیست. این پلاک کاملا شبیه به پلاک ملی شخصی صادر می‌شود و تنها تفاوتش در این است که در آن به جای حروف از نماد ویژه معلولین و جانبازان استفاده شده ‌است. این پلاک در برخی سامانه‌ها مانند تاکسی‌های اینترنتی یا سامانه‌های مربوط به عوارض خودرو – که از نماد استفاده نمی‌کنند- به صورت حرف «ژ» نیز نمایش داده می‌شود. در این پلاک سرشماره ۱۱ تا ۴۹ برای افراد جانباز و سرشماره ۵۱ تا ۹۹ برای افراد معلول در نظر گرفته شده است.

پلاک‌های گذرموقت: پلاک‌های سفید که دارای حرف «گ» هستند نیز متعلق به خودرو‌های گذر موقت هستند و پلاکشان هم پلاک گذر موقت است. این پلاک برای خودروهایی طراحی شده‌است که از خارج از کشور و یا از مناطق آزاد تجاری وارد شهرها می‌شوند و برای آن‌ها مهلت محدودی مشخص شده‌است. در این پلاک از حرف گ استفاده می‌شود و یک تاریخ نیز در قسمت پایینی کادر مربع‌شکل به پلاک اضافه شده‌است.

پلاک‌های زرد

خودرو‌های با پلاک‌ زرد نیز به سه دسته‌ی تاکسی‌ها، خودروهای عمومی و ادوات کشاورزی تقسیم می‌شوند.

انواع پلاک خودروها در ایران

تاکسی‌ها: این پلاک‌ها متعلق به ناوگان تاکسی‌رانی کشور بوده و تقریبا شبیه به پلاک خودرو‌های عادی هستند. با این تفاوت که رنگ آن‌ها زرد بوده و حرف الفبای آن‌ها «ت» است، همچنین در بالای حرف ت در این پلاک‌ها عبارت TAXI نیز درج شده است.

خودروهای عمومی: پلاک‌های زرد با حرف «ع» مخصوص سازمان حمل و نقل عمومی هستند و به خودروهای حمل‌ونقل عمومی مانند تریلی‌ها، وانت‌بارها، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و… تعلق دارند

ماشین‌آلات کشاورزی: پلاک‌های زرد رنگ با حرف «ک» متعلق به خودرو‌های ادوات کشاورزی هستند. احتمال اینکه این پلاک‌ها را در خیابان ببینید زیاد نیست.

پلاک‌های قرمز

پلاک‌های قرمز مربوط به خودروهای دولتی هستند و به دو دسته‌ تقسیم می‌شوند: پلاک قرمز با حرف «الف» که متعلق به خودرو‌های دولتی هستند و طبق قانون استفاده شخصی از آن‌ها غیرمجاز است. و پلاک قرمز با عبارت «تشریفات» که مخصوص خودروهای تشریفات دولتی است.

انواع پلاک خودروها در ایران

پلاک‌های سبز

پلاک‌های سبز نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند:

انواع پلاک خودروها در ایران
  • پلاک‌های سبز با حرف «پ»، که مخصوص خودروهای نیروی انتظامی، پلیس آگاهی و راهنمایی و رانندگی می‌باشند.
  • پلاک‌های سبز با حرف «ث» که متعلق به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران هستند.

پلاک‌های آبی

پلاک‌های آبی نیز چهار نوع مختلف هستند که می‌توان آن‌ها را به دو دسته‌ی کلی تقسیم کرد:

انواع پلاک خودروها در ایران
  • پلاک‌های آبی با حروف «ف» و «ز» که به ترتیب متعلق به «ستاد کل نیروی‌های مسلح» و «وزارت دفاع» هستند.
انواع پلاک خودروها در ایران
  • پلاک‌های سیاسی مخصوص خودروهای سفارت‌ها که فقط کارکنان شاغل در سفارت می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. صاحبان این خودروها بدون عوارض واردات خودرو می‌توانند خودرو خود را وارد کنند. حرف میانی در این پلاک‌ها به دو صورت D (برای دیپلمات‌ها) و S (برای خدمات سفارت‌خانه‌ها) است.

علاوه بر پلاک‌های اشاره شده در بالا می‌توان به پلاک‌های خاکی رگ با حرف ش که متعلق به خودروهای ارتشی است و همچنین پلاک‌های مناطق آزاد تجاری اشاره کرد.

انواع پلاک خودروها در ایران

این پلاک‌ها به شکل مستطیل بوده و برخلاف سایر پلاک‌های مورد استفاده اندازه آن‌ها به صورت استاندارد آمریکایی (پلاک‌های استاندارد آمریکایی با ۱۲ اینچ طول و ۶ اینچ عرض) است. در سمت راست و قسمت بالای آن عدد پنج‌رقمی به فارسی و در قسمت پایین آن عدد پنج‌رقمی به لاتین نوشته شده و در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در آن نشان منطقه آزاد تجاری و نام آن به لاتین نوشته شده ‌است.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *