تفاوت اینترنت 4G و 5G به زبان ساده

در این مطلب به بررسی تفاوت اینترنت 4G و 5G خواهیم پرداخت

تفاوت اینترنت 4G و 5G به زبان ساده

قبلا در وبلاگ خریدشارژ درباره اینترنت 5G و نحوه‌ی عملکرد آن صحبت کرده بودیم و اماکنی که می‌توانید در آن‌ها به اینترنت 5G دسترسی داشته باشید را معرفی کرده بودیم. همچنین در این مطلب درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از اینترنت 5G نیز توضیح داده بودیم. اما تفاوت اینترنت 4G و 5G چیست و هرکدام چه مزیت‌ها و معایبی دارند؟ در ادامه با بررسی تفاوت اینترنت 4G و 5G به زبان ساده با ما همراه باشید.

تفاوت اینترنت 4G و 5G

شبکه‌ی 3G با تاخیری حدودا ۱۴ ساله وارد کشور شد و پس از مدت کوتاهی نیز، اینترنت نسل چهار و ۴.۵ جایگزین آن شد. در نسل چهارم شاهد افزایش چشم‌گیر سرعت اینترنت نسبت به نسل پیشین بودیم و برای نخستین بار سرعت اینترنت همراه از بسیاری از اینترنت‌های خانگی فراتر رفت. پس از گذشت حدود ده سال از ظهور اینترنت 4G حالا مدتیست که این تکنولوژی در حال جایگزین شدن با شبکه 5G است.مسلما این پیشرفت نیز مانند نسل‌های پیشین با افزایش سرعت اینترنت همراه خواهد بود و شاید همین مورد را بتوان اصلی‌ترین تفاوت اینترنت 4G و 5G دانست، اما به طور کلی تفاوت اینترنت 4G و 5G در چیست؟

سرعت اینترنت

همان‌طور که اشاره کردیم بزرگ‌ترین تفاوت اینترنت 4G و 5G در سرعت آن‌هاست، سرعت اینترنت 5G به طور میانگین به بیش از یک گیگابیت در ثانیه می‌رسد، هرچند اپراتور ایرانسل در دی ماه ۹۹ موفق شد در شبکه 5G خود به سرعت ۲.۵ گیابایت در ثانیه نیز برسد. برای اینکه بهتر متوجه تفاوت این دو فناوری شویم کافی است این سرعت را با سرعت اینترنت 4G LTE مقایسه کنیم. میانگین سرعت اینترنت 4G در کره جنوبی که سریع‌ترین شبکه را دارد ۵۰ مگابایت بر ثانیه و میانگین سرعت در کشور آمریکا ۲۰ مگابایت بر ثانیه است. بنابراین می‌توان گفت سرعت اینترنت در نسل پنجم تا صد برابر سریع‌تر از نسل چهارم است.

تفاوت اینترنت 4G و 5G به زبان ساده 1

تأخیر پایین

یکی دیگر از مزایای دیگر اینترنت نسل پنجم، پینگ یا تأخیر بسیار پایین‌تر آن نسبت به نسل چهارم است. زمان تأخیری که اینترنت‌های 4G دارند چیزی برابر تا ۴۰ تا ۶۰ میلی‌ثانیه است اما این زمان تأخیر در اینترنت 5G حداکثر 10 میلی‌ثانیه است. هرچند این تفاوت برای کاربران عادی کاربرد خاصی ندارد و تغییر محسوسی در پی ندارد اما همین زمان اندک نیز در برخی موارد از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور مثال اگر گیمر حرفه‌ای باشید داشتن پینگ پایین اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت. همچنین یکی از کاربردهای اصلی 5G، استفاده‌ از آن در اینترنت اشیا است و به طور مثال داشتن اینترنت با تاخیر پایین برای ماشین‌های خودران امری حیاتی محسوب می‌شود.

پوشش شبکه

یکی دیگر از موارد مهم در تفاوت اینترنت 4G و 5G، تفاوت در پوشش شبکه‌ی آن‌هاست. فرکانس مورد استفاده در شبکه 5G با فرکانس مورد استفاده در شبکه 4G متفاوت بوده و امواج شبکه 5G از فرکانس بالاتر و طول موج پایین‌تری نسبت به شبکه 4G برخوردارند. این فرکانس بالا و طول موج پایین باعث پوشش کم‌تر شبکه‌ی 5G شده و به همین دلیل فرستنده‌های 5G را به جای برج‌های بلند و با فواصل طولانی باید در مکان‌هایی نزدیک به زمین و با فواصل کمتر نصب کرد.

همچنین امواج 5G توانایی عبور از موانعی مانند درخت، دیوار و… را ندارند و برای رفع این مشکل باید از تقویت‌کننده‌ها استفاده کرد و یا در اماکنی مانند پاساژ‌ها، ورزشگاه‌ها و فرودگاه‌ها، فرستنده‌های 5G را در محیط‌های داخلی نصب کرد.

تفاوت اینترنت 4G و 5G به زبان ساده 2

تلفن‌های پشتیبانی کننده

فناوری 5G در کشور‌های پیشرفته به مرور در حال همه‌گیر شدن است و با گذشت زمان تعداد تلفن‌های پشتیبانی کننده از این تکنولوژی نیز افزایش می‌یابند. تا مدتی پیش این تکنولوژی در انحصار گوشی‌های پرچمدار کمپانی‌ها بود اما به مرور گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده نیز در حال مجهز شدن به تکنولوژی 5G هستند. در حال حاضر نمی‌توان زمان دقیقی برای همه‌گیر شدن تکنولوژی 5G معین کرد اما شاید بتوان گفت تا همه‌گیر شدن این فناوری در ایران حداقل به دو سال زمان نیاز است.

علاوه بر این، در حال حاضر گوشی‌های دارای این فناوری نیز از قیمت نسبتا بالاتری به نسبت سایر تلفن‌های همراه برخوردارند. بنابراین در هنگام خرید گوشی جدید بد نیست این موارد را نیز در نظر داشته باشید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *