کروکی الکترونیکی چیست و چه مزایایی دارد؟

یکی از برنامه‌های جدید پلیس راهور، کروکی الکترونیکی است که حدوداً تا دو ماه دیگر قرار است در سراسر کشور استفاده شود. در این مطلب از خریدشارژ به بررسی چگونگی کروکی الکترونیکی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

بازسازی صحنه تصادف یکی از شیوه‌های تشخیص جزئیات تصادف رانندگی توسط افسران راهور و کارشناسان رسمی تصادفات است در این شیوه با بررسی آثار به‌جامانده از صحنه تصادف، کروکی تصادف ترسیم می‌شود.

پلیس راهور در سال‌های اخیر در راستای هوشمند سازی پلیس به‌ویژه در حوزه ترافیکی به دنبال طرحی بود تا کروکی‌ها از ترسیم دستی خارج و به‌صورت هوشمند طراحی شود چراکه هوشمند شدن کروکی تصادفات منجر به کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از تصادفات ساختگی و همچنین سوءاستفاده از بیمه می‌شود.

اهمیت کروکی الکترونیکی

یکی از برنامه‌های جدی در پلیس راهور علاوه بر برنامه‌هایی ازجمله کاهش تصادفات، مدیریت صحیح ترافیک و ارائه خدمات مطلوب، تحول سیستمی در حوزه هوشمند سازی و اثبات پلیس در این بخش بوده است. به گفته کارشناسان پلیس راهور، حذف جریمه و کروکی‌های کاغذی منجر به صحت کار و کاهش هزینه‌های دولت و مردم می‌شود.

کروکی الکترونیکی

این طرح ابتدا به‌صورت آزمایشی در برخی استان‌ها اجراشده و در ابتدا حدود ۶ هزار دست‌افزار در کشور به این منظور در اختیار پلیس راهور قرار گرفت و پلیس‌راه‌های شهرها از دست‌افزارهای هوشمند استفاده می‌کردند که پلیس از طریق این دست‌افزارها نسبت به وضعیت راننده و وسیله نقلیه مطلع می‌شوند. درحالی‌که در اعمال جریمه دستی چنین مزیتی وجود ندارد اما با الکترونیکی شدن جریمه و کروکی‌ها کافی است شماره پلاک را وارد سیستم کرده، همه اطلاعات وسیله نقلیه در دست‌افزار پلیس رؤیت می‌شود و دیگر نیازی نیست که بقیه موضوعات مرتبط به خودرو را وارد کرد یا با واردکردن کد ملی یا شماره گواهی‌نامه به‌راحتی اطلاعات خودرو در اختیار پلیس قرار می‌گیرد.

از طریق دست‌افزارها می‌توان بیمه خودروها را چک کرد و از معتبر بودن بیمه‌نامه‌ها مطمئن شد البته اطلاعات دیگری نیز ازجمله مسروقه یا توقیفی بودن خودرو نیز در اختیار افسر پلیس راهور قرار می‌گیرد. از اقداماتی که بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی صورت گرفت این بود که جریمه‌ها را بلافاصله به‌صورت پیامک به افرادی که تخلف کرده‌اند، اطلاع‌رسانی کرده تا بدانند در کجا و به چه دلیلی جریمه‌شده‌اند از این طریق اقدام پیشگیرانه صحیح اتفاق می‌افتد و همچنین هم‌وطنان از میزان جریمه خود مطلع می‌شوند تا مشمول بحث دو برابر شدن جرائم نشود.

کروکی الکترونیکی

به‌زودی در سراسر کشور جریمه‌ها با سیستم دست‌افزار انجام می‌شود هرچند با پانچ دستی نیز پیامک به هم‌وطنان ارسال می‌شود اما دست‌افزارهای پلیس بلافاصله جریمه‌ها را ارسال می‌کند. با انجام کروکی الکترونیکی، از کروکی‌های تقلبی و کلاه‌برداری در این بخش جلوگیری می‌شود و صحت بخشی که در این زمینه وجود دارد بسیار بیشتر از کروکی‌های دستی و زمان‌بر است بر این اساس اصلی‌ترین سند تصادفات خودرویی الکترونیکی می‌شود.

کروکی برتر (کاغذ و الکترونیک)

سردار سید کمال هادیان فر در همایش تجلیل از کروکی برتر (کاغذ و الکترونیک) با اعلام این خبر افزود: «طرح کروکی الکترونیکی در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار مطرح و در سال ۱۳۹۹ اجرایی شد.» وی با بیان اینکه نرم‌افزار کروکی‌های الکترونیکی طراحی شد و به‌صورت آزمایشی در استان قم آغاز به کار کرد، افزود: «با توافق صورت گرفته، برای کروکی‌های الکترونیکی صحیح حق‌الزحمه عملیاتی پرداخت می‌شود.» رئیس پلیس راهور از دولت خواست در کاهش تصادفات و توسعه انضباط ترافیکی پلیس را یاری کند.

هادیان فر افزود: «سالانه یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند؛ این در حالی است که ۳۰ دستگاه در توسعه انضباط ترافیکی در کشور و کاهش تصادف نقش دارند. بر اساس قانون، پلیس صرفاً ناظر بر نظم و انضباط است.» او خاطرنشان کرد: «در دولت یازدهم، دوازدهم و سیزدهم، تاکنون جلسه شورای عالی ایمنی مدیریت ترافیک با حضور رئیس‌جمهور برگزار نشده است. آسیب تصادفات کمتر از کرونا نیست و اگر یک فرد در تصادف فوت کند، ۵.۳ میلیارد تومان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به کشور زیان می‌رساند.»

به گفته او ۴۰ درصد تصادفات به موتورسیکلت‌سواران اختصاص دارد که بیشتر تصادفات در این حوزه جانی است، دومین دلیل تصادفات پس از مدیریت، موضوع راه است و حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد فوتی‌ها در نقاط حادثه‌‌خیز رخ می‌دهد. وی گفت: وقتی‌که کروکی الکترونیکی در همان زمان و در کمترین مدت کشیده می‌شود، ‌ یک پیامک برای فرد متخلف یا مقصر در تصادف و یک پیامک برای فرد غیر مقصر ارسال می‌شود. همین‌طور یک داده الکترونیکی نیز برای بیمه مربوطه ارسال می‌شود.

هادیان فر درباره قابلیت چاپ کروکی الکترونیکی افزود: چیزی به‌جز متن پیامک در اختیار فرد مقصر یا غیر مقصر قرار نمی‌گیرد و تنها در آن پیامک عنوان می‌شود شما مقصر هستید یا خیر؛ اما اصل داده به‌صورت الکترونیک برای بیمه مربوطه ارسال می‌گردد.

مزایای کروکی الکترونیکی

کروکی‌های الکترونیکی باوجود آمار بالای تصادفات در ایران بسیار مؤثر خواهد بود چراکه تصادفات از جدی‌ترین معضلات کشور است و سالانه ۱۶ تا ۱۷ هزار نفر در اثر حوادث ترافیکی جان می‌بازند. به گفته کارشناسان پلیس راهور بسیاری از عوامل در بروز تصادفات در ایران تأثیرگذار است، عواملی مثل خواب‌آلود بودن، خوردن و آشامیدن در حین رانندگی، خرابی سیستم ترمز، فرسوده بودن خودرو و کم‌نور بودن چراغ‌ها تأثیرگذار است. گاهی هم عوامل محیطی مثل آب‌وهوا یا خرابی جاده زمینه‌ساز حادثه می‌شود اما در بسیاری از زمینه‌ها اشتباه‌ انسانی از نخستین علل تصادفات به شمار می‌آید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *