آیا هنوز به بیمه شخص ثالث کاغذی نیاز دارید؟

بیمه شخص ثالث، پرمخاطب‌ترین نوع بیمه‌ای است که در ایران ارائه می‌شود اما بیمه شخص ثالث کاغذی مدتی است که حذف شده است. از نگاه کارشناسی علت این‌همه استقبال از بیمه شخص ثالث به اجباری بودن آن برمی‌گردد. باید توجه داشت درصورتی‌که وسیله نقلیه‌ای تحت پوشش این بیمه نباشد، مسلماً مشکلات و عواقب سنگینی برای راننده در پی خواهد داشت؛ اما بیمه شخص ثالث چیست و چه پوشش‌هایی دارد؟ آیا هنوز از بیمه شخص ثالث کاغذی استفاده می‌شود؟ با ما باشید تا در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی این مسائل بپردازیم.

بیمه شخص ثالث چیست؟

در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه شخص اول به شمار می‌آید (در اکثر بیمه‌نامه‌ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق بیمه‌نامه است. شرکت بیمه در بیمه‌نامه با عنوان بیمه‌گر درج می‌شود. درنهایت، شخص ثالث فرد زیان‌دیده در حوادث رانندگی است. (منظور از زیان‌دیده هر شخص غیر از راننده مقصر است). حال که با تعریف شخص ثالث آشنا شدید، باید بدانید که  بیمه شخص ثالث چیست. تعریف این بیمه بسیار مهم است.

تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می‌بینند تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. این بیمه هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارات به اموال را جبران می‌کند. در این‌گونه اتفاقات راننده مقصر هم می‌تواند از مزایای بیمه حوادث راننده که شاخه‌ای جدید از بیمه شخص ثالث به شمار می‌آید استفاده کند. باید توجه داشت که بیمه حوادث راننده فقط زیان‌های جانی را به عهده می‌گیرد و در مقابلِ زیان‌های مالی هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد.

تفاوت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

همان‌طور که‌ می‌دانید بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است؛ یعنی همه دارندگان خودرو باید برای خودروی خود بیمه شخص ثالث تهیه کنند و در غیر این صورت با جریمه‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد.

در بیمه شخص ثالث در صورت تصادف با اشخاص و خودروی دیگر، خسارت‌های مالی و جانی فرد خسارت‌دیده جبران‌ می‌شود. برخلاف بیمه شخص ثالث بیمه بدنه بیمه‌ای اختیاری است که فقط خسارت‌های مالی واردشده به اتومبیل را پرداخت‌ می‌کند. باید بدانید که بیمه بدنه‌ می‌تواند تکمیل‌کننده بیمه شخص ثالث باشد. به این صورت که اگر در تصادفی مبلغ خسارت از سقف تعهد بیمه شخص ثالث مقصر حادثه بیشتر باشد، ما به تفاوت مبلغ خسارت واردشده را‌ می‌توان از بیمه بدنه دریافت کرد.

بیمه شخص ثالث کاغذی
بیمه شخص ثالث کاغذی

بیمه شخص ثالث کاغذی حذف شد

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌هایی است که شرایط و قوانین آن دائماً از طرف بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه در حال تغییر و به‌روزرسانی است. به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بیمه ازکی، یکی از جدیدترین تغییرات ایجادشده در بیمه شخص ثالث، حذف نسخه فیزیکی یا کاغذی آن است که در ادامه این متن نحوه اجرایی آن را به‌صورت کامل توضیح داده‌ایم.

چگونگی حذف بیمه شخص ثالث کاغذی

بیمه مرکزی در تاریخ ۹۹/۲/۲۷ بخشنامه جدید خود را به تمام شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است. بر اساس این بخشنامه از اول خردادماه سال ۹۹ شرکت‌های بیمه باید بیمه‌نامه شخص ثالث را بدون ارائه نسخه کاغذی آن صادر کنند؛ یعنی بیمه‌نامه ثالث فقط با نسخه الکترونیکی صادر می‌شود. بیمه مرکزی هدف خود را از حذف بیمه شخص ثالث کاغذی، صرفه‌جویی در مصرف بی‌رویه کاغذ، کمک به حفظ محیط‌زیست و کاهش مراجعه حضوری بیمه‌گذاران عنوان کرده است.

میزان اعتبار بیمه‌نامه‌های الکترونیکی

یکی از سؤالاتی که بعد از اعلام بخشنامه حذف بیمه شخص ثالث کاغذی برای افراد ایجادشده مربوط به میزان اعتبار و نحوه استفاده از بیمه‌نامه‌های الکترونیک است. باید بدانید که بین بیمه‌نامه شخص ثالث کاغذی و بیمه‌نامه‌های الکترونیکی ازنظر اعتبار هیچ تفاوتی وجود ندارد. همچنین تخفیف‌های عدم خسارت حفظ و دریافت خسارت با بیمه‌های الکترونیکی به‌راحتی انجام می‌شود. روند صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث الکترونیکی به این صورت است که بعد از صدور، شرکت بیمه اطلاعات زیر را از طریق پیامک، ایمیل یا سامانه اینترنتی در اختیار بیمه‌گذار قرار می‌دهد:

  • کد یکتای بیمه‌نامه
  • لینک نسخه قابل‌چاپ بیمه‌نامه
  • آدرس الکترونیکی سامانه استعلام اصالت بیمه‌نامه در سایت بیمه مرکزی

افراد می‌توانند بلافاصله بعد از صدور بیمه شخص ثالث، با کد یکتای بیمه‌نامه از طریق سایت بیمه مرکزی استعلام بگیرند و از اعتبار و صدور قطعی بیمه‌نامه خود مطمئن شوند. همچنین امکان چاپ بیمه‌نامه از طریق لینک نسخه قابل‌چاپ آن برای بیمه‌گذاران وجود دارد؛ اما بیمه شخص ثالث کاغذی اعتباری ندارد و همان نسخه الکترونیکی برای استفاده از بیمه کافی و معتبر است.

ضمناً ازآنجایی‌که هماهنگی‌های لازم بین بیمه مرکزی و راهنمایی و رانندگی انجام‌شده، دریافت خسارت با بیمه‌نامه الکترونیکی و فقط از طریق کد یکتای بیمه‌نامه مشکلی نخواهد داشت. دفاتر فروش بیمه مثل نمایندگی‌ها هم می‌توانند با به‌روزرسانی امکانات خود، شرایط مناسبی را برای فروش اینترنتی بیمه شخص ثالث ایجاد کنند تا با اجرای قوانین جدید متضرر نشوند.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *