اینترنت 5G در کدام نقاط ایران قابل استفاده است

چند ماه پیش در مطلبی در وبلاگ خریدشارژ درباره‌ی اینترنت 5G صحبت کردیم و به توضیح ویژگی‌های آن پرداختیم. در آن زمان هنوز فناوری 5G به صورت عمومی وارد کشور نشده بود و تنها اپراتور ایرانسل در طی یک جلسه با حضور خبرنگاران از این فناوری رونمایی کرده بود. اما در حال حاضر اپراتورهای ایرانسل و همراه اول شروع به افتتاح سایت‌های 5G خود کرده‌اند و تعداد این سایت‌ها در کشور در حال افزایش است، هرچند که این فناوری هنوز هم با عمومی شدن فاصله‌ی زیادی دارد. در این مطلب به معرفی سایت‌های نسل پنجم و نقاطی که می‌توانید از اینترنت 5G استفاده کنید خواهیم پرداخت.

اینترنت 5G

شبکه‌ی 3G با تاخیری حدودا ۱۴ ساله وارد کشور شد و پس از مدت کوتاهی نیز با اینترنت نسل چهارم جایگزین شد. اما به نظر می‌رسد که این تاخیرها قرار نیست این بار و در مورد اینترنت 5G نیز دوباره تکرار شوند. اپراتورهای داخلی از مدت‌ها پیش کار بر روی فناوری 5G را آغاز کرده و حالا پس از مدت کوتاهی از عرضه‌ی تکنولوژی 5G به صورت جهانی قرار است که این فناوری در ایران نیز در اختیار مردم قرار بگیرد. هرچند که تا کنون اجرای این فرآیند با کندی همراه بوده است و همین امر نیز باعث شده تا از برخی دیگر از کشورهای منطقه در این موضوع عقب بیافتیم.

سایت‌های افتتاح شده‌ی اینترنت 5G در ایران

در حال حاضر اپراتور ایرانسل با افتتاح ۵ سایت 5G، از دیگر اپراتورها در این زمینه جلوتر بوده و اپراتور همراه اول نیز با افتتاح سه سایت به دنبال آن است.

نخستین سایت تجاری نسل پنجم تلفن‌ همراه در ایران، در اول مرداد سال ۱۳۹۹، توسط ایرانسل و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری ‌اطلاعات، توسط رئیس جمهور در پژوهشگاه ICT راه‌اندازی شد. در هفتم مرداد ماه نیز، دومین سایت 5G در ساختمان مرکزی ایرانسل و در حضور خبرنگاران رونمایی شد.

اینترنت 5G در ایران

پس از این، سومین سایت 5G ایرانسل در تاریخ ۲۱ آبان‌ در در فضای بیرونی دانشگاه تربیت‌ مدرس به بهره‌برداری رسید. چهارمین سایت 5G ایرانسل و نخستین سایت با دسترسی عمومی نیز بعد از حدود دو ماه و در ۲۸ بهمن ‌ماه، در بوستان آب و آتش تهران و توسط وزیر ارتباطات و فناوری ‌اطلاعات افتتاح شد.

پس از راه‌اندازی چهار سایت اینترنت 5G در تهران، ایرانسل در سوم اسفند ماه، پنجمین سایت تجاری نسل پنجم تلفن‌ همراه در ایران را نیز در شیراز افتتاح کرد. این سایت نیز در مجاورت ارگ تاریخی کریم‌خانی بوده و برای استفاده‌ی عمومی به بهره‌برداری رسیده است.

همراه اول نیز از قافله عقب نمانده و در چهارم اسفند ماه، نخستین سایت‌های 5G خود را در اطراف حرم رضوی و «کارخانه نوآوری» در «شهرداری منطقه ثامن» مشهد رونمایی کرد. سایت همراه اول نیز استفاده عمومی داشته و مشترکان این اپراتور می‌توانند با حضور در این نواحی، از اینترنت 5G بهره ببرند.

اینترنت 5G در ایران

همچنین دومین سایت 5G همراه اول در کشور و نخستین سایت این اپراتور در تهران نیز در دهم اسفند ماه در برج ستاره ونک افتتاح شد.

مشترکانی که گوشی آنها از اینترنت 5G پشتیبانی می‌کند، می‌توانند در نقاط تحت پوشش از جدیدترین و سریع‌ترین تکنولوژی اینترنت جهان بهره‌مند شوند؛ همچنین سایر مشترکان که گوشی آنها از 5G پشتیبانی نمی‌کند نیز می‌توانند از طریق مودم و سرویس وای‌فای از این فناوری استفاده کنند.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *