چه کسانی می‌توانند از اینترنت 5G استفاده کنند

پیش‌تر در وبلاگ خریدشارژ درباره اینترنت 5G و نحوه‌ی عملکرد آن صحبت کرده بودیم، اخیرا نیز در مطلبی به افتتاح سایت‌های 5G در ایران اشاره کرده بودیم و اماکنی که می‌توانید در آن‌ها به اینترنت 5G دسترسی داشته باشید را معرفی کرده بودیم. اما ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چگونه می‌توان از اینترنت 5G بهره‌مند شد و چه امکاناتی برای استفاده از نسل پنجم اینترنت تلفن‌همراه نیاز است. پس در ادامه با بررسی روش‌های استفاده از اینترنت 5G در ایران با ما همراه باشید.

چه کسانی می‌توانند از اینترنت 5G استفاده کنند

اینترنت 5G یا نسل پنجم ارتباطات مدتی‌است که به صورت محدود وارد ایران شده و توسط اپراتورهای ایرانسل و همراه اول در حال توسعه و پیشرفت است. در حال حاضر این دو اپراتور در برخی نقاط کشور دست به افتتاح سایت‌های 5G به صورت عمومی زده‌اند و مردم می‌توانند با حضور در مکان این سایت‌ها از نسل پنجم اینترنت تلفن‌همراه بهره‌مند شوند. اما این سوال در ذهن بسیاری از افراد شکل گرفته است که برای استفاده از این امکان، به چه تجهیزات و شرایطی نیاز است. ما نیز در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.

استفاده از اینترنت 5G با استفاده از هات‌اسپات

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه گوشی‌های سامسونگ و اپل در شبکه 5G ایران کار نمی‌کنند. به طور کلی می‌تون گفت که برای تجربه اینترنت 5G به چند چیز احتیاج دارید: پوشش شبکه ۵جی توسط اپراتور مورد نظر، سیم‌کارت نسل پنجمی و تلفن‌همراه پشتیبانی کننده از 5G. اما در حال حاضر با توجه به نوظهور بودن این تکنولوژی و ورود محدود آن به کشور، اپراتورها برای دادن دسترسی راحت‌تر به مردم برای امتحان کردن این تکنولوژی، روش دیگری اندیشیده‌اند که به سیم‌کارت نسل پنجمی و گوشی پشتیبانی کننده از 5G نیز نیازی ندارد و آن استفاده از هات‌اسپات است.

تلفن‌های هوشمند پشتیبانی کننده از اینترنت 5G هنوز همه‌گیر نشده‌اند و اکثرا همچنان دارای قیمت بالایی نیز هستند. در کنار این موارد همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم برخی گوشی‌های هوشمند مانند سامسونگ و اپل حتی در صورت عرضه سیم‌کارت‌های 5G از سوی اپراتورها هنوز در شبکه‌ی 5G ایران کار نمی‌کنند. همچنین محدود بودن سایت‌ها و عمومی نبودن این تکنولوژی در حال حاضر باعث شده تا هنوز شاهد عرضه سیم‌کارتهای 5G از سوی اپراتورها نیز نباشیم. اما با راهکار استفاده از هات‌اسپات در سایت‌های عمومی 5G می‌توان بدون استفاده از این تجهیزات نیز استفاده از تکنولوژی 5G را امتحان کرده و به تست ویژگی‌های اینترنت پرسرعت نسل پنجم پرداخت.

چه کسانی می‌توانند از اینترنت 5G استفاده کنند

برای استفاده از این تکنولوژی کافیست در سایت‌های 5G عمومی که تاکنون توسط اپراتورها افتتاح شده (مانند سایت آب‌وآتش ایرانسل) وای‌فای گوشی خود را روشن کرده و دنبال اتصال وای‌فای مرتبط به شبکه 5G ایرانسل بگردید که در منطقه‌ای خاص از پارک آنتن‌دهی دارد. با این اتصال ساده می‌توانید سرعتی را تجربه کنید که احتمالا هیچ وقت تاکنون در اپراتورهای موبایل و اینترنت ثابت کشور ندیده‌اید.

طبق پیش‌بینی محمد کشوری، کارشناس حوزه‌ آی‌تی، حداقل یک سال و نیم تا استفاده گسترده از 5G FWA (استفاده از 5G توسط وای‌فای) فاصله داریم و دو سال پس از آن هم برای استفاده مستقیم گوشی‌ها از این تکنولوژی طول خواهد کشید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *