بیمه حوادث برق خانگی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

اگر تا کنون با دقت قبض برق خود را بررسی کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که ماهیانه مبلغی تحت عنوان بیمه حوادث برق نیز در قبض شما منظور می‌شود که در کنار هزینه‌هایی همچون عوارض، آبونمان و … قرار می‌گیرد. طبق قانون این هزینه برای مشترکین برق شهری ماهیانه ۱۰۰۰ ریال و برای مشترکین روستایی ماهیانه ۵۰۰ ریال در نظر گرفته شده است.

بیمه حوادث برق

از آنجا که این رقم مبلغ چندانی محسوب نمی‌شود، ممکن است بسیاری به سادگی از کنار آن بگذرند و به آن توجهی نداشته باشند اما وجود این مبلغ در قبض شما به شما این حق را می‌دهد که در صورت بروز حوادث خانگی از بیمه تقاضای خسارت کنید و شرکت بیمه‌گذار نیز موظف است خسارت وارده به شما را جبران کند.

طبق گفته‌ی سخنگوی صنعت برق: «براساس دستورالعمل‌های ابلاغی برای خسارت تجهیزات حداکثر ۱۲۱ میلیون و ۲۸۰ هزار ریال، آتش‌سوزی و انفجار حداکثر چهار میلیارد و ۱۶۹میلیون ریال، غرامت فوت حداکثر چهار میلیارد و ۵۴۸ میلیون ریال، غرامت نقص عضو حداکثر سه میلیارد و ۳۲ میلیون ریال و هزینه‌ی پزشکی حداکثر سه میلیارد و ۲۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به آسیب دیدگان تعلق می‌گیرد.»

اما در صورت وقوع حادثه چگونه می‌توان درخواست غرامت خود را ثبت کرد و برای انجام این فرآیند چه مراحلی را باید طی کرد؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت؟

سامانه‌ی بیمه حوادث برق خانگی

برای ثبت درخواست و اعلام خسارت بر اثر حوادث برق خانگی ابتدا باید به سامانه بیمه حوادث مشترکین خانگی و تجاری که مربوط به سازمان توانیر است مراجعه کنید.

در ابتدای ورود و در صفحه‌ی نخست این سامانه دو گزینه‌ی اعلام خسارت و پیگیری خسارت پیش روی شما قرار می‌گیرد که در ادامه به توضیح هردوی این گزینه‌ها خواهیم پرداخت.

سامانه‌ی بیمه حوادث برق

۱. اعلام خسارت

مرحله‌ی اول: با ورود به قسمت اعلام خسارت صفحه‌ای به شما نشان داده می‌شود که حاوی یک کد امنیتی و محلی برای وارد کردن کد شناسه‌ی قبض محل حادثه است. در ای صفحه، پس از وارد کردن کد امنیتی و شناسه‌ی قبض باید بر روی دکمه‌ی بررسی شناسه قبض کلیک کنید تا سامانه صحت کد امنیتی و شناسه برق را تایید کند که در این صورت علامت تایید در سمت راست شناسه قبض نمایان خواهد شد و قادر خواهید بود تا دکمه‌ی «مرحله‌ی بعد» را فشار دهید.

مرحله‌ی دوم: در این مرحله باید اطلاعات خواسته شده از قبیل نوع شخص (حقیقی/حقوقی)، نام و نام خانوادگی شخص خسارت دیده، کد ملی، شماره همراه، استان، شهر، آدرس، کد پستی محل حادثه را وارد سامانه کنید. پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده و فشردن دکمه‌ی «مرحله‌ی بعد» سامانه اطلاعات وارد شده را بررسی کرده و در صورت تایید شما را به صفحه‌ی بعد هدایت می‌کند. در غیر این صورت قسمت‌های دارای خطا با رنگ قرمز جهت اصلاح به شما نمایش داده خواهند شد.

مرحله‌ی سوم: در این قسمت کاربر باید فایل‌های کلیه‌ی مدارک عمومی مربوط به محل حادثه و شخص حادثه دیده را در فرم انتخاب نماید. موارد الزامی در این بخش با ستاره‌ی قرمز مشخص شده‌اند و پس از بارگزاری تمام موارد الزامی میتوانید با فشردن دکمه‌ی «مرحله‌ی بعد» به صفحه‌ی بعدی بروید. در صورتی که یکی از موارد الزامی انتخاب نشده باشند سامانه اعلام خطا میکند واحتیاج به اصلاح خواهد داشت.

نکته: حجم فایل‌های ارسالی در مراحلی که نیاز به ارسال فایل باشد باید کمتر از ۲۰۰ کیلوبایت باشد. فرمت فایل‌ها میتواند یکی از انواع jpg ،png و pdf باشد.

مرحله‌ی چهارم: در این مرحله باید اطلاعات حادثه، از قبیل روز وقوع حادثه و زمان حادثه در قالب ساعت و دقیقه، تعیین نوع خسارت، شرح حادثه و مبلغ برآوردی خسارت از دیدگاه مشترک ثبت و بررسی شوند. در صورت صحت اطلاعات درج شده با فشردن دکمه‌ی «مرحله‌ی بعد» میتوانید وارد قسمت آخر شوید و در صورت بروز خطا سامانه با رنگ قرمز بخش مربوطه را جهت اصلاح مشخص خواهد کرد.

مرحله‌ی پنجم: در مرحله‌ی پنجم و آخر این فرآیند لازم است کاربر تمامی مدارک تکمیلی خواسته شده را از طریق فرم مربوطه بارگزاری کند. موارد ضروری در این بخش نیز با ستاره‌ی قرمز مشخص شده‌اند.

پس از تمیل فرم و بررسی اطلاعات وارد شده توسط سامانه درخواست شما در سامانه ثبت شده و یک کد رهگیری به شما نمایش داده میشود. لازم است تا این کد را جهت پیگیری‌های بعدی نزد خود نگه دارید. ضمنا یک پیامک حاوی تاییدیه و کد رهگیری نیز در همین زمان برای شما ارسال می‌شود. از اینجا به بعد میتوانید با استفاده از کد رهگیری وضعیت پرونده‌ی خودتان را پیگیری کنید و در صورت نیاز به ثبت هرگونه اطلاعات توسط مشترک در مراحل پیگیری نیز میتوانید از همین طریق اقدام کنید.

۲. پیگیری خسارت

با ورود به قسمت پیگیری خسارت صفحه‌ای به شما نمایش داده میشود که از شما اطلاعاتی شامل شناسه‌ی قبض، کد پیگیری و همچنین یک شناسه‌ی امنیتی درخواست میکند. با وارد کردن این موارد می‌توانید وارد قسمت پیگیری خسارت شوید و فرم مشاهده‌ی پرونده برای شما نمایان خواهد شد.

در این قسمت شما قادر به مشاهده‌ی اطلاعات پرونده‌ی خود خواهید بود. در آخرین منوی این قسمت اطلاعات مربوط به گردش پرونده با عنوان جریان پرونده قابل مشاهده است. در این فرم می‌توانید از جریان گردش پرونده و آخرین وضعیت و همچنین زمان دقیق کلیه‌ی ارجاع‌ها مطلع شوید.

ضمنا در صورتی که نیاز به وارد کردن هر گونه اطلاعات توسط شما باشد فرم مربوطه در بالای همین بخش نمایان می‌گردد. شما ممکن است در طول فرآیندهای مختلف نیاز به تکمیل فرم‌هایی از قبیل موارد زیر داشته باشید:

  • اعتراض به رای دستگاه ناظر
  • تایید یا اعتراض به مبلغ خسارت برآوردی بیمه
  • تایید یا اعتراض به مبالغ واریزی توسط بیمه
  • ثبت اطلاعات بانکی

همچنین لازم است توجه کنید که در مواردی که نیاز است کاربر موردی را تایید یا به آن اعتراض کند، محدودیتی وجود دارد و در صورتی که در مهلت مقرر به درگاه مراجعه نکنید و اعتراض خود را ثبت نکنید، عدم مراجعه شما به منزله‌ی تایید رای قلمداد خواهد شد و پس از این مهلت دیگر قادر به ثبت اعتراض نخواهید بود. این مهلت در حال حاضر ۴۵ روز می‌باشد.

همچنین با توجه به این موضوع که نگهداری شبکه‌های داخلی منازل و ساختمان‌ها به عهده مشترکان است، پیشنهاد میکنیم این مطلب را که در آن به بحث نگهداری لوازم برقی پرداخته‌ایم را نیز مطالعه نمایید.

 




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *