۷ روش‌ ساده برای تقویت وای فای و بهبود سرعت اینترنت خانگی

۷ روش‌ ساده برای تقویت وای فای و بهبود سرعت اینترنت خانگی چیست؟ حتما تاکنون برای شما هم پیش آمده که سرعت پایین اینترنت کلافه‌تان کرده باشد. با ما هم همراه باشید تا راه‌حل‌هایی ساده برای تقویت و افزایش سرعت اینترنت خانگی به شما پیشنهاد دهیم.

۷ روش‌ ساده برای تقویت وای فای

۷ روش‌ ساده برای تقویت وای‌فای و بهبود سرعت اینترنت خانگی

اولین کاری که هرکسی با کند شدن سرعت اینترنت انجام می‌دهد، خاموش و روشن کردن یا همان ری‌استارت است. اما گاهی سرعت اینترنت ما با این راه حل ساده درست نمی‌شود و مجبوریم راه‌حل‌های دیگری را امتحان کنیم. در ادامه راه حل‌هایی به شما پیشنهاد می‌کنیم که همانند خاموش و روشن کردن ساده‌اند اما موثرتر از آن هستند.

۱- تست سرعت

 قبل از هر کاری بهتر است سرعت اینترنت خود را تست کنید. برای این کار می‌توانید از سایت fast.com یا  تست سرعت اینترنت استفاده کنید. همچنین دو اپلیکیشن Wi-Fi Analytics یا Cloud check هم می‌توانند به شما بگویند سرعت اینترنت‌تان چقدر است. با این کار متوجه خواهید شد که مشکل از مودم شما است یا شرکت ارائه دهنده اینترنت.

برای این کار کافی است دو بار تست سرعت را انجام دهید. یک بار از طریق وای فای و بار دیگر از طریق کامپیوترتان که توسط یک کابل اترنت مستقیما به روتر متصل شده است. اگر در هر دوبار با مشکل کندی سرعت مواجه شدید، احتمالا مشکل از شرکت ارائه دهنده اینترنت‌تان باشد؛ بهتراست با پیشتیبان فنی شرکت ارائه دهنده اینترنت تماس بگیرید.

۲- انتخاب محل مناسب برای مودم یا روتر

مودم را در جایی قرار دهید که موانع کمتری برای نفوذ امواج آن در دیگر نقاط خانه وجود داشته باشد. همچنین مودم باید در جایی قرار داشته باشد که در آنجا بیشترین استفاده از اینترنت را می‌کنید. معمولا پیشنهاد می‌شود که مودم را در مرکز خانه و با فاصله از زمین قرار دهید. این را هم در نظر داشته باشید که دیگر دستگاه‌های الکتریکی مانند تلویزیون و تلفن‌های بیسیم می‌توانند در امواج مودم تداخل ایجاد کنند.

۳- تنظیم یا تعویض آنتن مودم یا روتر

۷ روش‌ ساده برای تقویت وای فای و بهبود سرعت اینترنت خانگی 1

بهترین حالت قرارگیری آنتن روتر یا مودم به این صورت است که یکی را به صورت عمودی و دیگری را به صورت افقی قرار دهید. با این کار امواج وای فای تمام نقاط خانه را پوشش می‌دهند.

اما اگر آنتن ضعیفی دارید بهتر است آن را با یک آنتن قوی‌تر تعویض کنید. این کار در تقویت و بهبود سرعت اینترنت شما تاثیر به سزایی خواهد داشت.

۴- به‌روزرسانی روتر

روتر خود را به‌روزرسانی کنید. وقتی یک بدافزار از نقص‌های روتر شما آگاه شود، به راحتی می‌تواند پهنای باند شما را اشغال کند. اما با به‌روزرسانی تمام اشکالات احتمالی برطرف شده و از طرفی روتر شما عملکرد بهتری خواهد داشت. برای به‌روزرسانی روتر کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  • آی پی (IP) روتر خود را که پشت دستگاه نوشته شده، در مرورگر وارد کنید.
  • در قسمت Admin Username و Passwordاطلاعات خود را وارد کنید.
  • حال در قسمت Firmware Update و یا Router Update آخرین به روز رسانی روتر خود را نصب کنید.

۵- تنظیم فرکانس و شماره کانال

فرکانس مودم یا روتر خود را روی ۵ گیگاهرتز تنظیم کنید. این فرکانس می‌تواند حجم بسیاری از داده‌ها را در زمان کمتری به اشتراک بگذارد و معمولا هم ترافیک کمتری نسبت به فرکانس‌های پایین‌تر دارد. برای این کار تنها کافیست وارد تنظیمات حساب کاربری خود شوید و از قسمت Wireless Swtting فرکانس ۵ گیگاهرتز را انتخاب کنید. سپس در آخر یک بار مودم خود را خاموش و روشن کنید. (توجه داشته باشید که ممکن است برخی از مودم‌ها یا روترهای قدیمی این فرکانس را پشتیبانی نکنند)

فرض کنید چندین اتوبان مقابل شما قرار گرفته که همه آن‌ها شما را به مقصد دلخواهتان می‌رساند. قاعدتا شما اتوبانی را انتخاب می‌کنید که خلوت‌تر باشد تا زودتر بتوانید به مقصد خود برسید؛ کانال‌های اینترنت هم همینطورند! شما باید کانالی را انتخاب کنید که کمترین ترافیک ممکن را داشته باشد. بیشتر کشور‌ها از چهار کانال ۱، ۶، ۱۱ و ۱۴ برخوردارند که روتر آن‌ها معمولاً بر روی کانال‌های ۱ و ۶ تنظیم می‌شوند.

برای تغییر کانال هم باید به همان روش تغییر فرکانس عمل کنید. وارد تنظیمات حساب کاربری روتر خود شوید و در قسمت Wireless Swtting کانالی را پیدا کنید که ترافیک اینترنتی کمتری داشته باشد.

۶- رمزگذاری و مدیریت پهنای باند

مهم است که شما برای وای فای خود رمز مناسب انتخاب کنید. اینگونه از سواستفاده افراد سودجو جلوگیری کرده و مطمئن می‌شوید که فرد دیگری از وای فای شما استفاده نمی‌کند، و همچنین باعث کند شدن سرعت آن نمی‌شود.

روترهای جدید از قابلیت QoS برخوردارند که به‌وسیله آن می‌توانید استفاده از وای فای برای برنامه‌های مختلف را اولویت‌بندی کنید. با این کار برنامه‌های مضر که با آپلود و دانلود بی‌رویه، سرعت اینترنت شما را پایین آورده‌اند شناسایی می‌کنید. برای مدیریت پهنای باند با استفاده از QoS مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد حساب کاربری روتر خود شده و به بخش Wireless Swttin بروید.
  • گزینه QoS را پیدا کرده و میزان استفاده برنامه‌ها را شخصی‌سازی کنید.
  • تنظیمات را ثبت کرده سپس روتر خود را خاموش و روشن کنید.

۷- استفاده از دستگاه تقویت کننده سیگنال WiFi

۷ روش‌ ساده برای تقویت وای فای و بهبود سرعت اینترنت خانگی 2

امروزه دستگاه‌های مختلفی با عنوان‌های توسعه دهنده وای فای، گسترش دهنده وای فای یا تقویت کننده سیگنال WiFi در بازار موجود است، که کاری مشابه انجام می‌دهند. این دستگاه‌ها با دریافت سیگنال وای فای، مجددا شبکه‌ جدیدی ایجاد می‌کنند. در حقیقت این شبکه، شاخه‌ای از وای فای مرکزی است که داده‌ها را به اشتراک می‌گذارد. این دستگاه‌ها عملکردی مانند روتر دارند و قدرت آن را افزایش می‌دهند. اغلب در مکان‌هایی از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود که دسترسی مناسبی به روتر مرکزی ندارند.

اگر تمام مراحل بالا را امتحان کردید اما جواب نگرفتید، به شما پیشنهاد می‌کنیم یک روتر یا مودم جدید تهیه کنید. احتمالا روتر شما قدیمی شده و دیگر جوابگوی نیازتان نیست.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *