کدام کشورها سفر به ایران را به دلیل امیکرون ممنوع کرده‌اند؟

هم‌زمان با شناسایی موارد جدیدی ابتلا به امیکرون در ایران و شیوع گسترده این سویه جدید در کشورهای همسایه ایران ازجمله ترکیه، محدودیت‌های جدیدی برای سفر اعلام شده است.

سفر و شیوع امیکرون

بر اساس مصوبه ستاد کرونا از روز شنبه، چهارم دی، سفر اتباع خارجی از هشت کشور آفریقایی شامل بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی (سوازیلند)، لسوتو، موزامبیک، زیمباوه، مالاوی و آفریقای جنوبی و چهار کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، نروژ و دانمارک به مدت ۱۵ روز ممنوع شده است.

جواد هدایتی، مدیرکل حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری، نیز از ممنوعیت سفرهای زمینی به ترکیه و بسته بودن مرزها خبر داده و گفته است که تنها گروه‌های هفت‌گانه ازجمله دیپلمات‌ها، دانشجوها و دو تابعیتی‌ها تا اطلاع ثانوی امکان سفر به این کشور را دارند.

ممنوعیت سفر به ترکیه در پی آن صورت گرفت که بنا بر اعلام وزارت بهداشت ترکیه، سویه امیکرون به‌سرعت در حال گسترش در این کشور است و هم‌اکنون ۱۰ درصد از موارد ابتلای جدید در این کشور مربوط به این سویه است.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت ایران در روز یک‌شنبه، پنجم دی تاکنون ۱۴ مورد ابتلا به امیکرون در شهرهای تهران، مشهد، هرمزگان و بابل شناسایی شده‌اند. بااین‌حال مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند که با توجه با سرعت سرایت‌پذیری بالای سویه جدید، موارد ابتلا به آن بیش از مواردی شناسایی‌شده‌ است.

امیکرون

از سوی دیگر، پس از اعتراض فعالان حوزه گردشگری در خصوص گردشگرانی که پیش‌تر سفر آن‌ها به ایران برای این دو هفته برنامه‌ریزی شده بود، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده است که ورود این گردشگران درصورتی‌که جزو ۱۲ کشور اعلام‌شده نباشند فقط از «مرزهای هوایی» امکان‌پذیر است و تمامی مرزهای زمینی و دریایی به مدت ۱۵ روز به روی تمامی گردشگران بسته است.

همچنین ایرانیانی که از ۱۲ کشور اروپایی و آفریقایی قصد سفر به ایران را دارند، تنها در صورت داشتن کارت واکسن (یعنی دریافت هر دو دُز واکسن) و تست منفی پی‌ سی آر با اعتبار ۴۸ تا ۷۲ ساعت امکان ورود به کشور را دارند و در صورت داشتن هرگونه علائم باید با هزینه شخصی به مدت دو هفته در مراکز تعیین‌شده قرنطینه شوند.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *