در هنگام استفاده از سامانه بانکداری اینترنتی چه نکاتی را رعایت باید کرد؟

با فراگیر شدن اینترنت و انجام حجم زیادی از کارهای اداری به کمک آن، بانکداری اینترنتی نیز رونق گرفته است؛ اما نکاتی وجود دارند که هنگام استفاده از سامانه بانکداری اینترنتی حتماً باید به آن‌ها توجه کنیم. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی این نکات مهم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

سرهنگ محسن محمودی درباره طرز استفاده از بانکداری اینترنتی اظهار کرد: اینترنت بانک یکی از خدمات بانکداری اینترنتی است که این روزها تقریباً همه بانک‌ها و بعضی از مؤسسات مالی در غالب آن خدماتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. اگرچه این خدمات نقش بسیار مؤثری را در تسهیل عملیات بانکی و کاهش هدر رفت زمان‌بر عهده دارند، اما اگر نکات امنیتی به هنگام استفاده از این خدمات به‌درستی به کار گرفته نشود، سبب خواهد شد تا شما زمینه سرقت اموالتان را با دستان خودتان فراهم آورید.

کلاهبرداری الکترونیک

گزارش‌های منتشره از سوی پلیس فتا در سال‌های اخیر نشان از رشد سریع و بسیار زیاد کلاه‌برداری‌های مالی و سوءاستفاده کلاه‌برداران از کمبود آگاهی مردم در استفاده ایمن و صحیح از خدمات بانکداری الکترونیک دارد؛ بر همین اساس ضروری است تا نکات امنیتی ساده اما مهمی از سوی شهروندان برای افزایش امنیت کارت‌بانکی رعایت شود، تا از رشد فزاینده کلاه‌برداری‌های مرتبط با بانکداری الکترونیک ازجمله برداشت غیرمجاز وجه جلوگیری شود که در ادامه به چند نکته مهم اشاره‌شده است.

بانکداری اینترنتی

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با توجه به استفاده قابل‌توجه از کارت‌های بانکی، پیش‌بینی می‌شود که جرائم و کلاه‌برداری‌های مرتبط با «خدمات پرداخت الکترونیکی» نیز افزایش یابند. بر این مبنا ضروری است تا دارندگان کارت‌های پرداخت، ضمن حفظ هوشیاری در استفاده از این خدمات، توصیه‌های امنیتی لازم که در زیر اشاره‌شده است را مدنظر قرار دهند.

خرید اینترنتی

هنگام انجام خرید اینترنتی با کمک بانکداری اینترنتی، پیش از واردکردن اطلاعات کارت، از اینکه به «درگاه پرداخت اینترنتی» معتبر هدایت‌شده‌اید، اطمینان حاصل کنید. هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی از معتبر بودن آدرس نمایش داده‌شده در مرورگر با درج عبارت https در ابتدای آن و وجود علامت تأیید سرویس‌دهنده (معمولاً به‌صورت قفل سبزرنگ) ، اطمینان یابید.

همچنین آدرس معتبر درگاه‌های پرداخت اینترنتی باید زیر دامنه‌ای از دامنه Shaparak.ir باشند. هرگونه ترکیب دیگری از کلمه Shaparak و هر پسوند دامنه دیگری به‌غیراز ir. غیرمجاز است. به‌عنوان‌مثال ترکیب‌هایی نظیر Shapaarak یا Shaparack نامعتبر هستند. برای اطلاع از آدرس اینترنتی درگاه‌های پرداخت اینترنتی معتبر، به پورتال کاشف به آدرس www.kashef.ir و پورتال شاپرک به آدرس www.shaparak.ir مراجعه کنید. اکیداً توصیه می‌شود از صفحه‌کلید مجازی برای ورود اطلاعات کارت خود استفاده کنید.

مراجع معتبر

برنامک‌های همراه فراهم‌کننده خدمات پرداخت را تنها از مراجع معتبر بارگیری، نصب و استفاده کنید. مراجع معتبر به معنای پورتال رسمی بانک/موسسه اعتباری مجاز یا فراهم‌کننده مجاز خدمات پرداخت (PSP) است. برای مشاهده آدرس پورتال بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و همچنین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت که فراهم‌کننده برنامک‌های همراه معتبر هستند، به پورتال کاشف به آدرس www.kashef.ir مراجعه کنید.

شبکه‌های مجازی

از درج اطلاعات کارت خود در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی یا هر شبکه اجتماعی که توسط بانک یا شاپرک تأیید نشده باشند، خودداری فرمایید.

حفاظت از کارت بانکی

کارت و رمز کارت خود را تا آنجا که می‌شود، در اختیار دیگران قرار ندهید. در فروشگاه‌ها شخصاً اقدام به ورود رمز نکنید و از ارائه آن به فروشنده یا علنی کردن آن به هر شیوه دیگری خودداری کنید. به‌منظور انتقال وجه، فرد دریافت‌کننده وجه، باید تنها شماره کارت خود را ارائه کند و نباید دیگر اطلاعات کارت ارائه شود.

خریدهای اینترنتی خود را با کمک بانکداری اینترنتی از فروشگاه‌های مطمئن انجام دهید. در خریدهای اینترنتی به وجود «نماد اعتماد الکترونیک» دقت کنید و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید. (با کلیک روی نماد به سایت enamad.ir هدایت خواهید شد، مسیر و اطلاعات ارائه‌شده باید با مشخصات فروشگاه اینترنتی منطبق باشد). از انجام خرید در سایت‌های اینترنتی، کانال‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی که خلاف موازین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند یا تخفیف‌ها و شرایط فروش غیرمتعارف و جذاب پیشنهاد می‌دهند، خودداری کنید.

رمز‌های قوی

از امنیت رمزهای خود اطمینان یابید. توصیه می‌شود رمز اول و دوم کارت را به‌صورت دوره‌ای تغییر دهید. از روال‌های تغییر رمز و مسدودسازی کارت که توسط بانک شما ارائه‌شده است، مطلع باشید تا بتوانید در مواقع ضروری رمز خود را به‌سرعت تغییر یا کارت خود را مسدود کنید. در انتخاب رمز کارت از به‌کارگیری اعداد مرتبط با داده‌های شخصی (مانند سال تولد، شماره شناسنامه و …) که قابل حدس هستند، اجتناب کنید. از یادداشت کردن اطلاعات کارت ازجمله رمز اول یا دوم در مکان‌های ناامن خودداری کنید.

تا آنجا که می‌توانید از ارائه اطلاعات کارت خود در بسترهای ارتباطی پرخطر نظیر؛ تلفن ثابت، پیامک و کدهای دستوری *…# (USSD) خودداری کنید. در صورت ضرورت، صرفاً از کارت‌هایی در این کانال‌های پرخطر استفاده نکنید که موجودی قابل‌توجهی ندارند.

از ابزارهای شخصی امن برای انجام تراکنش‌های بانکی استفاده کنید. مطمئن شوید که ابزارهای شخصی (تلفن همراه، تبلت، رایانه شخصی و غیره) مورداستفاده در تراکنش‌های بانکی از امنیت کافی برخوردار باشند.

آنتی‌ویروس

۱. از نصب آنتی‌ویروس به‌روز روی ابزار خود مطمئن شوید.

۲. از نصب برنامه‌های غیرضروری روی ابزار خودداری کنید.

۳. در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها از دریافت فایل یا کلیک روی لینک‌های نامطمئن که عموماً شامل پیشنهادهایی نظیر شارژ رایگان، جوایز و سایر پیشنهادهای جذاب هستند، اکیداً خودداری کنید.

۴. علاوه بر برنامک‌های مورداستفاده برای انجام خدمات پرداخت، دیگر برنامه‌های نصب‌شده روی ابزارهای مورداشاره نیز باید سازندگان معتبری داشته باشند.

بانکداری اینترنتی

درصورتی‌که از اینترنت WiFi اماکن عمومی مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز خرید و … استفاده می‌کنید تا آنجا که می‌توانید تراکنش مالی یا خرید اینترنتی انجام ندهید و با استفاده از آن به برنامه‌های همراه بانک و اینترنت بانک خود وصل نشوید.

هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز یا پایانه فروش، از عدم وجود تغییرات/دست‌کاری یا نصب تجهیزات اضافی غیرمجاز در بخش‌های مختلف آن اطمینان حاصل کنید. چنانچه در استفاده از خودپردازها با مشکلی روبه‌رو شدید برای رفع مشکل از افراد ناشناس کمک نگیرید، در این صورت در روزهای کاری به نزدیک‌ترین شعبه مراجعه کرده یا و در روزهای غیر کاری با مرکز امداد مشتریان تماس حاصل کنید.

ملاحظات امنیـتی مربوط به شماره شبا

  • هرگز برای دریافت شماره شبای بانک الف به سایت بانک ب مراجعه نکنید.
  •  بانک مسئولیتی برای جبران خسارت مشتریانی که شماره شبای مقصد را اشتباه ثبت کرده‌اند، نخواهد داشت.
  • منابع اطلاعاتی مهم برای دریافت آخرین اخبار و نکات امنیتی بانکداری الکترونیکی
  • برای بهره‌برداری مؤثر از خدمات بانکداری الکترونیکی و ایمن ماندن از ریسک‌های احتمالی، هنگام باز کردن حساب و درخواست کارت‌بانک بروشورهای مربوطه را به‌دقت مطالعه کنید.
  • پایگاه اینترنتی بانک‌ها منبع مفیدی برای دریافت نکات ایمنی هنگام بهره‌برداری از خدمات بانکداری الکترونیکی است.



دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *