طرح‌ ترافیک در شهرهای ایران

در این مطلب به بررسی نحوه‌ اجرای طرح‌ ترافیک در شهرهای مختلف ایران می‌پردازیم.

اگر شما نیز ساکن یکی از شهرهای پرجمعیت کشور مانند شهر تهران باشید احتمالا بخشی از زندگی روزمره‌ خود را درگیر معضل ترافیک بوده‌اید. ترافیک در شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور مدت زیادی است که برای مردم باعث دردسر بوده و در بسیاری از شهرها نیز راهکارهایی برای جلوگیری از این معضل و کنترل آن پیشنهاد و طرح‌هایی نیز اجرایی شده است. یکی از این راهکارها که شهرداری‌ها به کمک آن سعی در کم کردن معضل ترافیک در نقاط شلوغ و پر رفت‌وآمد شهرها کرده‌اند طرح‌های ترافیک هستند که به شیوه‌های گوناگون از جمله طرح زوج و فرد و… هم اکنون در برخی از شهرهای کشور اجرا می‌شوند.

طرح‌ ترافیک

در حال حاضر شکل‌های مختلف طرح‌ ترافیک، علاوه بر شهر تهران در شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز، اراک و قم نیز اجرا می‌شود. برای اطلاع بیشتر از نحوه‌ی اجرای طرح‌ ترافیک در شهرها و محدوده‌ی اجرایی طرح‌ها با ما همراه باشید.

طرح ترافیک شهر تهران

تهران به عنوان پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر کشور سالیان سال است که با مشکل ترافیک دست و پنجه نرم می‌کند و علیرغم طرح‌هایی که تا کنون اجرا شده این معضل همچنان نیز کمابیش پابرجاست. در تهران از مدت‌ها پیش طرح ترافیک در هسته‌ی مرکزی شهر و طرح زوج و فرد در شعاع بیشتری در اطراف طرح ترافیک اجرا می‌شد. اما از سال گذشته این طرح جای خود را به طرح ترافیک جدید داد که در آن محدوده‌ی طرح زوج و فرد به طرح کنترل آلودگی هوا تغییر نام داد و نحوه‌ی اجرای آن نیز تغییر کرد.

طرح‌ ترافیک

در طرح جدید شهر تهران، تمام شهروندان می‌توانند تا ۲۰ روز در هر فصل، در محدوده‌ی طرح کنترل آلودگی هوا رفت و آمد داشته باشند. و شهروندانی که بعد از تردد بیستم و پایان سهمیه‌یخود همچنان نیاز به تردد در این محدوده یا در محدوده‌ی طرح ترافیک داشته باشند باید به صورت آنلاین مجوز ورود به طرح را خریداری کنند.

همچنین شهروندان غیرتهرانی نیز تا ۱۵ روز در هر فصل سهمیه‌ی تردد در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا را دارند و پس از اتمام این ۱۵ روز نیاز به پرداخت هزینه‌ی اضافی دارند. هزینه‌ی ورود به طرح کنترل آلودگی هوا و طرح ترافیک با توجه به ساعت ورود و خروج از طرح تعیین می‌شود که مبالغ آن در جدول زیر آورده شده است و از طریق سامانه‌ی تهران من می‌توانید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

عوارض طرح ترافیک

با توجه به شیوع ویروس کرونا، در سال ۹۹، طرح کنترل آلودگی هوا از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ و در روز پنجشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ اجرا می‌شود. همچنین طرح ترافیک اصلی در روزهای پنجشنبه اجرا نمی‌شود.

نقشه‌ی محدوده‌ی طرح آلودگی هوا و طرح ترافیک تهران نیز به شکل زیر است.

محدوده‌ی طرح ترافیک تهران

طرح ترافیک شهر اصفهان

اصفهان به عنوان سومین شهر پرجمعیت ایران و یکی از شهرهای تاریخی و توریستی کشور نیز از مسأله‌ی ترافیک در امان نبوده و معضل ترافیک در این شهر نیز مسئولان را به فکر اجرای طرحی برای کاهش این معضل انداخته است.

طرح ترافیک در شهر اصفهان که به صورت طرح زوج و فرد پیاده می‌شود در کنار توسعه خطوط حمل و نقل عمومی از جمله مترو، از طرح‌هایی بودند که برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر اصفهان اجرا شدند و در حال حاضر نیز ادامه دارند.

محدوده‌ی طرح ترافیکی زوج و فرد شهر اصفهان از سمت شمال به خیابان مسجد سید و خیابان عبدالرزاق، از سمت غرب به خیابان دکتر بهشتی و خیابان کاشانی، از سمت جنوب به خیابان کمال‌الدین اسماعیل و خیابان مطهری و از سمت شرق به خیابان هاتف، خیابان نشاط و خیابان چهارباغ خواجو محدود می‌شود. کنترل ورود و خروج خودروها در طرح نیز به صورت مکانیزه و از طریق دوربین‌های نظارتی انجام می‌گیرد.

محدوده‌ی طرح ترافیک اصفهان

همچنین ساعت اجرای این طرح نیز به دو بخش صبحگاهی و عصرگاهی تقسیم شده که از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ و ساعت ۱۶ تا ۲۰ می‌باشد.

طرح ترافیک شهر تبریز

طرح ترافیک در شهر تبریز نیز مدتیست که اجرایی شده است. به دلیل قرار گرفتن بازار تاریخی تبریز در مرکز این شهر و علاقه گردشگران به دیدن بازار و درخواست های مکرر مردم و همچنین آلودگی بالای هوا این طرح به صورت طرح زوج و فرد به اجرا در آمده است.

طرح ترافیک در شهر تبریز در هسته‌ی مرکزی و در اطراف بازار بزرگ تبریز و در دو بازه زمانی اجرا می‌شود. به این صورت که از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۴:۳۰ و ۱۷ الی ۲۰ حق ورود و خروج خودروها با پلاک زوج یا فرد، بسته به روزهای هفته تعیین میشود و به طور مثال در روزهای زوج تنها خودروهای با پلاک زوج حق رفت و آمد داخل طرح را دارند و برعکس.

محدوده‌ی طرح ترافیک تبریز

طرح ترافیک شهر شیراز

طرح ترافیک در شهر شیراز نیز از انتهای سال ۹۸ و تقریبا همزمان با آغاز محدودیت‌های کرونایی، به صورت طرح زوج و فرد به مرحله‌ی اجرا درآمد.

این طرح از ساعت ۷ صبح شروع و تا ساعت ۲۱ ادامه داشته و نقشه‌ی محدوده‌ی اجرای آن نیزدر تصویر زیر آمده است.

محدوده‌ی طرح ترافیک شیراز

همچنین علاوه برشهرهای ذکر شده در بالا، طرح‌های ترافیکی به شکل‌های مختلف مانند طرح زوج و فرد یا محدودیت‌های موقتی در زمان‌های خاص، در برخی از شهرهای دیگر کشور مانند ارومیه، قم و کرج، کرمانشاه و… نیز وجود دارد، در برخی شهرهای دیگر از جمله مشهد که پیش از این طرح ترافیک در هسته‌ی مرکزی شهر اجرا می‌شد نیز، مدتی‌است که اجرای طرح ترافیک لغو شده است.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *