اینترنت 5G و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

اینترنت 5G نسل پنجم شبکه تلفن همراه است که می‌توان آن را تکامل یافته نسل چهارم و نسل‌های قبلی شبکه تلفن همراه دانست. علاوه بر سرعت بالا، با امکاناتی که دارد می‌تواند زندگی آدمی را متحول ‌کند. هنوز این نسل از اینترنت همه‌گیر نشده اما کم کم در حال جهانی شدن است.

در ادامه با ما همراه باشید تا بگوییم این فناوری از کجا پدید آمده، چه کاربردی دارد و با چه وسایلی می‌توانیم از آن استفاده کنیم. همچنین با هم بررسی می‌کنیم که ادعای ضرر امواج 5G بر سلامت انسان چقدر می‌تواند صحت داشته باشد.

اینترنت 5G

پیدایش اینترنت 5G

جالب است بدانید از سال 2013 برخی از شرکت‌های کشورهای پیشرفته کار بر روی اینترنت نسل پنجم را آغاز کرده‌اند. هدف برخی از شرکت‌های مخابراتی تجاری سازی این نسل اینترنت در سال 2020 بوده است. اما به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، در حال حاضر این اینترنت صرفا در برخی از شهرهای کشورهای توسعه یافته در دسترس کاربران قرار دارد.

به گزارش مؤسسه‌ پژوهشی Omdia، کره‌ جنوبی در برقراری و توسعه‌ی اینترنت 5G در سطح کشور همچنان در صدر جدول حضور دارد. کشورهایی نظیر سوئیس و کویت هم در رده‌ی دوم و سوم جای گرفته‌اند.

کاربردهای فناوری 5G

به طور کلی فناوری 5G سه کاربرد مهم دارد:

توسعه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

اینترنت 5G و هرآنچه باید در مورد آن بدانید 1

این یک کاربرد هیجان‌انگیز برای هوشمند شدن بیشتر شهرهای پیشرفته محسوب می‌شود. با این نسل از فناوری امکان اتصال گجت‌های مختلف با سرعت و کیفیت بالا به اینترنت تحقق می‌یابد. مثال آن هم خوردروهای بدون سرنشین هستند که نیاز به اتصال و سرعت بالای اینترنت دارند.

توسعه و بهبود پهنای باند

از قابلیت‌های این فناوری ظرفیت بسیار بالای آن است. فرض کنید در مکانی شلوغ هستید و سرعت اینترنت شما بسیار افت کرده. در اینترنت 4G اگر تعداد گجت‌ها از یک عددی بیشتر شود، شبکه با مشکل روبه‌رو خواهد شد. این در حالی است که اینترنت  5G در هر کیلومتر مربع توانایی پشتیبانی از 1 میلیون گجت را دارد.

نرخ تأخیر بسیار پایین در اتصال به دستگاه‌ها و ارسال داده‌های مختلف

برای مثال وقتی شما بر روی ویدیو برای پخش کلیک می‌کنید، ابتدا درخواستی برا شبکه ارسال شده و سپس آن ویدیو برای شما پخش می‌شود.اینترنت 5G سرعت این پروسه را به حداکثر رسانده تا اجرای دستورات شما در کمترین زمان ممکن اجرا شود.

این فناوری در قابلیت‌ها در بازی‌های واقعیت مجازی و جراحی از راه دور فوق‌العاده است.

سرعت اینترنت 5G

سرعت اینترنت 5G یک گیگابیت در ثانیه برای هر کاربر است. اگر بخواهیم متوجه سرعت بالای این فناوری شویم کافی است آن را با اینترنت 4G LTE مقایسه کنیم. خوب است بدانید که سرعت دانلود سریع‌ترین اینترنت 4G در آمریکا، به‌طور میانگین ۱۹.۴۲ مگابیت بر ثانیه است.

جالب است بدانید اولین مودم 5G ساخت شرکت کوالکام، سرعتی معادل 5 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند. این سرعت 257 برابر سریع‌تر از پرسرعت‌ترین شبکه LTE در آمریکا است. این در صورتی است که رکورد سرعت اینترنت 1 گیگابیت بر ثانیه متعلق به گوگل فیبر (Google fiber) بوده.

البته این سرعت مربوط به اولین نسل تراشه‌هاست. قطعا در نسل‌های بعدی تراشه‌های آینده سرعت‌های بالاتری را هم بتوانند پشتیبانی کنند.

اینترنت 5G بر روی گوشی‌های تلفن همراه

تلفن‌های هوشمندی که در بازار فعلی ایران وجود دارند فقط اینترنت 4G و 3G را پشتیبانی می‌کنند. برای بهره‌مندی از تمام امکانات اینترنت 5G باید تلفن همراه هوشمندی که این فناوری را پشتیبانی کند خریداری کنید. امروزه شرکت‌های تولید موبایل، گوشی‌هایی تولید کرده و در بازار عرضه می‌کنند که این اینترنت را پشتیبانی می‌کند.

البته تا هنگامی که زیرساخت‌های لازم برای چنین اینترنتی وجود نداشته باشد گوشی مجهز به فناوری 5G قادر نخواهد بود به کاربر سرویس لازم را بدهد.

اینترنت 5G و تأثیر آن بر سلامت

برخی معتقدند امواج اینترنت 5G برای سلامتی انسان ضرر دارد و باعث ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شود. اگر به خاطر داشته باشید این حرف‌ها زمانی که وای‌فای خانگی گسترش یافت و با گسترش تلفن‌های همراه هوشمند نیز زده شد.

بیش از هر چیز باید موضوع را از افرادی که در این زمینه تخصص دارند پیگیری کرد. فیزیکدانان‌ و کسانی که در مورد امواج رادیویی تحقیق و پژوهش می‌کنند مناسب‌ترین افرادی هستند که می‌توانیم از آنان صحت این موضوع را جویا شویم. راستش جواب این پرسش را باید از فیزیکدان‌ها پرسید نه پزشکان!

شایان ذکر است که تحقیقات علمی، هنوز تاثیر این امواج بر سلامتی انسان را اثبات نکرده‌اند.

اینترنت 5G در ایران

ایرانسل اولین و فعلا تنها اپراتور تلفن همراه کشور بوده که اینترنت 5G را وارد ایران کرده است. جالب است بدانید هنگام رونمایی از این فناوری خبرنگاران توانستند سرعت 1.5 گیگابیت بر ثانیه را با گوشی‌های موجود در بازار ایران ثبت کنند.

به گفته معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات تا چند سال آینده این فناوری فقط در اختیار اهل فن و متخصصان حوزه IT است و تا رسیدن به توسعه و فراگیر شدن آن در کشور راه بسیاری وجود دارد.

خوب است بدانید توسعه اینترنت 5G با گذشت زمان باعث از بین رفتن اینترنت سیمی خواهد شد. دولت‌ها باید هزینه‌های زیادی را برای توسعه اینترنت 5G بپردازند به همین دلیل این اینترنت در آغازگران خواهد بود. اما به تدریج این نسل از فناوری جایگزین نسل‌های قدیمی‌تر خواهد شد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *