پس از سرقت پلاک خودرو چه باید کرد؟

سرقت پلاک خودرو یکی از اتفاقات بدی است که ممکن است برای هرکس پیش بیاید. این مسئله در سالهای اخیر بیشتر از قبل نیز به چشم می‌آید، اما سوال اینجاست که چنان‌چه روزی متوجه سرقت پلاک خودروی خود و یا حتی گم ‌شدن آن شدیم، چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ در این مطلب سعی کرده‌ایم تا به این سوال پاسخ دهیم که در صورت سرقت پلاک خودو چه اقداماتی باید انجام دهید.

سرقت پلاک خودرو

اعلام سرقت پلاک خودرو

نخستین گام در پیگیری پلاک مفقودی خودرو، اعلام سرقت پلاک خودرو به مراجع انتظامی است. برای اینکار می‌توانید به مرکز تعویض پلاک استان خود مراجعه کنید و در غرفه‌ای که در آنجا برای کارهای مربوط به اداره آگاهی در نظر گرفته شده است، سرقت پلاک خودرو خود را به همراه یک تعهدنامه کتبی اعلام کنید. پس از انجام این کار مسئول مربوطه شماره پلاک مفقودی را ثبت و اصطلاحاً آن را وارد لیست سیاه می‌کند.

سرقت پلاک خودرو

از لحظه ورود یک شماره پلاک به لیست سیاه، سرقتی‌ بودن آن در سیستم پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام می‌شود و مالک اصلی پلاک، دیگر مسئول سوءاستفاده‌های احتمالی از آن نخواهد بود. البته بد نیست این نکته را نیز بدانید که اگر تنها یکی از پلاک‌های خودرو گم‌ شده باشد، مالک باید پلاک دیگر را نیز تحویل پلیس دهد.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که در شهرستان‌ها قضیه کمی متفاوت است؛ زیرا دفاتر تعویض پلاک شهرستان‌ها فاقد غرفه آگاهی هستند و لازم است که مالک، جهت اعلام مفقودی یا سرقت پلاک خودروی خود، به اداره پلیس آگاهی شهرستان مراجعه کند. البته اگر تنها یکی از پلاک‌های خودرو مفقود شده باشد، مراجعه به پلیس آگاهی ضرورت ندارد و می‌توان این مرحله را در یکی از کلانتری‌ها نیز انجام داد.

سرهنگ علی محمدی، رییس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور در خصوص پلاک‌های مفقودی یا سرقت شده می‌گوید: هر یک از شهروندانی که پلاک وسیله نقلیه‌شان مفقود یا سرقت شده باید قبل از هر اقدامی به پلیس آگاهی مفقودی یا سرقت پلاک را گزارش دهد. شهروندان می‌توانند با حضور در مراکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا و ارائه مدارک مورد نیاز برای گرفتن پلاک‌شان اقدام کنند.

وی همچنین اضافه می‌کند:‌ افراد در صورت مفقود یا سرقت پلاک خودروی خود باید همراه وسیله نقلیه خود به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنند. ارائه اصل اسناد خودرو اعم از کارت و سند مالکیت الزامی است. همچنین ارائه اصل مدرک احراز هویت اعم از شناسنامه جدید یا کارت ملی نیز الزامی است.

سرقت پلاک خودرو

دریافت پلاک جدید

مرحله بعد در جریان پیگیری سرقت پلاک خودرو، دریافت شماره پلاک جدید است، زیرا پلاک قبلی به‌محض ورود به لیست سیاه پلیس، برای همیشه غیرقابل‌استفاده می‌شود و حتی اگر خود مالک نیز آن را پیدا کند، باید آن را جهت امحا به پلیس راهنمایی و رانندگی تحویل دهد.

مراحل دریافت شماره پلاک جدید بعد از سرقت پلاک خودرو نیز درست مانند مراحل دریافت پلاک برای یک خودروی جدید است. برای این کار، باید مالک خودرو ضمن به‌ همراه‌ داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی خود، برگ سبز و کارت شناسایی خودرو، معاینه فنی (برای خودروهایی با عمر بیش از چهار سال) و اسناد مربوط به احراز محل سکونت، به مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کند.

بعد از انجام روال اداری، خودرو توسط کارشناسان فنی پلیس راهنمایی و رانندگی بازدید می‌شود و در صورت تأیید اصالت آن، شماره پلاک جدید به خودرو تخصیص داده و روی آن نصب می‌شود. کارت خودرو نیز مجدداً طبق شماره پلاک جدید صادر شده و به آدرس مالک ارسال خواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت مجدد پلاک

  • حضور مالک به همراه وسیله نقلیه درمرکز تعویض پلاک
  • ارائه اصل اسناد خودرو (کارت-سند مالکیت)
  • ارائه اصل مدرک احراز هویت (شناسنامه جدید یا کارت ملی)
  • ارائه مدارک احراز محل سکونت مالک
  • ارائه برگ عدم خلافی
  • پرداخت وجه پلاک برابر تعرفه
  • ارائه اصل بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر
  • ارائه اصل کارت معاینه فنی معتبر




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *