برچسب انرژی چیست و چه کاربردی دارد؟

احتمالا شما نیز برچسب‌های رنگارنگی که بر روی لوازم خانگی مختلف چسبانده می‌شود را دیده‌اید و یا در تبلیغات مختلف تلویزیونی درباره‌ی برچسب انرژی شنیده‌اید. اما این برچسب‌های رنگارنگ که به اسم برچسب انرژی شناخته می‌شوند و در تبلیغات مختلف تا این حد برروی آن‌ها تاکید می‌شود چه معنایی دارند؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که برچسب انرژی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ و چرا تا این حد بر روی آن تاکید می‌شود؟

برچسب انرژی چیست و چه کاربردی دارد؟

برچسب انرژی چیست و چه کاربردی دارد؟

در سال‌های اخیر که علم و فناوری پیشرفت زیادی کرده است و اکثر وسایل با مصرف بهینه انرژی کار می‌کنند، برچسب انرژی برای نمایش میزان مصرف وسیله‌های برقی، گازی و آبی بر روی آن‌ها چسبانده می‌شود. این برچسب‌ها دارای هفت رنگ از سبز تا قرمز هستند که رنگ سبز نشان دهنده مصرف انرژی کم و رنگ قرمز نشان دهنده مصرف انرژی زیاد است. همچنین رنگ سبز با (A) و رنگ قرمز با (G) نشان داده می‌شود. این برچسب در همه کشورها بر روی همه محصولات چسبانده می شود تا خریداران با توجه به اطلاعات موجود در آن، نسبت به خرید یک محصول تصمیم‌گیری کنند.

چه محصولاتی برچسب انرژی دارند؟

برچسب انرژی اغلب بر روی وسایلی مانند یخچال، مایکروویو، لباسشویی، کولر آبی و گازی، بخاری‌های برقی، اجاق گاز، توستر، ماشین ظرفشویی و… نصب می‌شود. برچسب انرژی در چند سال گذشته به لوازم برقی محدود نشده و در این روزها خودروها و ملزومات مکانیکی نیز دارای برچسب مصرف انرژی هستند که در انتخاب محصولات تاثیرگذار است.جالب است بدانید که برخی از شرکت‌های بزرگ که محصولاتشان مصرف انرژی بسیار کمی دارد، از این برچسب به عنوان یک ابزار تبلیغاتی نیز استفاده می کنند.

برچسب انرژی چیست و چه کاربردی دارد؟

شرکت‌ها معمولا برچسب انرژی را خیلی بزرگ روی محصول خود چسبانده و توجه خریدار را به سمت حرف (A) جلب می کنند. اخیرا مصرف انرژی محصولات به قدری کم شده که با علامت های (+A)، (++A) و (+++A) نشان داده می شوند. این برچسب معمولا بر روی بسته‌بندی محصول نیز زده می‌شود و در صورتی که آن را بر روی محصول پیدا نکردید، روی بسته‌بندی را بررسی کنید. این برچسب به نشان دادن مصرف انرژی محدود نشده و در برخی موارد به تولید نیز اشاره می‌کند. به طور مثال روی برخی از محصولات، این برچسب حتی میزان تولید گازهای سمی مانند دی اکسید کربن را نیز نشان می‌دهد.

اهمیت توجه به برچسب انرژی

شاید برای شما سوال باشد که چرا باید از خرید محصولاتی که برچسب انرژی ندارند، پرهیز کنیم و محصولاتی را خریداری کنیم که دارای برچسب مصرف انرژی هستند. همانطور که می دانید خرید لوازمی که در خانه برق زیادی مصرف می‌کنند، بر روی مبلغ قبض برق تاثیر زیادی می‌گذارند. بنابراین بهتر است که در انتخاب خود دقت بیشتری کنید و محصولاتی را برای خرید انتخاب کنید که کم مصرف بوده و تاثیر زیادی بر روی رقم قبض نمی‌گذارد.

برچسب انرژی چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور کلی در انتخاب لوازم خانگی باید به غیر از کیفیت و کارایی به مواردی مانند اطمینان از ایمنی، کیفیت، کمیت در بازدهی و میزان مصرف انرژی محصول نیز توجه کرد. علاوه بر این، کم‌مصرف بودن محصولات نشان‌دهنده استفاده از تکنولوژی روز برای ساخت آن‌ها است و این امر نشان می‌دهد که احتمال خرابی این محصولات بسیار کم است. این روزها برچسب انرژی به نوعی به عنوان یک شناسنامه و اعتبارنامه برای محصول در نظر گرفته شده و نبود آن باعث می‌شود تا ویژگی‌ها و نکات مثبت دیگر محصول به چشم خریدار نیاید که در نهایت عدم اعتماد به محصول را به همراه دارد.

همانطور که گفتیم استفاده از برچسب انرژی در محصولات اجباری است و وجود این برچسب بر روی محصولات مزایای زیادی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیرند.

  • انتخاب درست و آگاهانه افراد در هنگام خرید وسایل برقی، گازی و آبی
  • آشنا کردن خریداران با میزان کارایی و بازدهی وسایل خانگی و اداری
  • بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی
  • کاهش هزینه انرژی مصرفی در خانواده‌ها
  • کاهش آلودگی محیط زیست
  • ارائه اطلاعات اختصاصی مربوط به هر محصول
  • ارائه اطلاعات مشترک در مورد محصولات شامل علامت تجاری، نام برند، مدل و نشان استاندارد



دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *