آموزش استفاده از سامانه همتا و فعالسازی تلفن همراه

طرح رجیستری تلفن همراه با ایجاد سامانه همتا و در راستای مبارزه‌ی سیستمی با قاچاق دستگاه‌های دارای سیم‌کارت، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از سال ۹۶ و با همکاری دو وزارتخانه‌ی صنعت، معدن و تجارت و وزارتخانه‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی شد.

آموزش استفاده از سامانه همتا و فعالسازی تلفن همراه

در واقع، همانطور که پیشتر نیز در مطلبی در خریدشارژ توضیح داده بودیم، پس از اجرای این طرح اپراتورها و سرویس‌های مخابراتی فقط به موبایل‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شدند سرویس و خدمات می‌دهند. نحوه‌ی اجرای این طرح به این صورت است که در هنگام ورود تلفن همراه به کشور کد IMEI آن در سامانه‌ای واقع در گمرک به نام «همتا» ثبت می‌شود.

در این صورت اگر موبایلی بدون ثبت شدن وارد کشور بشود، قابلیت استفاده از خدمات سیم‌کارت بر روی آن در داخل کشور وجود ندارد و اپراتورها نمی‌توانند خدمات خود اعم از خدمات مکالمه یا اینترنت را به آنها ارائه دهند. در این صورت تلفن همراه تنها حکم یک اسباب بازی را داشته و دیگر چندان قابل استفاده نیست

لازم به ذکر است که شما نیز به عنوان خریدار، در هنگام خرید تلفن همراه، به صورت آکبند و یا دست‌دوم، باید از اصالت دستگاه مورد نظر اطمینان حاصل کنید، در غیر این صورت دستگاه پس از اولین اتصال به شبکه، پیامک هشدار دریافت نموده و پس از مدت‌زمان کوتاهی قطع می‌شود. اما اگر می‌خواهید بدانید در هنگام خرید تلفن همراه چه مراحلی را باید طی کنید و به چه مسائلی باید توجه کنید در ادامه با ما همراه باشید.

خرید دستگاه نو و آکبند

در هنگام خرید دستگاه نو باید به برخی مسائل توجه کنید که در ادامه درباره آنها توضیح داده‌ایم.

۱- استعلام اصالت

با اجرای طرح رجیستری یکی از اقداماتی که باید قبل از خرید دستگاه سیم‌کارت خور توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت دستگاه است. استعلام اصالت دستگاه از طریق شناسه(IMEI) درج‌شده روی جعبه انجام می‌پذیرد. در پاسخ استعلام اصالت، حتما به قانونی بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکرشده در پاسخ) با مشخصات ظاهری دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز و روشن شدن دستگاه در گذشته توجه نمایید.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه می‌توانید به بخش «آموزش استعلام اصالت دستگاه» در وب‌سایت سامانه اطلاع‌رسانی همتا مراجعه کنید.

۲- بررسی یکسان بودن شناسه (IMEI) روی جعبه و دستگاه

در صورت تصمیم قطعی برای خرید، دستگاه را روشن نموده و #06#* را روی آن شماره‌گیری نموده و تطابق شناسه(IMEI) نمایش داده‌شده با شناسه (IMEI) درج‌شده روی جعبه را کنترل کنید.

در صورت عدم تطابق این دو شناسه (IMEI)، از خرید دستگاه صرف‌نظر نمایید.

۳- فعال‌سازی دستگاه برای سیم‌کارت خریدار

در این مرحله، باید دستگاه را در حضور فروشنده، به کمک کد فعال‌سازی چاپ‌شده روی کارت گارانتی یا جعبه، از طریق سامانه همتا فعال‌سازی نمایید. درصورتی‌که کد فعال‌سازی به شما ارائه نشد یا فرآیند فعال‌سازی برای سیم‌کارت شما با موفقیت انجام نشد، از خرید دستگاه صرف‌نظر کنید.

در ادامه مطلب درباره نحوه فعال‌سازی دستگاه در سامانه همتا توضیح داده‌ایم.

۴- دریافت فاکتور معتبر دارای شناسه (IMEI) دستگاه و مهر فروشگاه

پس از فعال‌سازی موفق دستگاه برای سیم‌کارت خود، حتماً از فروشنده، فاکتور معتبری دریافت نمایید که شناسه (IMEI) دستگاه در آن ذکرشده و دارای مهر فروشگاه است.

هرگونه مشکلات احتمالی در آینده، به کمک ارائه این فاکتور معتبر، قابل پیگیری در مراجع قضایی خواهد بود.

خرید دستگاه کارکرده یا دست دوم

آموزش استفاده از سامانه همتا و فعالسازی تلفن همراه

در هنگام خرید دستگاه کارکرده، ابتدا لازم است تا دستگاهی که قصد خریداری آن را دارید، به حالت تنظیمات کارخانه برگردانده یا اصطلاحاً ریست فکتوری نمایید. امید است درصورتی‌ که شناسه (IMEI) دستگاه جعلی یا کپی شده باشد، با بازگرداندن به تنظیمات کارخانه، شناسه (IMEI) آن به شناسه (IMEI) واقعی بازگردد. پس از این اقدام، دستگاه را روشن نموده و #06#* را روی آن شماره‌گیری کرده و تطابق شناسه (IMEI) نمایش داده‌شده با شناسه (IMEI) درج‌شده روی جعبه را کنترل کنید و در صورت عدم تطابق این دو شناسه (IMEI)، از خرید دستگاه صرف‌نظر نمایید. همچنین در ادامه باید مراحل زیر را طی کنید.

۱- استعلام اصالت

در این مرحله، برای شناسه (IMEI) درج‌شده روی جعبه، استعلام اصالت کنید. در پاسخ استعلام اصالت، حتماً به قانونی بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکرشده در پاسخ) با مشخصات ظاهری دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز، آکبند یا دست‌دوم بودن دستگاه توجه نمایید.

۲- فرآیند انتقال مالکیت

در صورت تصمیم قطعی برای خرید دستگاه، از فروشنده بخواهید مالکیت دستگاه را از طریق سامانه همتا، به سیم‌کارت شما انتقال دهند. در صورت انجام این فرآیند توسط فروشنده، یک پیامک از HAMTA برای سیم‌کارت خریدار ارسال خواهد شد.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه می‌توانید به بخش «آموزش انتقال مالکیت» در وب‌سایت سامانه اطلاع‌رسانی همتا مراجعه کنید.

۳- فرآیند فعالسازی

حتماً در حضور فروشنده، دستگاه را به کمک کد فعال‌سازی موجود در پیامک HAMTA برای سیم‌کارت دلخواه خود فعال‌سازی نموده و پیامک فعال‌سازی موفق برای سیم‌کارت خود را از HAMTA دریافت کنید. در آخرین مرحله، حتماً کنترل نمایید که شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تأیید فعال‌سازی، با شناسه (IMEI) نمایش داده شده از طریق #06#* یا درج‌شده روی جعبه، تطابق کامل دارد.

فعالسازی دستگاه در سامانه همتا

در صورتی که قصد خرید دستگاه دارید، حتما آن را در حضور فروشنده، به کمک کد فعال سازی، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در صورت عدم فعال‌سازی دستگاه، آنتن دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع شده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این موضوع، بر عهده خریدار می‌باشد. به‌ عنوان نمونه، درصورت سوء‌استفاده از شناسه (IMEI) و مشاهده شناسه جعلی مشابه با شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده در شبکه، چنانچه فرآیند فعال‌سازی توسط خریدار انجام نشده باشد، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.

در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته‌اید، متضرر اصلی خواهید بود. از همین رو توصیه می‌کنیم که حتما فرآیند فعال‌سازی را در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام دهید. در ادامه مراحل فعالسازی دستگاه را شرح داده‌ایم.

آموزش استفاده از سامانه همتا و فعالسازی تلفن همراه

مراحل فعال‌سازی دستگاه

 هر دستگاه نیازمند فعالسازی (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید از طریق سامانه همتا با واردکردن شناسه (IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی، برای سیم کارت مورد نظر فعال سازی شود.

جهت فعال سازی دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از سه روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند فعال سازی دستگاه را انجام داد:

  1. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  2. کد دستوری #۷۷۷۷*
  3. اپلیکشین همتا

در ادامه مراحل انجام فرآیند فعال سازی دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* را ارائه داده‌ایم:

۱: ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحاً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کنید.

۲: در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.

۳: در مرحله بعدی، باید شناسه (IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) استفاده شود.

۴: در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.

۵: در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمیشود.

۶: در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.

۷: درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه (IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.

آموزش استفاده از سامانه همتا و فعالسازی تلفن همراه

نکته دیگری که قابل توجه است فراهم شدن ارائه خدمات سامانه همتا در دفاتر خدمات پیشخوان دولت است. در اینجا می‌توانید لیست دفاتر پیشخوان دولت که به ارائه خدمات سامانه همتا به صورت حضوری می‌پردازند را مشاهده کنید. همچنین با مراجعه به وبسایت سامانه اطلاع‌رسانی همتا به آدرس hamtainfo.ntsw.ir می‌توانید آموزش‌های بیشتری را درباره روند و نکات فعال‌سازی دستگاه خود، همراه با فیلم و عکس مشاهده کنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *