اصالت تلفن همراه خود را بسنجید؛ استعلام اصالت گوشی

یکی از نگرانی‌های خریداران تلفن همراه، اصالت دستگاه است. استعلام اصالت گوشی، راهی برای اطمینان از قانونی بودن و اصیل بودن دستگاه است. برای جلوگیری از برخی مشکلات، در سال ۱۳۹۶ طرح رجیستری اجرایی شد. از سال ۹۶ تا به حال، تمامی دستگاه‌های الکترونیکی خریداری‌شده باید در سامانه همتا ثبت شوند تا قابل استفاده باشند.

با استعلام اصالت تلفن همراه خود، می‌توانید از قانونی بودن و نو بودن دستگاه خود اطمینان حاصل کنید و از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری کنید.

نحوه استعلام اصالت گوشی

استعلام اصالت گوشی

برای استعلام اصالت یک دستگاه باید به سامانه همتا متصل شوید. برای اتصال به این سامانه ۴ راه وجود دارد:

سایت همتا

  • به وب‌سایت همتا به آدرس www.hamta.ntsw.ir بروید.
  • گزینه استعلام اصالت را انتخاب، شناسه IMEI گوشی خود و کد امنیتی را وارد نمایید. (اگر شناسه IMEI خود را نمی‌دانید، كد دستوری #۶#* را شماره‌گیری کنید.)

در این مرحله نتیجه استعلام شما نشان داده خواهد شد.

شناسه IMEI دستگاه چیست؟

شناسه IMEI دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #۶#* قابل مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید ۱۵ رقم ابتدایی این شناسه، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) استفاده شود.

اپلیکیشن همتا

  • اپلیکیشن همتا را دانلود و نصب کنید.
  • مراحل ثبت نام در این برنامه را انجام دهید.
  • پس از ورود به اپلیکیشن، گزینه استعلام اصالت را انتخاب و شناسه IMEI دستگاه مورد نظرتان را وارد کنید تا نتیجه برایتان نمایش داده شود.

هنگام استفاده از اپلیکیشن همتا می‌توانید به جای وارد کردن شناسه IMEI، از طریق بارکدخوان، بارکد شناسه دستگاهتان را اسکن کنید.

کد دستوری

استعلام اصالت از طریق کد دستوری
  • کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کنید.
  • گزینه استعلام اصالت گوشی را انتخاب كنید.
  • کد IMEI تلفنتان را وارد کنید.

پس از این مرحله، نتیجه استعلام برایتان پیامک خواهد شد.

پیامک

در این روش شناسه IMEI گوشی را به شماره ۷۷۷۷ ارسال کنید و منتظر پیامکی از طرف سامانه همتا که حاوی نتیجه استعلام اصالت گوشی شما است، باشید.

نتیجه استعلام اصالت تلفن همراه

در نتیجه استعلام اصالت گوشی ممکن است پاسخ‌های مختلفی دریافت کنید. در ادامه معنی پیام‌هایی که ممکن است دریافت کنید را ببینید.

غیرقانونی بودن دستگاه

اگر در نتیجه استعلام اصالت گوشی شما عبارت “شناسه IMEI قانونی نیست و در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت.” ذکر شده بود، یعنی این شناسه IMEI غیرقانونی است و به‌هیچ‌عنوان امکان ثبت و فعال شدن آن در سامانه همتا وجود ندارد؛ بنابراین اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه اجتناب نمایید؛ چراکه پس از گذشت ۳۰ روز از زمان اولین روشن شدن دستگاه، قطع خواهد شد.

دستگاه قانونی دارای نام واردکننده

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا ذکر شده بود “واردکننده: شرکت ****”؛ یعنی شرکت تجاری ذکرشده، اقدام به واردات قانونی این دستگاه نموده و همچنین کد فعال‌سازی آن را به سامانه همتا اعلام کرده است. هرگونه مشکل در زمینه فقدان کد فعال‌سازی، عدم تطابق شناسه (IMEI) ذکر شده در پیامک تأیید فعال‌سازی با شناسه (IMEI) قابل مشاهده از طریق #۶#* و … باید توسط شما با این شرکت در میان گذاشته شود.

دستگاه مسافری

اگر در نتیجه استعلام اصالت گوشی خود عبارت “واردکننده: به‌صورت مسافری” را می‌بینید، یعنی این دستگاه صرفاً برای استفاده شخصی مسافر وارد کشور شده و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد. همچنین، این دستگاه فاقد هرگونه گارانتی یا خدمات پس از فروش بوده و در صورت بروز مشکل احتمالی در آینده، شخص خریدار، مرجع معتبری برای رفع مشکلات خود نخواهد داشت؛ بنابراین اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه اجتناب نمایید.

دستگاه واردشده از مناطق آزاد

اگر متوجه شدید که واردکننده دستگاه مناطق آزاد بوده‌اند، باید بدانید که پرداخت عوارض این دستگاه، منطبق بر ضوابط مصوب در مناطق آزاد تجاری بوده و این دستگاه‌ها، صرفاً در همان مناطق آزاد امکان استفاده از خدمات شبکه اپراتوری را دارا خواهند بود؛ بنابراین اگر قصد استفاده از این دستگاه در داخل کشور و خارج از مناطق آزاد را دارید، اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه اجتناب نمایید چراکه به‌زودی ارائه خدمات اپراتوری برای این دستگاه‌ها، در خارج از مناطق آزاد تجاری، قطع خواهد شد.

شناسه IMEI دستگاه قانونی نیست، ولی مشمول طرح رجیستری نیست

“شناسه IMEI دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح رجیستری نیست.” اگر این پیام را دریافت کرده‌اید، یعنی این دستگاه هنوز مشمول طرح رجیستری نشده و می‌توانید با قرار دادن سیم کارت در دستگاه و استفاده از آن، شناسه IMEI را به عنوان شناسه IMEI دستگاه قانونی ثبت نمایید.

توجه داشته باشید درصورتی‌که دستگاه شما مشمول طرح رجیستری می‌باشد، از خرید آن خودداری نمایید. سرویس این‌گونه دستگاه‌ها توسط سامانه همتا قطع خواهد شد. بدیهی است در صورت قطع سرویس دستگاه، سامانه همتا هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال این موضوع ندارد.

شناسه IMEI دستگاه قانونی است، ولی مشمول طرح رجیستری نیست

پس از دریافت پیام “شناسه IMEI دستگاه قانونی است ولی مشمول طرح رجیستری نیست. درصورتی‌که دستگاه شما مشمول طرح رجیستری می‌باشد از خرید آن خوداری نمایید.”، بدانید که این دستگاه هنوز مشمول طرح رجیستری نشده و درصورتی‌که تلفن همراه نباشد، می‌توانید با قرار دادن سیم کارت در دستگاه از آن استفاده نمایید.

این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت گوشی از سامانه همتا، ذکر شده بود ” این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است “، استحضار داشته باشید؛ یعنی این دستگاه پیش از این حداقل با یک سیم‌کارت روشن شده و از خدمات شبکه اپراتوری استفاده نموده است؛ بنابراین نباید به‌عنوان دستگاه آکبند ارائه شود.

درصورتی‌که این عبارت در پایان پاسخ استعلام اصالت ذکر نشد، اظهار نظر قطعی در زمینه روشن شدن این دستگاه نمی‌توان داشت.

چرا باید استعلام اصالت گوشی را انجام دهیم؟

استعلام اصالت

با استعلام اصالت گوشی می‌توانید از قانونی بودن، اصل بودن و نو بودن دستگاه آگاه شوید. همچنین می‌توانید بفهمید که این دستگاه آکبند است یا قبلا استفاده شده. توصیه می‌شود قبل از خرید یک دستگاه سیم‌کارت‌خور (نو یا دست دوم) حتما اصالت آن را استعلام کنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *