در صورت به‌هم خوردن صحنه تصادف چه باید کرد؟

گاهی صحنه تصادف باعث مسدود شدن راه و آزار رساندن به شرکت بیمه می‌گردد؛ بنابراین افراد باید صحنه تصادف را به هم بزنند، اما این نگرانی را دارند که در صورت به هم زدن صحنه و نبود کروکی تصادف چگونه خسارت خود را از بیمه دریافت نمایند. بعضاً نیز فرد مقصر از صحنه متواری می‌شود و شرایط صحنه به‌هم‌خورده می‌شود که این مقوله نگرانی فرد آسیب‌دیده را دریافت خواهد نمود.

منظور از به هم خوردن صحنه تصادف چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به دلیل ترافیک ایجادشده بعد از تصادف، مجبور باشید صحنه تصادف را به هم بزنید. در هر تصادف یک نفر مقصر و یک نفر هم زیان‌دیده است. اگر یک یا هر دو طرف حادثه، صحنه تصادف را به هر دلیلی ترک کنند یا محل قرارگیری خودروها و شکل تصادف را به هم بزنند، صحنه تصادف به‌هم‌خورده است. در چنین شرایطی اگر امکان کارشناسی تصادف برای پلیس راهنمایی ‌و ‌رانندگی موجود نباشد، در اصطلاح «تصادف صحنه به‌هم‌خورده» اتفاق افتاده است. در تصادف صحنه به‌هم‌خورده، افسر پلیس با توجه به اظهارات هر دو طرف حادثه و شاهدان اقدام به ترسیم کروکی فرضی از صحنه تصادف خواهد کرد.

صحنه تصادف

با توجه به این کروکی، برخی از خودروها به پارکینگ پلیس منتقل می‌شوند. در این موارد، فرد مقصر باید برای پرداخت هزینه پارکینگ و ترخیص خودرو اقدام کند.

در چه شرایطی می‌توانیم صحنه تصادف را به هم بزنیم؟

احتمالاً شما هم به‌وفور در سطح شهر تصادفاتی را دیده‌‌اید که خسارت چندانی نداشته‌اند، ولی ترافیک سنگینی در خیابان ایجاد کرده‌اند. به‌طور‌کلی در تصادفاتی که خسارت مالی و جانی ناچیزی ایجاد می‌کنند، بهتر است هر دو طرف، از صحنه حادثه چند عکس و فیلم تهیه کنند. سپس خودروها را جا‌به‌جا کرده و برای تماس و اعلام تصادف به پلیس اقدام کنند. در این مورد، به هم خوردن صحنه تصادف ایرادی ندارد.

درصورتی‌که طرفین حادثه با هم به توافق برسند، می‌توانند صحنه تصادف را به هم بزنند. در این شرایط معمولاً طرفین با تعویض مدارک خود (بیمه‌نامه و کارت ماشین) نسبت به دریافت خسارت از بیمه اقدام می‌کنند.

همچنین اگر حادثه در مکانی اتفاق افتاده که دوربین کنترل پلیس وجود دارد و طرفین به توافق نرسند، پلیس راهنمایی با بررسی دوربین‌ها مقصر را تشخیص خواهد داد. تشخیص اینکه در تصادف زنجیره‌ای مقصر کیست هم بر عهده پلیس راهنمایی خواهد بود.

اگر صحنه تصادف به هم خورد چه بکنیم؟

تصادفات رانندگی به دودسته تصادفات جرحی و تصادفات غیر جرحی تقسیم می‌شوند. در تصادف غیر جرحی فقط خسارت مالی ایجاد می‎شود. درحالی‌که در تصادفات جرحی فرد یا افرادی آسیب می‌بینند. شرایط بهم‌ خوردگی صحنه حادثه در این دو نوع تصادف کاملاً با هم متفاوت است. همراه ‌داشتن بیمه شخص ثالث در هر دو نوع تصادف ضروری است. با مقایسه و اطلاع از قیمت بیمه شخص ثالث شرکت‌های مختلف، می‌توانید بهترین خرید را انجام دهید.

اقدامات لازم در صورت به هم خوردن صحنه تصادف در تصادفات غیر جرحی

در تصادفات غیر جرحی خودروی یک یا هر دو طرف حادثه خسارت می‌بیند. در این موارد بهترین کار گرفتن عکس از زوایای مختلف و همچنین فیلم‌برداری از صحنه تصادف است. برای جلوگیری از ایجاد ترافیک، بهتر است خودروها به گوشه خیابان منتقل شوند. درنهایت اگر امکان تصویربرداری از حادثه را ندارید، می‌توانید کروکی افسر پلیس را برای بررسی بیشتر و کارشناسی به شورای حل اختلاف ببرید. مراحل ترسیم کروکی در تصادف غیر جرحی صحنه‌ به‌هم‌خورده عبارت‌اند از:

  • مراجعه به کلانتری منطقه برای اعلام حادثه
  • تهیه و تنظیم شکایت‌نامه توسط زیان‌دیده
  • ارسال درخواست تنظیم کروکی فرضی به قاضی دادگستری
  • تهیه کروکی فرضی توسط کارشناسان رسمی دادگستری
  • ارائه کروکی و مدارک خودرو به شرکت بیمه

بنا بر ماده ۴۰ قانون بیمه شرکت بیمه مکلف است تا سقف ۱۶ میلیون تومان در سال جاری بدون دریافت کروکی و گزارش پلیس خسارت زیان‌دیده حادثه را پرداخت نماید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *