مزایای به‌روزرسانی سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای گوشی چیست؟

به‌روزرسانی سیستم‌عامل تلفن همراه و همچنین اپلیکیشن‌های آن یک مسئله مهم در دنیای دیجیتال است که به حفظ امنیت گوشی همراه و اطلاعات شخصی‌تان کمک می‌کند. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به مزایای به‌روزرسانی سیستم‌عامل تلفن همراه اشاره می‌کنیم. با ما باشید.

مقدمه

همه‌ ما این پیغام را بر روی گوشی خود دیده‌ایم، «به‌روزرسانی سیستم‌عامل برای نصب آماده است» آیا از این پیغام ساده رد شده‌اید یا فوراً آپدیت جدید را نصب کرده‌اید؟ تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که چرا باید به‌روزرسانی جدید را نصب کنید؟ یا سؤالاتی از این قبیل که مثلاً آیا با بروز روز رسانی گوشی اطلاعات پاک می‌شود؟ چه قابلیت جدیدی با آپدیت شدن به گوشی شما اضافه می‌شود؟

به‌روزرسانی سیستم‌عامل

۹۹٫۶ درصد از کسانی که دارای گوشی موبایل هستند، از اندروید یا ios استفاده می‌کنند. سیستم‌عامل موبایل‌های دیگر مثل ویندوز یا بلک بری بسیار کمتر است. یکی از دلایل اصلی که چرا این دو جزء اصلی‌ترین‌ها هستند، آپدیت‌های OS (به‌روزرسانی سیستم‌عامل) است. این آپدیت‌ها همگی روی بهبود توانایی‌های گوشی تمرکز می‌کنند و تجربه بهتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

مزایای به‌روزرسانی سیستم‌عامل گوشی

ویژگی‌های جدید در موبایل

هر سیستم‌عامل جدیدی که به بازار می‌آید، دارای ویژگی‌های جدیدی است. ممکن است برنامه دوربین در آن قوی‌تر شود و کل سخت‌افزار گوشی بهتر کار کند یا توانایی ریپلای یا پاسخ دادن به چت‌ها در قسمت اعلان یا نوتیفیکیشن عملکرد بهتری پیدا کند.

یک نمونه عالی در این مورد، اجرای split-screens یا صفحات برش داده شده است. آپدیت جدید سیستم‌عامل اندروید، باز شدن چند پنجره به‌صورت هم‌زمان را ساپورت می‌کند. این ویژگی به افراد اجازه می‌دهد که بتوانند به دو اپلیکیشن متفاوت به‌طور هم‌زمان دسترسی داشته باشند و آن‌ها را در پنجره‌های جداگانه باز کنند و چند کار را هم‌زمان انجام دهند. ویژگی جدید دیگر شامل کیبورد بهتر، ساپورت ایموجی و عمودی شدن صفحه گوشی است.

به‌روزرسانی سیستم‌عامل

افزایش امنیت

تا زمانی که تکنولوژی وجود دارد، افرادی هستند که سعی دارند شما را هک کرده و اطلاعاتتان را بدزدند. درواقع هک کردن اطلاعات مهمی مثل حساب بانکی، حساب پی-پال و کارت‌های اعتباری به مشکلی بزرگ‌تر از مشکلات دیگر گوشی تبدیل شده است. افرادی که خریدهای خود را آنلاین روی گوشی انجام می‌دهند، بیش از بقیه در معرض هک شدن اطلاعات هستند.

خبر خوب این است که از طریق به‌روزرسانی سیستم‌عامل می‌توانید با این کار مبارزه کنید. هر آپدیت جدید، چه برای اندروید، چه برای ios یا هر سیستم دیگری در موبایل، ویژگی‌های امنیتی جدید را در اختیارتان قرار می‌دهد. این ویژگی‌ها به رمزدار کردن اطلاعات مهم مخصوصاً هنگام انجام معاملات برای مبارزه با دزدی‌های احتمالی کمک می‌کند.

آپدیت‌های جدید نرم‌افزار ضد جاسوسی، پسوردهای بهتر و ویژگی‌های ارتقاءیافته برای آنتی‌ویروس دارند. زمانی که از موبایل خود برای اپلیکیشن‌های استاک مارکت و بیزینس روزانه خود استفاده می‌کنید، ضروری است که آن را آپدیت کرده باشید.

سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌هایی که هرروز از آن‌ها استفاده می‌کنید حتماً نقص امنیتی دارند. نوشتن نرم‌افزار پیچیده است و هرروز در این نرم‌افزارها نقص‌های جدیدی کشف می‌شود؛ که با بروز رسانی می‌توانید این مشکلات امنیتی را از بین ببرید. به‌طور مثال اگر Word 2000 روی ویندوز XP استفاده می‌کنید، با مشکل امنیتی روبرو هستید.

منظور از خطر و مشکل امنیتی چیست؟

این نقص‌های امنیتی بسیار متنوع هستند؛ به‌طور مثال می‌توانند یک بدافزار را روی سیستم شما اجرا کرده و درنهایت رمزهای عبور و شماره کارت اعتباری شما را هک کنند و یا از اطلاعات شخصی شما برای سرقت هویت استفاده کنند. با اطمینان از آپدیت بودن نرم‌افزار می‌توانید از خود محافظت کنید. نه‌تنها مرورگرها و سیستم‌عامل‌ها؛ بلکه همه‌ی نرم‌افزارها باید آپدیت شوند.

آسیب‌پذیری در مرورگرهای وب و حفره‌های امنیتی در سیستم‌عامل‌ها بسیار خطرناک هستند؛ اما این خطرات فقط مختص به مرورگرهای وب و سیستم‌عامل‌ها نیست. سایر برنامه‌های موجود در رایانه شما نیز می‌توانند حفره‌های امنیتی داشته باشند و باید آپدیت شوند.

اگر برنامه‌ای در سیستم شما وجود دارد که به اینترنت وصل می‌شود و پرونده‌هایی از اینترنت (مانند تصویر، متن، موسیقی یا فایل ویدیویی) را باز می‌کند، احتمالاً در معرض حمله قرار دارد. با به‌روزرسانی سیستم‌عامل می‌توانید آن‌ها را ایمن کنید.

بهبود وضعیت باتری

مشکل طول عمر باطری همیشه وجود دارد. اواخر سال گذشته، اپل پذیرفت که بعد از به‌روزرسانی سیستم‌عامل، مشکلاتی مثل کم شدن عمر باطری مدل‌های قدیمی‌تر نسبت به مدل‌های جدیدتر ایجاد شده است. آن‌ها توضیح دادند که این کار را انجام دادند تا درخواست برای آپدیت سیستم‌عامل بالا و بالاتر برود. درنتیجه طول عمر باتری مدل‌های قدیمی کاهش پیدا کرد.

اگرچه که این آپدیت‌های جدید ممکن است در کنار ویژگی‌های منفی به بهبود عمر باتری کمک کند که نسبت به مدل‌های قدیمی ios بهتر است. اکنون این ویژگی به شما اجازه می‌دهد که کنترل باتری و مدت‌زمان باقی ماندن آن را در دست داشته باشید.

زیباتر شدن رابط کاربری

به‌روزرسانی سیستم‌عامل، تجربه کاربری بهتر (UX) و رابط کاربری (UI) را برای شما به ارمغان می‌آورد که دو اولویت مهم است. یک رابط کاربری تمیزتر و با جریان بهتر، تضمین می‌کند که کاربران موبایل می‌توانند به اپلیکیشن‌ها، پاسخ به پیام‌ها، ویژگی‌ها با راحتی و سرعت بیشتر بهتر استفاده کنند. آپدیت‌های جدید روی کاهش تعداد مراحل موردنیاز برای انجام یک کار تمرکز می‌کند. آن‌ها روی احساس راحتی بیشتر حین کار و چیزهای وسیعی تمرکز می‌کنند.

به همین دلیل است که می‌توانید به پیام‌های چت به‌طور مستقیم از نوتیفیکیشن بار پاسخ دهید. این ویژگی تضمین می‌کند که می‌توانید بدون جابجا شدن در برنامه، به چت ادامه دهید. یا اینکه می‌توانید از طریق کشیدن چند تا انگشت روی صفحه، اسکرین شات بگیرید یا اینکه چند دکمه را در کنار گوشی بفشارید.

همیشه به جدیدترین به‌روزرسانی‌ها نیاز نداریم

البته که به‌روزرسانی لازم است، اما همیشه به‌روزرسانی‌های فوری ضروری نیستند. برای مثال ویندوز ۸.۱ هنوز یک گزینه ایمن است، درحالی‌که ویندوز ۷ و ویندوز XP پشتیبانی نمی‌شوند، مایکروسافت هنوز از ویندوز ۸.۱ با به‌روزرسانی‌های امنیتی تا ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ پشتیبانی خواهد کرد. مایکروسافت آفیس سال‌هاست که به‌روزرسانی دریافت می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر Office 2016 دارید، با به‌روزرسانی‌های امنیتی تا ۱۴ اکتبر ۲۰۲۴ پشتیبانی می‌شوید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *