ساعت اوج مصرف چیست و چه زمانی است؟

به‌روز رسانی‌شده در ۱ اسفند ۱۴۰۰

احتمالا عبارت ساعت اوج مصرف یا پیک مصرف به گوش شما نیز خورده است. اما این اصطلاح که معمولا برای مصرف برق استفاده می‌شود به چه معناست و چه زمانی را شامل می‌شود؟

ساعت اوج مصرف چیست و چه زمانی است؟

ساعت اوج مصرف چیست؟

هر ساله همزمان با قطعی‌های مکرر برق، اصطلاح ساعت اوج مصرف را نیز زیاد می‌شنویم و مسئولین همواره از مردم می‌خواهند در این ساعات از استفاده از وسایل پرمصرف خودداری کرده و در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، اما برای بسیاری این سوال به وجود می‌آید که ساعت اوج مصرف چیست و چه زمانی است؟

به زبان ساده ساعت اوج مصرف (پیک مصرف) به ساعاتی از روز گفته می‌شود که میزان استفاده از انرژی برق درکل کشور در بالاترین حد خود قرار دارد. به دلایلی مانند استفاده از وسایل سرمایشی، ساعت کاری ادارات و کارخانه‌ها، استفاده از لوازم روشنایی و… ساعاتی از روز هستند که در آن‌ها مصرف برق به بالاترین مقدار خود می‌رسد که این ساعات در فصل‌های مختلف متفاوت‌اند. مصرف برق در این ساعات فشار بیشتری بر روی شبکه توزیع برق آورده و هزینه بیشتری نیز برای مشترکین در پی خواهد داشت.

ساعت اوج مصرف چه زمانی است؟

پیک مصرف برق در فصل‌های مختلف سال و با توجه به مدت روشنایی روزانه و دمای هوا متفاوت است. ساعات اوج مصرف برق در فصل زمستان از ساعت ۱۱ تا ۱۳ و همچنین ۱۷ تا ۲۳ اعلام شده و توصیه می‌شود مردم در این ساعت‌ها از مصرف بی‌رویه برق خودداری کنند.

البته شرکت توانیر معمولا ساعات اوج مصرف در فصل‌های مختلف هر سال را تعیین می‌کند از همین رو اگر نیاز به اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه داشته باشید می‌توانید اخبار مرتبط با این موضوع را دنبال کرده و از اخبار آن مطلع شوید.

ساعت اوج مصرف چیست و چه زمانی است؟

در همین راستا مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، درباره‌ ساعت پیک مصرف گفت: ساعت اوج مصرف از ساعت ۱۱ شروع شده و تا ساعت ۲۳ ادامه دارد و مردم با رعایت مصرف در این ساعت ها علاوه بر کاهش مصرف برق می توانند هزینه برق خود را نیز مدیریت کنند.

او ادامه داد: بهتر است مردم در این ساعات از به‌کارگیری لوازم پرمصرف خودداری کرده و استفاده از این وسایل را به ساعت‌های انتهایی شب یا صبح‌ها منتقل کنند و به این ترتیب هزینه‌های خود را کاهش دهند.

وی همچنین استفاده از دورکند کولرهای آبی درساعت اوج مصرف و تنظیم دمای کولرهای گازی بر روی دمای آسایش را راهکارهای دیگر در مدیریت مصرف در ساعت های اوج مصرف برشمرد.

ساعت اوج مصرف چیست و چه زمانی است؟ 1

از آنجایی که برق نیروگاه‌ها قابلیت ذخیره‌سازی ندارد، برای تأمین نیروی برق مورد نیاز در ساعت اوج مصرف برق نیاز به سرمایه‌گذاری‌‌های کلان برای احداث نیروگاه‌های جدید است که تنها چند ساعت در شبانه‌روز به تولید برق بپردازند. بنابراین برق تولید شده توسط این نیروگاه‌ها بسیار گران تمام می‌شود به همین خاطر در دنیا به سمت مدیریت مصرف برق در ساعات پیک می روند.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *